Bästa schampoot

Niela

Trådstartare
Ja nu när amn tagit in hästen från betet hon har blivit smörjd en heeel del under somamren.
Så är hon sådär lagom kletig och vacker i sin päls och man.
Jag får gåshud bara jag kollar på henne ännu mer när jag tar på henne.
Jag vill inte ha en skitig häst=)

Så nu vill jag höra era bästa tips på bra schampoo som ger glans tar bort fettet från oljeliknande insnörjningspreparat=)

Sv: Bästa schampoot

Mitt förslag är att du shamponerar 2 ggr. Första gången med vanlig grönsåpa och skölj noga. Använd sen ett riktigt hästshampo.
Jag använder Absorbine, men smaken är som baken :D
Tycker att detta har fungerat bäst på hästar med sommar fet päls.

vart köper du de då? jag måste ju prova inna jag kan yttra om min åsikt;)

Absorbine köper jag på H**ks. kostar ca 200 för 1 liter.

Jag använder alltid vanlig grönsåpa. Det fungerar super, och är dessutom billigt och går att köpa i storpack, så att man kan slösa med det om man vill. Ett plus är ju också att det inte är någon fara om man inte får bort precis allt när man sköljer bort det, det är inget som hästen får klåda av eller så, helt naturligt vilket jag uppskattar då man ibland kan upptäcka att man inte har fått bort allt som man trodde. Inte roligt om hästen kliar av hela manen för en sån miss.

Jag använder Fiebing Horse Salon Shampoo & Conditioner när det är dags att grovrengöra min eksemhäst... Löddrar som tusan, mkt drygt och hästen blir ren och glansig efteråt! Tvättar min häst flera gånger per år och jag har haft samma flaska i några år nu.

Såpa däremot skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende ens. :D Vet att många tycker det fungerar bra, men min häst fick en hemskt äcklig struktur på man och svans och hela pälsen blev alldeles fet.:eek: Kanske fungerar på hästar med mindre päls dock.

Jag brukar använda renons när det finns kryp och flygfän ute, annars lite vad som. Avslutar med att spraya lite pälsglans.

Brukar använda Emins linimentschampo om jag schamponerar hästarna i samband med att jag spolar av dem efter träning. Tycker att pälsen får en fin lyster efteråt. Men om det är ren "grovtvätt" brukar det bli Carr & Day & Martin, luktar jättegott, typ lakrits, och de blir rena och glansiga. Nu har jag nyligen skaffat en skimmel också, så tips på bra skimmelschampon mottages tacksamt!

Håller med om att hästen kan bli lite skum i pälsen efter att man bara använt grönsåpa, men med ett riktigt bra schampo/conditioner efteråt så får man ett super resultat! Men jag shamponerar bara med såpa innan om hästen är riktigt fet i pälsen.

Såpa däremot skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende ens. :D Vet att många tycker det fungerar bra, men min häst fick en hemskt äcklig struktur på man och svans och hela pälsen blev alldeles fet.:eek: Kanske fungerar på hästar med mindre päls dock.

:eek: Skumt, jag har tvättat många olika hästar med grönsåpa under flera år utan att uppleva vad du beskriver.

men såpan är inte de uttorkande, de som rä så bra med djurschampo speciellt anpassat till djur är att de återfettar utan att de känns fett.För en häst utan fett kommer ju att klia sig för de också.

Hmm svårt de där, ja pissfläckar syns inte på min dam.. hon är ju redan gul:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på... 2 3
Svar
59
· Visningar
10 486
Senast: Ramona
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 002
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 144
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka