BB-väskan

Comfort

Trådstartare
nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump:

Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;)

Jag har lagt ned:
10 blöjor till bebisen, (vet att man får där inne + reklamblöjor)
2 bodys, 1 50, 1 56
mössa
filt
ett velourset tröja/byxa
Strumpor

Detta är alltså att åka hem i, tänker låna kläder där under vistelsen


1 par Mysbyxor till mig
tjocktröja (zip)
toalettsaker
1 amningstop (som jag undrar om jag kan ha om tuttarna exploderväxer...)
1 "vanliga" bomullstoppar
en hög amningsilägg
Kamera
trosor
strumpor

Ska leta rätt på en bok

Har säkert glömt skriva nåt som jag lagt ned, har inte väskan här.


Är det nåt ni kommer på?


det står att man ska ha med inneskor, men är det då joggingdojor eller tofflor? de närmaste tofflor jag kommer är väl badskor :D

Bindor ska jag köpa nån dag

sen funderar jag på nattplagg. Det smidigaste hade väl vart nån pyjamas, men det har jag inte nån. Knäppning fram måste ju vara bra ,men det närmaste sovplagg jag har är nattlinne..
 
Sv: BB-väskan

Toapapper, det mjukaste du kan hitta.
Laddare/extra batterier till kamera och mobil

Jag användes sjukhusets kläder på natten, på dagen kändes det frächare att ta på mina egna kläder.
Innetofflor hade jag, men jag var mest inne på mitt rum så dom användes inte så mycket
Bok hade jag ingen användning för, men vi stannade bara ett dygn. Fanns många spännande brochyrer att läsa inne på BB rummet men jag försökte också vila så mkt som möjligt efter förlossningen.
Lite godis var gott efter förlossningen
 
Sv: BB-väskan

jag har ju inte fått min bebis än, så jag kanske inte är kvalificerad att svara egentligen?;)

Men jag har iaf packat ner saft och kakor till mig, samt sånna där bars som man kan äta efter man tränat till sambon. Detta efter att jag legat inne 2 ggr på sjukan för hotande förtidsbörd och insett att 1, jag gillade inte sjukhusmaten eller sjukhusets saft och 2. pappan erbjöds inga "förfriskningar" alls, och jag tror inte jag klarar av att vara ensam i dom 20 min det skulle ta för honom att springa bort och handla om förlossningen tar lång tid.

ang sovplagg så har jag båda gångerna fått låna nån slags rockliknande nattklänning. Ful som stryk men bekväm som attan. Detta trots att jag hade med mig egna sovkläder... men dom på sjukhuset ville hellre att jag skulle ha deras nattkläder, då dom är praktiska att ta av om omständigheterna skulle kräva detta. Kan inte tänka mig annat än att man får låna sånna även när förlossningen startar "på riktigt" :)
 
Sv: BB-väskan

Där jag födde hade alla egna kläder efter förlossningen. Ingen som gick runt i sjukhuskläder. Dessutom skulle man ha med egna kläder till bebisen. Sambon fick bo kvar under hela vistelsen. Födde på BB Stockholm.

Det betyder att vi hade mycket mer kläder med oss. Jag hade mjuka klänningar som är lätta att dra ner när man ska amma. Bindor är tipset att köpa de tjockaste de har på apoteket, typ nattbinda. Provade nån vanlig libressevariant som jag hade med mej men det var som att stoppa en planka mellan benen. Man vill ha något mjukt kan jag lova ;)

Sova kan du ju göra i ammningslinnet :) Tofflor kanske du har några tunna ballerina som du kan tvätta av lite och packa ner.

Jag önskar att jag hade gått igenom vilka jag skulle skicka "nu har han kommit sms" till redan innan. Var så himla slutkörd att jag knappt orkade tänka och pga det glömde några stycken :o

Vi hade med kexchoklad och cola light :D Nått att käka till sambon om det blir långdraget kan ju vara ett tips.

Lycka till!
Miks
 
Sv: BB-väskan

Lite mat som sagt! Vi hade med oss bananer, dricka och lite godis. Det hade varit bra med tex Wasa-sandwich och Gainomax också såhär i efterhand för det blev en lång förlossning för oss, med vattenavgång på morgonen ca 07.30 (då vi åt frukost hemma och sedan var inne på sjukhuset ca 09.00) och sonen är sedan född 04.10 så det blev många timmar tillslut. Vi köpte naturligtvis mat under dagen, men det hade varit käckt för sambon med mer under natten (jag själv var rätt upptagen med annat ;) ) och efter förlossningen innan det blev frukostdags.

Har du mer kläder till bebben så tag med lite till även om det finns att låna. På vårat BB skulle man ha egna kläder, så för oss krävdes mer, men även om man fått låna så tror jag att jag packat ner lite mer ändå, ifall ni vill ha egna sen trots allt.

En skvallertidning ifall det drar ut på tiden :o Jag hade med mig en bok men var för nervös, eller "uppe i förlossningen" för att läsa den, så en skvallerblaska var lagom för att koppla bort tankarna en stund.

Fråga på apoteket om deras största bindor, de brukar inte ligga framme. De behövdes...

Och glöm inte bilbarnstolen! Det ver jag folk som gjort ;)

Du har något väldigt spännande framför dig! :bump: Jag hade en tuff förlossning, mycket tuffare än genomsnittet, men ändå har jag bara positiva minnen!
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan

Vi hade med laptop och filmer :D

Rätt skönt sådär på kvällen att sätta på en film och somna till ..

Vi hade nära till pressbyrån så vi kunde fylla på vårat mat/godisförråd relativt lätt .

Vi bytte rätt omgående från bb-kläderna till våra egna ( på bebisen ) ville ju knäppa massor av kort och ungen såg ut som en kyckling med bb-kläderna på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan

Vi hade med oss för mycket saker.. Massa onödigt men det vi hade användning av var:

-kläder till bäbisen (en pyjamas, två bodys och två par byxor, strumpor och mössa, ytterkläder) Vi stannade ett dygn och använde bara våra kläder

-kläder till mig (amningslinne, mysbyxor, luvtröja med dragkedja och strumpor) (trosor använde jag sjukhusets "nättrosor". Bautabindan och blöjan satt bäst på plats med dom. Jag lånade även sjukhusets natt"särk", underbart skön och så enkel att amma i

-tröja till sambon eftersom han fick blod på sin efter att ha hållit en inte helt avtorkad son

-toalettsakerna, favoritschampot/balsamet och favorittvålen var GULD värt efter förlossnigen. Sååååå underbart!

-filt till bäbisen

- Babyskyddet

Vi hade med sjalen som vi kunde knyta upp bäbisen i om han behövde massa närhet och så men han bara sov och sov och sov i sin balja.

Något sambon fick gå iväg att köpa var godis och en skvallerblaska till BB vistelsen. (jag och sonen sov kvar ensamma, pappan fick inte vara kvar)

Glöm inte legitimation, parkeringspengar och mobilen!

Lycka till!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BB-väskan

Vi hade med oss en jättepackning, men det var inte mycket som kom till användning. :angel: Nu var vi dock inte inne så länge, åkte hem 11 timmar efter att vi kommit in, 7 timmar efter dotterns ankomst.

Det som kom till användning var:
*Pyamas med fötter + overall & mössa till bebisen
*Ombyte kläder till mig
*Kamera
*Mobil
*Nässpray (VIKTIGAST AV ALLT!:o)
*Babyskydd
*Ngn godistbit och lite tidningsblädder. (Hanns med medan vi väntade på att få åka hem.)
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan

Kläder till sambon!!! Vi hade för lite med så han var tämligen svettig efter förlossningen :D

Sedan förstod jag aldrig de som tyckte att man skulle ha med sig eget mjuk toapapper (jag hade så klart också med men använde aldrig). satt på bb på toan och funderade länge på denna sak och kom fram till: vem torkar sig så hårt? :idea:

Sedan under hela min tid där så använde jag (3 dagar) bb:s blöjor till bindor, det behövdes och dessutom tyckte jag att deras otroligt sexiga nättrosor var kanon! De satt super och höll bindan på plats samt att det var bara att kasta! :) när jag åkte hem så använde jag bara "vanliga" nattbindor! Avtog rätt snabbt i mängden...

En mössa till bebisen är kanon, eller gärna 2 :) min son kräktes mycket fostervatten dygnet efter förlossningen så det blev några ombyten!

Jag hade också med mängder av godis och dricka men hann inte med att äta något av det + att jag mådde illa men det var kanon på natt/morgonsidan efter förlossningen då jag var vrålhungrig (trotts det omtalade fikat efter förlossningen)!

Det där med ammningsinlägg osv behövde jag alrig heller då min mjölkproduktion inte kom igång förren dagen efter vi kom hem!

Lycka till!
 
Sv: BB-väskan

Det viktigaste tycker jag var:
Journal
Mobil + laddare
Kamera + laddare
Lite sköna kläder, mysbyxor t ex
Lite söta kläder till bebisen (trots att man får låna, precis som någon skrev så tar man ju en massa kort!)
Babyskydd
Någon underhållning, tidningar, böcker, MP3-spelare
Necessär med tandborste, tandkräm, nässpray, lypsyl, duschgrejer, hårborste (har nog aldrig varit så tovig i håret som efter mina förlossningar :P)
Tofflor
Godis/annat gott
 
Sv: BB-väskan

Jag hade med en massa önödiga saker, bland annat alldeles för många ombyten kläder till My (hade nog med tre), tjock vinteroverall och två ombyten till mig som aldrig behövdes...

Det vi använde var:

*Min MVC journal
*Kamera
*Ett ombyte till My, dvs en body, ett par byxor, strumpor och en mössa, allt i st 50
* En varm och gosig filt till My för hemresan
*Babyskyddet
*Mjukisbyxor, ett vanligt linne och en varm tröja till mig
*Toalettartiklar i form av tandborste, tandkräm, schampo, duschkräm och ansiktsrengöring (var sååååå skönt att göra sig fräsch efter förlossningen).

Trosor och bindor/blöjor använde jag de man fick på BB (i nät), skitbra! Jag använde BB:s nattsärk och morgonrock under tiden jag var där, och satte på mig egna kläder när vi skulle åka hem. Jag var ändå bara i rummet och åkte hem efter ett dygn, så det passade utmärkt.

Blöjor till My använde vi de som fanns på BB och kläder hade vi inte på henne förän vi åkte hem. Under tiden på BB låg hon med bara blöja invirad i en filt och hud mot hud. När vi åkte hem blev det som sagt bara vanliga kläder på, blev för krångligt med vinteroverall och det gick lika bra att lägga en varm filt om henne. Så gjorde vi förövrigt hela vintern =)

Både jag och maken fick mat och energidrycker under förlossningen som tog ganska lång tid (var inne vid 11 den 26 jan och My kom kl 05:21 den 27 jan). Var det något extra som behövdes så var det nära till pressbyrån. Några tidningar eller böcker hade jag inte tid att läsa varken under eller efter förlossningen!

Lycka till, du har välrldens häftigaste resa framför dig! Och om du glömmer att packa ner något så är inte det hela världen, det går alltid att åka å hämta! Kameran är ju synd om man glömmer dock =)

//Julia
 
Sv: BB-väskan

vi var på visning på BB i torsdags, och då verkade det som att man fick köpa trosor på apoteket intill.
De hade dragit in på mycket nu i dessa tider, sa hon.
Bindor och blöjor får man bara första dygnet.

Fika får man här efter förlossningen så det måste vi också ha med till innan, fast det känns lite dumt att lägga ner bananer nu, när det kan ta mer än en månad innan förlossning. ;)

svärfar och svärmor var här nyss, och svärfar undrade om jag hade börjat bli lite nervös. När jag sa nej sa han
-Jaså, det är väl dags att bli det annars nu.. !
:D
Svärmor berättade att nu har jag börjat på en liten kula, -Men det är ju bara tre veckor kvar, sa jag
-jaaa, men ändå!
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan

Vårat landsting snålar också in på trosor och bindor, så det har jag fixat själv från jobbet.
De där nättrosorna kostar ca 1 krona st om man beställer stora lådor från blöjföretagen, så jag tänker då inte betala dyrt på apoteket eller nån sjukhuskiosk för dem.
Såg att de kostade 70 kr st på nån hemsida, så jag pratade med en blöjansvarig på jobbet och fick ett gäng :grin:.

Sjukhusmaten smakar skit så om vi blir hungriga så får sambon åka på den dygnetrunt-öppna macken en bit bort, eller handla matlåda från personalmatsalen om vi inte hinner ta med oss mat innan :p.
 
Sv: BB-väskan

Önskar jag kunde säga detsamma om våran :p

När jag jobbade på en avdelning här på sjukhuset hade en gubbe jätteroligt med att studsa köttbullar mellan golvet och taket.
Han hade inte haft så roligt sedan han var liten sa han :rofl:.

Men ibland är det faktiskt okej mat här. Men inte mycket mer än ok...
 
Sv: BB-väskan

I Östergötland fick vi begränsat, tror det låg 2 trosor och ca 5 stora bindor inne på BB-rummet. Men om jag hade bett om fler hade jag kanske fått det, men det räckte för mig. 6 blöjor till bebisen fick man.

Jag åt bara en måltid på sjukhuset och den var ok, men då hade jag inte ätit på nästan 2 dygn så allt hade nog gått ner. Men mamma har legat på sjukhuset mycket och det har sällan varit god mat hon har fått. Frukost och kvällsmål var bröd med olika pålägg, men det var ingen höjdare, brödet var torrt.
 
Senast ändrad:
Sv: BB-väskan

2 trosor och 5 par bindor verkar ju ok. Bör ju räcka :)

Egentligen har jag full förståelse för att maten på sjukhuset är mindre god.
Den tillverkas ju i storkök och då är det svårt att få maten bra.
Jag är ganska kräsen på mat så jag hoppar hellre över sjukhusmaten och käkar nån typ findus-låda eller sallad istället :p
 
Sv: BB-väskan

Det räckte bra för mig. Jag jobbade i resturangen på sjukhuset en sommar på gymnasiet, fast inte med själva maten utan i en cafévagn och gjorde smörgåsar och sånt. Såg när dom lagade all mat, det var enorma mängder mat så man kan ju förstå att det är svårt att laga det på ett bra sätt.
 
Sv: BB-väskan

Det var inte storkok på bb-avd hos oss iaf :p

Jag hade fri tillgång på bindor, blöjor(bebis), trosor och sjukhuskläder ( om jag ville ha det ) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp