Bästa gelpaden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 638
I

Ingrid och Lukas

Hej,

Ska köpa en (bra) gelpad och vill ha era bäst tips? Vilken rekommenderar ni och varför?

~Ingrid

Sv: Bästa gelpaden?

Lovisaleonora_ skrev:
Motfråga; vad behöver du den till? Hästen har tillfälligt tappat och du behöver fylla ut sadeln?

Just nu till ingenting, eftersom min häst står på grund av kotledsinflamation.

Dock vill jag ha en pad i reserv om jag skulle behöva när jag ska starta igång honom om och när det nu kan bli. Han hade en väl tillpassad sadel innan, stoppad av sadelmakare efter honom. Dock är det ju inte säkert den sitter perfekt efter lång tids vila.

Men som sagt, meningen med paden nu är att ha en i fall att jag kommer att behöva den framöver. Här i urskogen är det inte så lätt att snabbt få tag på sådant snabbt...

~Ingrid

Vi körde med gelepadd ett par gången då fullblodet fallit ur efter hovböld (tappat både hull och muskler). Slutade dock snabbt, gelepadden stävar neråt på sidorna av sadelns vikt vilket gör att den och vojlocken lägger sig mot tornutskotten vilket i vårt fall gav både ruggad päls och en liten bula.

Vi har nu en fårskinnspadd som vi klippt en rejäl kanal i. Fungerar jättebra som utfyllnad. Lätt att beställa över nätet också!

Lovisaleonora_ skrev:
Vi körde med gelepadd ett par gången då fullblodet fallit ur efter hovböld (tappat både hull och muskler). Slutade dock snabbt, gelepadden stävar neråt på sidorna av sadelns vikt vilket gör att den och vojlocken lägger sig mot tornutskotten vilket i vårt fall gav både ruggad päls och en liten bula.

Vi har nu en fårskinnspadd som vi klippt en rejäl kanal i. Fungerar jättebra som utfyllnad. Lätt att beställa över nätet också!

Hej,

Intressant läsning, något jag måste fundera över...

~Ingrid

Jag har TÄNKT på det innan men inte haft någon häst som reagerat tidigare. Nu är den här känslig, men det är ju bara bra. Vissa reagerar inte förrän det är "försent", d v s skadan större...

en fårskinnspadd skulla jag tipsa om...
ja har lärt mig att dom är fluffiga och fyller ut där det behövs och trycks ihop där de inte behövs eller hur man ska förklara...

Tack för tipsen!!!

Aha, det låter som om jag får ändra frågan nu...

Vilka fårskinnspadar rekommenderar ni? Vart har ni köpt era?

~Ingrid

Fårskinnspad! :love:

Köpte min på Henrikssons Ridsport, dyr, 700 kr, men den är suverän!
Det finns ju betydligt billigare också, och dyrare, men de kan jag inte uttala mig om..

mumin skrev:
Fårskinnspad! :love:

Köpte min på Henrikssons Ridsport, dyr, 700 kr, men den är suverän!
Det finns ju betydligt billigare också, och dyrare, men de kan jag inte uttala mig om..

Hej,

Ilar och kollar på den nu...

~Ingrid

Använder en gelpadd som är helt suverän och har den tom när jag rider med ridgjord. Det är en italiensk och den finns att köpa på www.tolt.nu. Hästarna blir inte alls så svettiga under som många andra och den sitter på plats. Har tom testat att ha den när jag rider helt barbacka och den har stannat på plats.

89677_32_2.jpg

Vet inte varför du svarar mig?

Jag har redan en gelepadd, och jag har förklarat ovan att jag inte använder gelepadd då den ger tryck på tornutskotten.

Troligen glömt att skriva knapplån bara. Varför göra så stor affär av sånt?? Tycker man ser det ofta här...:crazy:

*allmän fråga*

Har sett en pad som var både gel och fårskinn. Vad tror ni om en sån då? Den såg ut precis som en vanlig fårskinnspad, bara att det var gel på ovansidan liksom. Är det nåt att ha?

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025