Bästa anti-virusprogrammet?

aiquen

Trådstartare
Vilket är egentligen det bästa och säkraste anti-virusprogrammet för en vanlig medelanvändare? Kommersiellt som icke-kommersiellt.

Jag ska formatera om min dator och "börja om" och funderar på att ta Norton den här gången. Nu har jag Avast! men jag har haft Norton förut (på inrådan av min datorguru) och jag tyckte att det fungerade bra, men kanske finns det ändå något som är bättre?

Eller, om jag väljer Norton, vad ska man satsa på då? Norton Internet Security, Norton Anti-Virus eller Norton Personal Firewall? Eller ska man kombinera t.ex. Anti-Virus och Personal Firewall för bästa skydd?

Hjälp!

Sv: Bästa anti-virusprogrammet?

Vad har du för sorts uppkoppling? Trådlös router?

Du bör iaf både ha ett antivirusprogram och en brandvägg.

Nej, jag har "fast" anslutning via fiber. Det är hemma hos mamma jag har trådlös router (om det är så att du läst mina trådar om det).

Men okej, både anti-virus och brandvägg alltså. Dock kvarstår frågan: Norton eller inte Norton? Hm...

aiquen skrev:
Men okej, både anti-virus och brandvägg alltså.

Jag rekommenderar AVG Free, gratis antivirusprogram och ZoneAlarm, gratis brandvägg.
Själv använder jag AVG Free sedan flera år tillbaks och är helnöjd. Numera använder jag XP:s egen brandvägg och den funkar bra för mig men jag är noga med vad jag tillåter och inte.

aiquen skrev:
Dock kvarstår frågan: Norton eller inte Norton? Hm...

Sök på Norton här i forumet så hittar du flertalet trådar som tar upp frågeställningen.

JAG har bara dåliga erfarenheter av att köra Norton men det finns de som tycker att det är jättebra.

Jag tycker Kaspersky har väldigt många bra funktioner och dessutom håller det en väldigt bra nivå.
Jag är inte tillräckligt insatt för att säga att den Kaspersky är bäst, men det är den jag rekommenderar folk när de ska byta/installera om. Använder den själv och har inga som helst problem med den.
Norton höll ingen bra nivå på säkerheten på min dator och ZoneAlarm var BARA en massa strul. (MSN funkade inte som det skulle, oavsett inställningar och ominstallationer, bilder visades osv.) Dessutom drog den mkt ork från burken och med en bärbar burk så vill man gärna ha så mycket ork som möjligt till annat.
Med Kaspersky har jag inga sådana problem. Jag BEHÖVER inte ha Windowsbrandväggen aktiverad, men jag har den det i a f. I min version av Kaspersky har jag anti-virus, anti-spy, en slags brandvägg och andra funktioner.

Men välj det som funkar bäst för dig. Bara för att jag gillar Kaspersky, behöver inte betyda att du gör det.

För min del (har provat Norton på 2 olika datorer) så har det tagit en hel evighet för Norton att scanna mail och det har segat ner internetet nått ruskigt. Dessutom kunde jag inte spela StarWarsGalaxies online när jag hade Norton installerat.

De problemen försvann direkt vid avinstallation.

själv föredrar jag Mcafee och xp's brandvägg det funkar bra för mig

Norton kommer nog på en säker 2a

norton internet security är ett paket med det mesta en hemanvändare behöver antivirus brandvägg m.m
du får läsa själv på http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoffice/products/features.jsp?pcid=is&pvid=nis2007

bästa brandväggen för den nojjiga är en hårdvarubrandvägg så kallad router (även användbart om du har flera datorer)Då behövs inget extra program för det

Något att tänka på är att inget antivirus program är bättre än senaste uppdateringen jag dubbel kollar i mellanåt med andra tillverkares "online" scanners

jag har haft norton innan var nöjd med det då iaf
nu har jag avg free och det funkar oxå bra

gör jag det har jag alltid enligt deras kontroller hela datan full med virus :smirk: men vilket givetvis fixas bara jag köper/laddar ner deras produkt..
Kan tilläga att min dator inte har endaste liten basilusk på sig (kollas regelbundet av mitt *dataproffs* till kompis

Okej, nu var det ett tag sedan jag skapade den här tråden, men nu har jag (tror jag :p) bestämt mig för att köpa Kaspersky. Dock har jag ett par frågor:

1. Ska jag köpa bara antivirus-programmet eller hela säkerhetspaketet (där antivirus, brandvägg, antispam o.s.v. ingår)? Säkerhetspaketet verkar ju bäst, men är ju samtidigt dyrast. ;)

Men t.ex. brandvägg har jag ingen extern idag, utan jag kör på Windows egna brandvägg, och hur bra den är har man ju fått höra (:crazy:) men det kanske räcker ändå? Eller vad tror ni? Är det värt de extra pengarna att köpa hela säkerhetspaketet?

2. Kaspersky - går det att få på svenska? Jag kan inte hitta någonting på hemsidan om det...

Hjälp mig nu!

Jag har hela paketet. Litar INTE på Windowsbrandväggen.

Försöker minnas om jag sett nåt på svenska. Du hittar inget på hemsidan?
(Annars är den väldigt enkel att förstå på engelska.)

Köp en Mac. ;)

Skämtåsido...

Jag kan säga vad du INTE ska ha, utifrån de problem de skapat på jobbet...

1. Norton
2. Panda
3. ZoneAlarm

Vill mörda mörda MÖRDA de tre!

Jag har hela paketet. Litar INTE på Windowsbrandväggen.

Försöker minnas om jag sett nåt på svenska. Du hittar inget på hemsidan?
(Annars är den väldigt enkel att förstå på engelska.)

Okej. Du har inte märkt av några problem med dina program? Eller är de så bra som "alla" säger? :)

Nej, jag kan inte hitta något ang. språk på hemsidan. Men är det så att det bara finns på engelska så är det inte hela världen, det är bara det att jag föredrar svenska..

Du, prata inte Mac med mig! Jag är inne på Apples hemsida och suktar efter en iMac nästan varje dag. :D Vill ha!

Men tack för "undvik!"-tipsen. ;)

Jag har starka funderingar på att sälja min lilla vita fara (MacBook) och köpa en iMac. Tror det skulle vara bra för mig att INTE ha en laptop. :D Men jag ska åtminstone vänta tills Leopard släpps, känns onödigt att köpa en Mac med Tiger nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka