basicdressyr för luffare

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 796
M

mala

Tänkte börja rida lite dressyr i paddocken med min skogsluffarhäst. Nån gång ibland. Grejen är att han inte kan så mycke och jag vet liksom inte hur man lär han allt. Gå framåt och stanna kan han ju och han är lätt att svänga och om han inte är tittig är han ganska lätt att böja också. Han kan inte skillnad på höger och vänster galopp fast när man longerar så ser man att han kan båda det är bara skänkeln han inte kan. Fast jag tänkte mest rida i skritt och trav för banan är inte så jättebra och hästen är inte så musklad.
Vad ska jag lära han och hur lär man? Vill att ridningen ska bli lite snyggare än när vi bara rider i skogen. Och så kan jag inte rida ut så ofta som förrut så vi måste hitta på nya grejer att göra. Dressyr låter nyttigt!

Förresten en grej som jag behöver hjälp med. Ibland vill han inte gå. Både när vi är i skogen och på banan. Han stannar och står bara stilla. Inte grinig eller testig så utan som om han vilar. Efter en stund går han igen fast han kan vara lite seg. Vad gör man åt det?

Sv: basicdressyr för luffare

Det låter vettigt att vänta med att galoppera ett tag tills din häst har blivit lite mer dressyrvan, speciellt om underlaget är dåligt.
Mitt tips är att du tränar på övergångar. Tex från skritt till trav och försöker få din häst att börja trava på precis det ställa du tänkt dig i padocken och med så små hjälper som möjligt från dig.
På samma sätt från trav till skritt och från skritt till halt.
Du kan oxå försöka med att trava exakt 10 steg och sen skritta exakt fem steg osv.

Den andra saken du kan göras är att rida olika vägar i paddocken. Jag gillar att rida serpentiner, det går att göra både små och stora bågar. Det viktiga är att du ser till att bågarna blir jämna och fina och lika stora.

Lägg gärna ut bommar, koner eller annat i paddocken att rida över eller runt, eller för att få ett ställa ett stanna på, tex precis mellan två bommar.
Koner är jättebra, 4 stycken i fyrkant som du rider volter mellan, runt eller utanför.

Tänk på att inte hålla på för länge! Då kanske din häst tröttnar och tycker det är aptrist:D

Senast ändrad:
Sv: basicdressyr för luffare

Se ut olika punkter på banan, ex staketstoplpar eller koner eller nåt annat lämpligt. Vid varje punkt ska det hända något. Tex vid punkt 1 trav, 2 skritt, 3 trav, 4 volt, 5 halt, 6 trav, 7 skritt, 8 vänd över banan o byt varv, 9 halt, 10 skritt, 11 trav osv. DÅ tränar du hästens lydnad och lyhördhet, det händer hela tiden saker så hästen inte tröttnar, övergångar brukar göra så man får med hästens bakdel bättre och så att framdelen blir lättare. Plus att man själv har en plan med sin ridning.

Andra övningar är en stor 8volt i trav. Man kan överdriva halvhalten när man byter varv genom att göra ett avbrott till skritt i början. Då blir det inte heller så "monotomt" och man får hästen mer lyhörd genom att man gör "nåt annat".

Usch, jag känner att jag inte kan förklara nåt bra nu så jag skriver inga mer övningar förrän jag är piggare i skallen... Hoppas att något går att förstå, annars får du väl fråga vad jag menar... :crazy:

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: yamyam
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 993
Senast: lirco11
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 499
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka