Bästa fredagsmaten

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 15 292
Sv: Bästa fredagsmaten

Soppa är min bästa fredagsmat så här års. Tar iofs lite tid att laga, men det sköter sig ju mestadels själv. Vitlöksbröd (brukar köpa såna där färdiga vitlöksbaguetter, bara att slänga in i ugnen) och ett glas vin till det. AH. Ett stort plus är att det oftast blir över till lunch dagen därpå, så slipper man tänka på det.

Det var ju det jag skrev. Att lite plock är lätt att få till i lagom mängder till en person.

Båtpizza:

1 pizza:

2,5 dl mjöl (gärna dinkel)
1 tsk bakpulver
1 dl vatten
(lite salt och olivolja om man vill)

Blanda ihop degen och platta ut i en oljad stekpanna. Stek på ena sidan med lock tills den ser bra ut, vänd och lägg på fyllningen, på med lock och stek tills osten är smält. Klart!

Båtpizza:

1 pizza:

1 tsk bakpulver
1 dl vatten

Blanda ihop degen och platta ut i en oljad stekpanna. Stek på ena sidan med lock tills den ser bra ut, vänd och lägg på fyllningen, på med lock och stek tills osten är smält. Klart!

Det är många båtgrannar som till sin förvåning sett oss trycka i oss rykande färsk pizza vid någon holme i ytterskärgården, miltals från närmaste pizzeria.
Har en gammal stor gjutjärnspanna enkom för detta ändamål 45 cm i diameter :d
Har med mig soltorkade tomater, ost och salami + förkokad tomatsås gamla barnmatsburkar. inkokta så de inte ens behöver kyla, de håller hela sommaren(eller tills man öppnar dem)

Senast ändrad:

Ju mer jag tänker på det, desto klarare blir det att risotto är en av mina absoluta fredagsfavoriter.

Man går lite tidigare från jobbet. Man strosar förbi grönsaks- eller fiskaffären och köper nåt gott. I fredags blev det räkor (jag hade redan en fryst budgethummer hemma).

Sen står man vi spisen och rör sin risotto i lugn och ro och hinner med både ett och två glas vin redan under matlagningen.

Risotto gör sig dock bäst om man är minst två personer som ska äta.

Fast kruxet med risotto är att det är så mäktigt tycker jag, jag tycker man storknar innan man blivit mätt. Och uppvärmda risottorester dagen efter är ännu värre, då brukar risotton ha förvandlats till en massiv klump som knappt går att få ner alls. Däremot är det trevligt att laga!

Min nya favorit på risfronten är georgisk pilaff, man stormkokar ris i mycket vatten i tio minuter, sen sköljer man det. Smälter lite smör i en stekpanna och blandar med några skedar ris, sen blandar man resten av riset med lite smält smör och lägger ovanpå. Svep en kökshanduk om ett lock och lägg ovanpå, och så har man den på låg värme tills det är klart. Riset längst ner ska ha blivit lite brunt och knaprigt, man kan behöva höja värmen lite på slutet för att få till det. Man kan blanda ner t ex svamp eller kanelstekta aprikoser och lök eller linser eller nåt annat trevligt.

Jag är en sådan kolhydratjunkie att jag inte tycker att risotto är särskilt mäktigt. En kompis säger som du, och påstår att risotto är för fett. Men det begriper jag inte, risotto behöver ju inte vara särskilt fett för att funka. Lite olivolja att steka lök och ris i, var allt fett i den där skaldjursrisotton, tex. (Ingen parmesan.)

Jag håller verkligen med när det gäller resterna! De är helt oanvändbara. Räkorna blir ju dessutom jättetrista av att värmas upp.

Den georgiska pilaffen har helt klart likheter med det persiska/iranska basmatiriset. Jag ska studera saken närmare vid tillfälle.

Antingen skaldjur, exempelvis pilgrimsmusslor hårt stekta och serverade med en matig sallad och vinägrett, eller färsk pasta med någon god sås. Bra fredagsmat är enligt mig mat som känns lite festlig och som innehåller lite dyrare ingredienser (men inte för många), men där tillagningen är snabb och okomplicerad.

Vi är så fantastiskt svenniga i det här huset att vi äter tacos i princip varje fredag :D. Min sambo älskar vår svenska variant, och likaså gör jag. Snabbt, smidigt, supergott :)

Båtpizza:

1 pizza:

1 tsk bakpulver
1 dl vatten

Fast det finns en annan variant

Skivade äpplen läggs i stekpannan. Sockerbeströs + kanel.
Stek dem mjuka.
Häll på pannkakssmet, stek ngr minuter till under lock.

stjälp uppochner på en tallrik och du har en ljuvlig äppelpankaka:d

Vill vi ha riktigt snabbt och enkelt köper vi nog en grillad kyckling och en låda potatissallad.

Kom på en till variant: ceasarsallad! Med grillad kyckling och färdig dressing är det fantastisk fredagsmat!

Jag är en sådan kolhydratjunkie att jag inte tycker att risotto är särskilt mäktigt. En kompis säger som du, och påstår att risotto är för fett. Men det begriper jag inte, risotto behöver ju inte vara särskilt fett för att funka. Lite olivolja att steka lök och ris i, var allt fett i den där skaldjursrisotton, tex. (Ingen parmesan.)

Jag har alltid parmesan i, men man kanske ska testa utan? Har du vin eller bara buljong som kokvätska?

Båda.

I fredags kokade jag fond på skalen, och då hade jag lite vin i fonden. Sen behövdes det lite mer vätska när fonden var slut, och då tog jag mer vin.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Freazer
·
R
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka