bästa sättet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare DiscoveryGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 829
D

DiscoveryGirl

Vad är det bästa sätten att lösgöra en häst på?????
om ni har lite olika tips så att man kan variera sig lite vore det bra....

Sv: bästa sättet

Bästa sättet beror på hur mycket utbildad hästen är. Ett bra sätt både på den outbildade och den utbildade hästen är trav under lättridning. Varierat med volter och tempoväxlingar, och byte av gångarter.
När hästen kan mer så är öppna och skänkelvikning bra lösgörande rörelser.

Sv: bästa sättet

I nittionio fall av hundra så släpper hästen taget i tygeln på den sida där den är svag. I de flesta fall höger. Dvs, du har bra sug, alternativt "ett kylskåptungt" tryck i vänster och liksom "svamp" i höger.

Om du får hästen att möta dig och ta högertygeln och lätta av på vänster (den starka), då är hästen lösgjord och mer än halva arbetet är gjort.

Du jobbar nästan uteslutande högerställd, sen rider du övergångar, öppnor, (öppnor i högervarv är viktigaste), när hästen suger tag i högertygeln, då har du en lösgjord häst.

Sen är det bara att ställa om lite till vänster, åka på med ett leende på läpparna, men lyckan brukar inte vara så länge och då är det bara att börja om.

Om du däremot rider konsekvent med tanken på att brunte ska ta tygeln på den svaga sidan, så kommer lösgjordheten snabbare och snabbare för var gång.

Hoppas du förstod.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: Edla
·
Hundträning Hundgodis kan ju lukta en del, och i mitt fall så får mina hundar t.ex. frolic om vi tränar hemma - vilket gör att händerna efteråt...
Svar
12
· Visningar
915
Senast: __sofia__
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka