Bäst tipsen!

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Norrberge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 131
N

Norrberge

Nu vill jag höra era bästa tips för att träna upp konditionen och musklerna på mitt 15 åriga islandshäststo som för tillfället har kommit lite ur kondition. Hon är 5gångare och är framåt och vill jobba mycket! :idea: Men som sagt är det konditionen och musklerna som jag vill ska komma på topp! :bump:

Sv: Bäst tipsen!

Rid i vatten, långa galoppsträckor osv.. Rid i galopp tills hon blir trött, då skrittar du resten av vägen, gör så någon gång i veckan så ska du se att hon snart kan galoppera längre och längre ;) mellan kan du klättra, gå i vatten m.m. :P

Okej, vi har en runda här hemma på ca 4 km som jag brukar trava nääästan hela vägen, där är det både långa uppförsbackar, branta såsom ganska plana.. (:

Får jag undra vad du menar med 'gå i vatten' ?
vart får man tag på det vattnet? menar du ungefär promenera i vattenbrynet vid någon sjö på sommaren?

Min häst var enormt tjock när jag fick henne. Verken jag eller någon annan hade sett något liknande! :eek:
Hennes mage hängde nedan halva benen på henne, klappade man henne på halsen så svallade fettet, hon hade fettvalkar på ryggen, jag det var nästan... Snuskigt! Men det var inget fel på henne,hon va ju bara tjock.

För att säga kort, långa travsträckor, klättring och djupsnö.

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
880
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 247
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma