Bästa stigbyglarna?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag hade tänkt köpa nya stigbyglar, men funderar på vilka. Jag vill ha de bästa, och "bästa" för mig innebär att de är stabila, gärna lite bredare fotplatta, inte allt för tunga och att de fungerar bra för någon med knäproblem. Sen är det förstås en fördel om de är snygga också, men det är inte det allra viktigaste. Men gärna att de finns i svart.
Har ni något tips på sådana stigbyglar?
Jag funderar på några ledade (har bara ridit med Intec och de var helt okej), breda plaststigbyglar (såna de har på t.ex. Hööks, inte superbreda distansstigbyglar) och Soft Up Pro. Någon här kanske har ridit med alla tre och kan uttala sig?

Beror ju lite på vad du har för knäproblem. Jag har höftproblem och rider sen nåt år med Intec. Innan med sån bred lättvikts. Men efter ett år med Intec så det går fan inte rida i icke-sviktande.

Bow balance gillar många! Har dock inte provat själv då Intec "räckte" (humanare prislapp på de ;))

Beror ju lite på vad du har för knäproblem. Jag har höftproblem och rider sen nåt år med Intec. Innan med sån bred lättvikts. Men efter ett år med Intec så det går fan inte rida i icke-sviktande.

Bow balance gillar många! Har dock inte provat själv då Intec "räckte" (humanare prislapp på de ;))

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag har för problem då jag aldrig har kollat upp det :o Men jag får helt enkelt ont i framförallt ena knät vid viss ansträngning, som längre ridturer, hoppträning och liknande.

Jag har också hört mycket bra om Bow Balance, hoppas att någon som har egen erfarenhet av dem skriver här också :)

Jag har BB, den där smärtan som strålar upp i benen när man sitter av från hög häst är puts väck! Har en vän med knäproblem som går på sjukgymnastik, har fått ont och svullnat efter ridning men helt smärtfri med dessa.

Jag rider med stigbyglar från Amerigo. De är svarta i plast och väldigt lätta. Egentligen föredrar jag som dressyrryttare att ha "silver" bara vanliga i stål för att "keep it classy". Men dessa är så himla underbara att rida till! Har en platta till dom och man får sånt otroligt bra grepp med stövlen i stigbygeln! Rekomenderar starkt om du kan tänka dig att ha svarta i plast.
Vet däremot inte vad de kostade... Fick dom av mina föräldrar i samband med sadelköp. Men grymt bra är dom!

Låter som att Bow Balance är populära, då ska jag kika på dem.
Men de är ju lite dyrare än t.ex. Intec, är de mycket bättre också? Någon som vet?
Är det en stor skillnad är det säkert värt priset, men är de ungefär lika bra så känns det ju onödigt att köpa de dyrare.

Jag tror du måste prova själv @_Charlotte_ De som har BB kommer ju givetvis tycka de är bättre. Det var lite det jag for efter att det beror på vad du har för problem med knäet. Det som ger superskillnad för en behöver inte ge skillnad för någon annan osv.

Så intec har du ju ridit i, försök låna ett par BB och prova! = ) Så vet du om de för just DIG är bättre än Intec.

Jag har både Sprengers ledade (inte BB utan en äldre modell) och ett par mycket billigare ledade från Börjes. Trivs i båda, har också mindre ont i knäna (vill helst inte rida med andra stigbyglar, inte om jag ska rida mycket).
Greppet i Börjes-stigbyglarna är dock bättre än Sprenger pga att "piggarna" är kraftigare :)

Jag har sprengers system4, trivs myclet bra med dem. Jag tyckte bb var för dyra, annars är de ju helt underbara. Jag köpte dessutom mina begagnat och fick ett mycket bra pris och nya plattor med sp de var som nya ändå, haft i ett par år nu och aldrig ont i knän och fotleder längre!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 770
Senast: mamman
·
Utrustning Mina vardagsskydd börjar se lite...eh...Söndertrasade ut, för att uttrycka det milt. Därför letar jag nu efter par nya. Då de ska vara...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag har problem med knäna och fotlederna, får ont när jag rider med hoppläder och även ibland med längre läder, framförallt vid t.ex...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 452
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka