BB-väskan nästan packad, vad mer?

domino

Trådstartare
Är nu i v.37 och har så gott som packat bb-väskan. :D:bump:
Tänkte shoppa hem lite grejer som kan vara bra till bebben men så blev jag helt nollställd när jag var på apoteket. VAD är det jag behöver egentligen? Jag vet ju inte riktigt eftersom det är första barnet.. :love:
Vad är alla dessa salvor, oljor och krämer bra för, behöver man alla? Vad ska jag köpa?

Detta har jag:
-Blöjor
-Tvättlappar (den där gula skumvarianten)
-Idominsalva
-Amingsskydd
-Amningsnapp
-Amningsbehållare eller vad det heter :p
-Nattbindor

Tacksam för era svar :bow::)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Vad är alla dessa salvor, oljor och krämer bra för, behöver man alla?

Dom är till för att lura de stackars föräldrarna att dom produkterna är oumbärliga ;). Många, för att inte säga nästan alla innehåller bra mycket kemikalier, så skippa så mycket du bara kan. Vi använder numera endast bara skummtvättlappar med vatten samt idominsalva nångång när det behövs. Nu går ju inte idominsalvan fri från allt skit heller, men det är bra mycket mindre i den än tex Inotyolen. Man behöver inte en massa krämer, salvor, oljor hit och dit. NÄR det är motiverat med en extra åtgärd, ja då kan man ju fixa det.

Tex våran bebbe fick svamp på rumpan, då fick vi köpa en salva med lite cortison i för att det skulle försvinna. Dactocort hette den. Den använde vi 1 gång ( 3 dagar/ 2 ggr/dag) sen behövde vi inte den nåt mer. Våran bebis hade lite besvärligt med mjölkskorv, då fick vi köpa en salva mot det. Använde den 1 gång (ca 1 vecka), sen behövde vi inte den nåt mer. Vi har nästan ingenting mer än absolut nödvändigaste, blöjor och tvättlappar (skum), 1 idomintub, febertermometer + en massa flaskor och olika nappar.

Samma hade jag åt mig själv, köpte bara bindor. Inget mer. Lite senare köpte jag en amningspump som var ett utav de värdelösaste jag ägt tror jag. Använde den 1 gång och sen aldrig mer.

Men visst är jag medveten om att andra kan behöva mer än oss, men om man tänker efter så kan man nog klara sig bra med en bråkdel av vad dom försöker pracka på en.
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Så det vi har till bebben nu klarar vi oss med i vardagen så att säga?
Det är många som säger att man ska ha zinksalva och barnolja, men har inte förstått vad man har det till? :o :D
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Olja kan man ha till skorv i huvudet. Man smetar in barnets huvud med olja, och dagen efter när det torkat kan man typ borsta bort skorvet. Men det funkade inte på våran, därför fick vi köpa Salsyvase salva. Då fick det bort. Från början smörjde vi in våran bebis med olja efter vi badat henne, hon blev sååå len och mjuk. Men sen när oljan tog slut och vi glömde köpa nytt så märkte vi att: hon var då lika len och mjuk utan olja ;)..så då gick den bort.

Min syrra kör med zinkpasta när hennes yngsta har typ magsjuka. För då bajjar han så himla mycket så det fräter på stjärten. Då skyddar zinksalvan bra mot detta och hon slipper röd/irriterad rumpa.
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Oki, tack för info. Då kan man skippa barnoljan då. ;) Och Zinkpasta köpes vid behov :p
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Låter sunt. Jag skippar också barnoljan för jag gillar inte mineraloljor. Har i en tesked babywash i vattnet men de första veckorna hade jag inget alls. Tvättar med en natursvamp (obs, försök aldrig koka den, det blir inge bra :P). Tvättar rumpan med bomullslappar och vatten, det är allt. Inga puder eller gojs. Enda gången jag har på nåt är om han blir röd, då är det Sudocrem som är som svenska Idomin, det blir en barriär som gör att kisset inte fräter på skinnet.

Äh det mesta kan man fixa när bebben är född, men det är smart att ha en termometer. Smart också att ta tempen lite då och då så man vet ungefär vart den brukar ligga.

Pumpen måste jag säga att jag haft jättestor nytta av. Men köp den inte förrän du vet att du behöver den.

Börjar det pirra lite nu? Bara ett par veckor kvar ju! :)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

jag föredrar torra papperstvättlappar (som man blöter) och så har jag olja på när jag byter bajsblöja - inte babyolja som innehåller paraffinolja utan vanlig vegetabilisk olja, solros, raps eller oliv efter vad jag har haft hemma men jag föredrar solros som är lite tunnare och inte luktar så starkt
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Jag packade min bb-väska igår och jag har bf om 8 dagar. Jag har inte köpt några salvor alls. Det köper jag vid behov. Onödigt att samla på sig massa saker som man kanske inte behöver. Jag fick tips av andra att köpa hem bindor, så jag har nu libresse night i vanliga mataffären. Det som jag har för ev amning är en amningsbh i en storlek större än idag och 4 st amningsinlägg. Jag köper fler saker för amning när jag dels vet att amningen fungerar och dels vad jag behöver. Dessa tips har jag fått innan och tycker det låter vettigt :)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Om du får samma BB-paket som mig innan ni åker hem från BB så får man lite badolja. Vi har lite badolja i vattnet när han badar.
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Det jag har använt är tvättlappar, rapsolja (funkar till rengöring, ha i badvatten, och att smörja med vid behov.) Normalt har jag några droppar rapsolja i badvattnet, och smörjer inget annat. En gång har hon varit röd stjärten, och då smorde jag med olivolja.
En temp är som sagt bra att ha.

Till mig själv har jag använt bindor och amningsinlägg. Med stora flickan använde jag amnings-BH, men nu använder jag enbart amningstop, och trivs MYCKET bättre med det. Med amnings-BH blev BH:n blöt under bröstet, om dottern släppte taget. Topen drar jag ju upp över bröstet när jag ska amma, så det finns inget kvar under att kladda ner. Det känns mycket bättre. Då kan jag ju iochförsig tillägga att jag drar endast B-kupa, så jag behöver ju ingen stadga mellan amningarna. Är man mer storbystad än vad jag är, har man säkert en större nytta av amnings-BH.
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Jag använder Zinkpasta så gott som varje dag efter att Saga gjort nr 2. Fungerar super och skulle inte byta ut den mot något annat.

Annars har vi Aloe Vera propoliskräm som smörjs på skorv på huvudet och kropp. Ibland använder jag babyolja istället!

På BB har de blöjor samt tvättlappar. Vi hade inte med eget, mest för att vi hade glömt det!
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Ja, nu är jag bra less på att gå och vara gravid, känns verkligen som man varit det hur länge som helst nu, och längtar grymt tills hon kommer ut till oss! :love:
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Om du får samma BB-paket som mig innan ni åker hem från BB så får man lite badolja. Vi har lite badolja i vattnet när han badar.

Vad jag har hört så tror jag inte man får något BB-paket här i E-tuna.. :( Men det går ju att köpa sen :D
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Med stora flickan använde jag amnings-BH, men nu använder jag enbart amningstop, och trivs MYCKET bättre med det. Med amnings-BH blev BH:n blöt under bröstet, om dottern släppte taget. Topen drar jag ju upp över bröstet när jag ska amma, så det finns inget kvar under att kladda ner. Det känns mycket bättre. Då kan jag ju iochförsig tillägga att jag drar endast B-kupa, så jag behöver ju ingen stadga mellan amningarna. Är man mer storbystad än vad jag är, har man säkert en större nytta av amnings-BH.

Termometer skriver jag upp på listan. ;)

Många säger att de är jättenöjda med Lindex amningslinne. Jag har inte heller stora bröst och klarar mig lätt med linne eller top. Nu har inte mina bröst växt något sedan jag blev gravid men tror inte de blir så mycket större efter förlossningen heller.. :D Har två amings-BH utan bågar och de är sköna iaf. Men som du skriver är kanske en top bättre.
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Jag är ju shopoholic :angel: Och min lilla är ju bara 4 dagar, men det jag verkligen var glad att jag köpt innan var

- Jättemeganattbindor :)
- Lypsyl. Gud vad torra läppar jag har! Så fort Elina tänker på att amma så torkar de ihop.
- Bröstkräm (mina blev så nariga och blåsiga, skönt att kunna smörja in dem på en gång :crazy:)
- Tvättlappar och små IKEAhanddukar för blöjbyte - plus såna våttvättlappar för det första becket, det satt som tusan.
- Massa mjuka babyfiltar :love:
- Termometer
- Bröstpump! Köpte jag iofs första dagen jag kom hem, mest för att min lilla behöver extramatas för att hon är så liten, men det är mysigt att sambon kan mata också :)
- AmningsBH och amningsinlägg. Jag har iofs bröst som en mindre ko och läcker som ett såll :crazy:

Än så länge har jag inte använt oljor och krämer, jag tänker att man köper lite allteftersom man behöver det. Det är ingen stress att ha just första dagen.

Å vecka 37 då är det ju snaaart...även fast det INTE känna som snart när man väntar ... Lycka till, jag hejjar på dig och bebis :bump:
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Åh tack! Nää, inte långt kvar nu, 28 dagar ;)

Tack för era svar! Känns som att jag har det som behövs till att börja med när man kommer hem sen.

:)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Glöm inte tandborste och tandkräm, schampoo och eget toapapper till väskan! Jag glömde packa tandkräm så sambon fick fixa dagen eftr, kändes inte helt fräscht ... och landstinget-toapapper är ganska strävt när man just klämt ut en bebis och är väääldigt ömtålig en trappa ner, så jag köpte det mjukaste toapapper jag kunde hitta och packade ner, och det är jag jätteglad för i efterhand. Plus supersköna mjukbyxor såklart. Annars är det bäst att inte vara så modemedveten på BB och använda deras hemska nättrosor och sånt, för det är skönt och luftigt.

Tänk att jag kan berätta såna här saker, det känns helt overkligt att jag just varit med om det :love:
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Tack för tipset om toapapper! Det ska jag ta med eget, mjuuukt då ;)
BB-väskan:

-Inneskor 'Foppa'
-Underkläder
-Mysbrallor
-Nattbindor
-Amings-BH
-Amningsinlägg
-Ett set kläder till bebben i strl 50
-Ett set kläder till bebben i strl 56
-Pyjamas till bebben
-Hjälmmössa och strumpor till bebben
-Tvättlappar

Sen ska även detta med:
-Kamera
-Filmkamera
-Energi, frukt, choklad, juice
-Toalettsaker (tandborste, tandkräm, deo, duschkräm, schampoo, balsam)
-Babyskyddet

Något som behöver kompletteras? ;)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Något att läsa :idea: Det kan bli lite långtråkigt på BB :D
Och det finns lite bebiskläder där att använda fram till att du åker hem, men det är bra med mer än 1 uppsättning för det händer alltid olyckor ... min bebis badar i kläder i stl 45, haha :D Jag hade med mig stl 50,56,60 ;) Lite överdrivet ...
Bebisfiltar är ovärdeliga !! På BB finns det iofs, men en för hemfärden iallafall :)
 
Sv: BB-väskan nästan packad, vad mer?

Haha jag hade laddat ipoden med ljudböcker för det kunde ju bli tråkigt. Jag var på bb i fem dagar och packade inte ens upp den! Man har så mycket ändå, titta på bebis, dricka vatten och äta frukt. :D

Nu däremot lyssnar jag på ipoden varje gång jag ammar, jag kan inte sitta upp så vi ligger i sängen varje gång. Kan lätt bli lite tråkigt annars att lyssna på sörplande bebis, plus att man koncentrerar sej på något annat ifall man har så jävulskt ont som jag hade.

Om du hade tänkt amma så hoppas jag verkligen att det funkar från början. Annars vill jag ge dej ett par råd. Om barnet är jättejättehungrigt, ge lite ersättning tills mjölken runnit till ordentligt. En pump plågar inte bröstvårtorna lika mycket som ett hungrigt barn. Och till sist, stå ut, det ÄR värt det.

Hihi det är så spännande med alla bukebebisar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp