Basplagg i garderoben?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 179

MM

Trådstartare
Det är dags för mig att se över min garderob. Ser att jag har kläder liggandes där sen tidigt 2000-tal och framåt, Allt faller inte riktigt i min smak idag :p

Så tänkte höra vad ni tycker är bra basplagg i en garderob?
Ska bli en utrensning och har lite svårt att göra mig av med kläder pga "det kan vara bra att ha och "nån gång kommer jag säkert använda den här igen" :meh:

Själv har jag mycket svart och grått och stoppar in rosa lite här och var och även någon annan färgklick bland.

Hur har ni det i era garderober?
Dels nyfiken på hur andra har det och kanske få lite inspiration till det är dags att köpa in lite nya sommarplagg :)

Jag rensade min garderob för inte allt för längesen. Mina basplagg som jag varierar mest är:
  • Ett par blå jeans
  • Ett par svarta jeans
  • Ett par svarta byxor i skinnimitation
  • Svarta och vita linnen
  • En svart skjorta
  • En vit skjorta
  • En svart längre stickad kofta
  • Ett par tröjor med lös passform i svart eller randigt svart/vitt
  • Ett par stickade tröjor i mörkgrön och grå/mörkgrön randigt
  • En längre grå och vit randig stickad kofta
  • Två svarta kavajer, en i mer normal kavajmaterial och en mjukare
  • Några t-shirts och pikéer i svart, vitt, rosa
  • Grå och svarta basictröjor
  • Varierar mellan sneakers och låga stövlar med liten klack till
Inser när jag radar upp det jag använder mest är att jag verkligen har en färgskala i svart, vit och grått :rofl:

Det är dags för mig att se över min garderob. Ser att jag har kläder liggandes där sen tidigt 2000-tal och framåt, Allt faller inte riktigt i min smak idag :p
/.../
Dels nyfiken på hur andra har det och kanske få lite inspiration till det är dags att köpa in lite nya sommarplagg :)
Jag tror att en god grundregel är att titta på plaggen och försöka minnas när man använde dem senast. Har det gått flera år är sannolikheten att de ska anävndas igen rätt liten?

Där jag gått vilse är när jag köpt plagg som visat sig svåra att kombinera med andra. Bland annat har jag ett gäng mönstrade byxor som visat sig hopplösa att få ihop med överdelar
Så min lösning har varit att försöka få till skapligt neutrala byxor och ha toppar/blusar som bryter av.

Svarta, blåa jeans.
Svarta "finare byxor"
Träningstights
Svarta och vita t-shirt
Variera med olika stickade tröjor

Det är ungefär vad jag lever i under vintern, man kan ha lite olika smycken till. På sommaren försöker jag ha klänning så ofta vädret tillåter :D

Jag gillar att gå i kjol med tajts och tröja och en munkjacka eller kofta över. Oftast är tajts och kjol svart medan tröjan och/eller jackan kan ha annan färg.

Min basgarderob består av överdelar linnen/t-shirts/långärmade
Korta kjolar i olika material
Tajts
Tunnare strumpbyxor till sommaren
Några munkjackor och koftor samt en snygg kavaj
Jag har även några par jeans som jag använder när jag vill ha lite variation

• Gilla
Reactions: MM
Min basgarderob (och f.ö. det jag lever i 99% av tiden jag inte är i stallet):
Blå-randiga skjortor
Rosa-randiga dito
Vita spagettilinnen
Blåa highwaistjeans
Gråa -II-
Mörka -II-
"Formella" gråa stickade koftor x2
Mörka kavajer
Jordphursliknande svarta skor.

• Gilla
Reactions: MM
Tack för alla fina listor!
Ser att jag har en del basplagg som ska stanna (som jag gillar) och det är mycket som @tanten skrev att många plagg har ingen andra hälft, dvs svårt att matcha med övriga plagg i garderoben. Hittar en tröja och den är fin men måste köpa ett par passande byxor men då funkar inga skor så måste ha nya skor med och vidare och vidare... Till slut är garderoben överfylld med plagg som inte funkar till något mer än något enstaka annat plagg.

Blir alltså att leta reda på den röda tråden i garderoben.
Skulle gärna ha en basgarderob dit dom flesta plaggen matchar till varandra beroende på årstid givetvis, så jag kan öppna garderoben och bara ta något.

Hur många av varje plagg har ni? Jag har typ 25 par leggins vid en snabb koll, känns onormalt mycket och då kollade jag inga andra byxor. Vad är normal mängd kläder, egentligen?

Tack för alla fina listor!
Ser att jag har en del basplagg som ska stanna (som jag gillar) och det är mycket som @tanten skrev att många plagg har ingen andra hälft, dvs svårt att matcha med övriga plagg i garderoben. Hittar en tröja och den är fin men måste köpa ett par passande byxor men då funkar inga skor så måste ha nya skor med och vidare och vidare... Till slut är garderoben överfylld med plagg som inte funkar till något mer än något enstaka annat plagg.

Blir alltså att leta reda på den röda tråden i garderoben.
Skulle gärna ha en basgarderob dit dom flesta plaggen matchar till varandra beroende på årstid givetvis, så jag kan öppna garderoben och bara ta något.

Hur många av varje plagg har ni? Jag har typ 25 par leggins vid en snabb koll, känns onormalt mycket och då kollade jag inga andra byxor. Vad är normal mängd kläder, egentligen?

Om jag bara tar min lista ovan så har jag:
6 st blå-randiga skjortor
4 st rosa-randiga skjortor
8 st spagettilinnen
2 par gråa highwaistjeans
1 par av varje färg av de övriga
2 st gråa koftor
4 st kavajer
1 par skor

Jag tror dock att jag har rätt få... :)

Jag flyttade nyligen, och efter utrensning hade jag kvar 39 t-shirts....

Jag har enormt mycket kläder men det är för att jag bor i lägenhet med tvättstuga och inte alltid kan få tid när jag behöver tvätta, så jag behöver ha kläder för minst tre veckor för att jag ska kunna se vettig ut på jobbet.

25 par leggings låter mycket för mig....

Jag har max tio par byxor totalt och då är det både vinter och sommarplagg. Kanske 15 toppar till det, som passar ihop med nederdelarna.

Min lösning har varit att varje gång jag hittar något jag vill ha rannsaka mig själv om jag har något som det passar ihop med. Så jag inte behöver köpa ett halvdussin plagg ytterligare, för att ha tillsammans med det nya.

Jag tror att en god grundregel är att titta på plaggen och försöka minnas när man använde dem senast. Har det gått flera år är sannolikheten att de ska anävndas igen rätt liten?

Så BORDE man ju tänka. Tanken är högst logisk. Dock får jag nån slags konstig separationsångest. Jag tänker att plagget är fint att se på osv. Och "nån gång" kanske... ? Ja du fattar.
Sjukaste plagget är nog en vadderad röd jacka från Acne a 29 000 (orimligt) som har lite 1500-tals feeling över sig. Kragen är så hög och stel att jag vid enda gången jag använde den drabbades av nackspärr och jag var tvungen att gå till kiropraktorn :laugh:
Iallfall. KAN inte göra mig av med den. Har den på väggen, då och då dammar jag den med en fuktig trasa.

Så tänkte höra vad ni tycker är bra basplagg i en garderob?
Ska bli en utrensning och har lite svårt att göra mig av med kläder pga "det kan vara bra att ha och "nån gång kommer jag säkert använda den här igen" :meh:

Själv har jag mycket svart och grått och stoppar in rosa lite här och var och även någon annan färgklick bland.

Jag har i princip helt slutat med långbyxor/jeans och kör bara på svarta tights/leggins kombinerat med diverse tunikor/klänningar i fina färger och mönster. Jag tror äntligen att jag har hittat min stil :) ! Och bekvämt är det också..... ;)

Jag har väldigt mycket sommarkläder och inte alls lika mycket vinterkläder har jag insett efter denna långa snörika vintern vi haft. Jag har dessutom massor med friluftskläder och praktiska kläder, men inte så mycket formella middagar och party.....på vintern då. Till sommaren har jag hur mycket kläder som helst av alla typer.

Någonting som jag gillar är långärmade klänningar med polokrage. Så enkelt att se snygg ut i det! En klänning, ett par tjockare strumpbyxor och ett par snygga skor och man är i land. De är dessutom inte så dyra, så med ett par sådana klänningar i basfärger så blir man inte fattig heller.

Så BORDE man ju tänka. Tanken är högst logisk. Dock får jag nån slags konstig separationsångest. Jag tänker att plagget är fint att se på osv. Och "nån gång" kanske... ? Ja du fattar.
Sjukaste plagget är nog en vadderad röd jacka från Acne a 29 000 (orimligt) som har lite 1500-tals feeling över sig. Kragen är så hög och stel att jag vid enda gången jag använde den drabbades av nackspärr och jag var tvungen att gå till kiropraktorn :laugh:
Iallfall. KAN inte göra mig av med den. Har den på väggen, då och då dammar jag den med en fuktig trasa.
:rofl: du får använda den i korta intervaller och stretcha ordentligt mellan varven!

Och du måste såklart visa bild!

Mitt basplagg är smala jeans, jag har väl iaf 15 par i olika tvättar och stil. Till dem kan jag ha nästan vad som helst, blusar, skjortor, boyfriend t-shirt, toppar.
Med åren har jag köpt på mig massvis av koftor/cardigans i olika färger och varianter som jag då kan variera till de olika överdelarna, jag hatar att frysa.
Samma med skor, jag har svarta, bruna och blåa boots nu till vintern, så kan jag variera. På sommaren har jag kanske två par sneakers, nåt par ballerina etc. Skor kan jag köpa på Tradera, köpte tex ett par oanvända Vagabond-ballerina och ett par nya Vans där för en spottstyver förra året.

Jag skulle nog kunna ha helt olika klädkombinationer nästan alla dagar på året, för att det mesta av mina kläder passar ihop på olika sätt och jag har köpt på mig plagg som jag gillar en längre tid. Garderobsrensning sker två gånger om året och då åker det jag inte använt det sista halvåret (undantaget typ finklänningar).

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
663
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka