Bästa borsten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 335
A

ad_hoc_80

Jag har en gammal dålig rotborste med syntetborst, men den tar inte bort särskillt mycket smuts ... :o
Vilken borste ska man välja?
Är en mjuk bättre än en hård? (Förutsatt att man tagit bort lera och löst skit med piggborste eller gummiskrapa först ...)

Jag skulle vilja ha den ultimata borsten som tar bort maximalt med smuts (och inte bara stryker runt dammet!)
Tips tas gärna emot!

Sv: Bästa borsten

En tät, äkta ryktborste som används under någon timme eller två brukar hjälpa mot det mesta dammet. :angel:

Jag brukar göra så här:

1. Riv av de värsta lerkokorna med en vanlig ryktskrapa i plåt. Går mycket snabbare än piggborsten!

2. Borsta av större skräp och grovt damm med en rotborste eller långhårig mankborste.

3. Fukta en svamp (ev. även med lite torrschampo) och stryk den över hela hästen medhårs. OBS! Ta inte för mycket vatten och gnugga inte, pälsen ska i princip bara bli fuktad på ytan!

4. Låt hästen torka medan du kratsar hovar, sköter man och svans, mockar, blandar foder eller vad för övriga sysslor du har att göra.

5. Borsta/rykta hela hästen (som torkat) med en tät, fin borste.

6. KLART!!

Tar ca 15-20 minuter, och

naturborstar tycker jag e bäst. har börjat byta ut syntetborstarna i gräla färger som hängt med sen tonåren. köpte en grov som tar lera och annat smuts och en mjuk som tar damm och stöv, använder nästan inga andra borstar förutom en liten ryktborste när det ska bli x fint. borstarna kostar ju lite mer men är helt klart värt det.

har alltid använt dyra naturborstar till "fin putsen" men köpte en på Ullared (gekås:smirk:) för 15 :- som jag tycker tar bort damm bättre än någon :P

å f*n där ser man, ibland så hittar man "guldkorn". den "banan"borste(dammborsten) jag har är den bästa jag stöt på hitills.

jag använder följande utrustning i varje rykt:
gummiskrapa
syntetrotborste som är mellanhård
syntetrotviska
tagelrotborste
tagelryktborste

börjar med gummiskrapan och drar bort stora lerpartier
fortsätter sen med syntetrotborsten för att få bort alla mindre lerpartier också
sen syntetrotviskan för att svisha bort det lösa dammet som jag inte vill ha i tagelborstarna :angel:
tagelrotborsten tar större delen av det damm som ändå blivit kvar
och tagelryktborsten ger den där extra putsen

är hästen riktigt dammig fuktar jag en handduk och stryker över partier som ska vara dammfria (t.ex. sadelläge), att hästen är dammig på rumpan bryr jag mig bara om när vi ska visa upp oss ;)

utöver det givevis hovkrats också.
är hästen lerig på benen så får det torka medans jag gör resten, och sen tas leran bort med syntetborstarna

En ryktborste och en fuktig svamp att dra av ryktborsten mot är helt suveränt för att få bort dammet

En ryktborste och en fuktig svamp att dra av ryktborsten mot är helt suveränt för att få bort dammet

Gud vad bra det lät! Det bara måste jag pröva på den lilla svarta lortgrisen. Tycker han är dammig jämt hur jag än borstar och står i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 574
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 307
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka