BE-teori på nätet?

Willja

Trådstartare
Jag har fått för mig att många har pluggat BE-teorin privat och gjort frågor på nätet. Jag har mest hittat sidor där man kan hitta frågorna till B-kortet. En sida hittade jag för BE-kortet men då var det bara BE-frågor i det paketet så man behöver köpa två paket för att täcka upp alla frågor.

Har ni köpt två paket eller valt att bara göra B-frågorna på nätet och plugga BE-frågorna ur boken eller hur har ni gjort?

Sv: BE-teori på nätet?

gå till en trafikskola och be om att få köpa BE internettest.

Så får du ett användarnamn och login och x antal "prov" du kan öva att skriva hemifrån. Superbra!

Fast jag gillar tanken på att ha obegränsad tillgång till frågorna:-)

Jag har fått för mig att många har pluggat BE-teorin privat och gjort frågor på nätet. Jag har mest hittat sidor där man kan hitta frågorna till B-kortet. En sida hittade jag för BE-kortet men då var det bara BE-frågor i det paketet så man behöver köpa två paket för att täcka upp alla frågor.

Har ni köpt två paket eller valt att bara göra B-frågorna på nätet och plugga BE-frågorna ur boken eller hur har ni gjort?

Jag hade tur att få låna det jag behövde; cd-skiva med B-frågor och böcker med BE-teori. Det räckte gott och väl. På teoriprovet är det mest B-frågor, men till det muntliga provet på uppkörningen bör man ha pluggat BE-frågorna ordentligt. :laugh:

Gjorde samma, köpte Bonniers Trafiklexikon på CD-Rom och pluggade in B-teorin (som är den tyngsta delen för mig). BE-häftet hade jag redan, och läste igenom en extragång och sedan skrev jag provet efter fyra dagars pluggande. Gick galant.

Till uppkörningen rekommenderar jag en körskola för att få funktionsgemomgången och hyra deras färdiglastade släp. Jag körde upp med deras släp och egen bil.

Hur lång tid tog det att plugga in teorin?
Då kanske jag inte behöver programmet på datorn för BE-delen då. Man vill ju spara in där det går, men inte så mycket att man kuggar:-)

Tänkte ta en sak i taget, men när teorin är klar så ska jag helt klart ta ett par lektioner på körskola!

Fyra dagar pressade jag in skiten på, men då läste jag bara igenom BE-delen två gånger, för den kunde jag tillräckligt väl ändå (B-delen handlar - tycker jag - mycket om att lära sig läsa deras underliga skrivningar av frågorna)

Tänkte ta en sak i taget, men när teorin är klar så ska jag helt klart ta ett par lektioner på körskola!

Om man är van att köra med släp, så tycker jag att det är helt onödigt att anlita körskola. Det finns beskrivningar på nätet (Vägverket) på exakt vad som ingår i uppkörningen.

Jag körde helt privat med eget ekipage. Tränade bara några gånger på manöverprovet tillsammans med pappa (köra och backa mellan koner).

Körningen är inga problem, däremot funktionsgenomgången. Hade själv en väldigt nitisk inspektör och hade - trots rätt hög kunskapsnivå - inte klarat det utan körskolans genomgång och minneslista. Vet flera som kuggat på just funktionsgenomgången, och det känns ju onödigt eftersom uppkörningen faktiskt är rätt dyr.

Körningen är inga problem, däremot funktionsgenomgången. Hade själv en väldigt nitisk inspektör och hade - trots rätt hög kunskapsnivå - inte klarat det utan körskolans genomgång och minneslista. Vet flera som kuggat på just funktionsgenomgången, och det känns ju onödigt eftersom uppkörningen faktiskt är rätt dyr.

Jag hade också en väääldigt nitisk inspektör, han frågade om absolut ALLT. Men läser man på ordentligt och kollar igenom Vägverkets krav om vad man ska kunna, så är det ju nemas problemas.

Jag vidhåller att jag tycker det är väl investerade pengar att ta en lektion på körskolan.

Och jag tycker att det är totalt onödigt (om man är van att köra släp). :laugh:

För övrigt så hoppas jag att man inom en snar framtid blir tvungen att ha BE-kort för att få köra med släp överhuvudtaget. Våra nuvarande lagar är ju totalt idiotiska.

Jag tror aldrig vi kommer att få en lag som kräver BE för släp, däremot är det nog troligt att allt över 750 kg totalvikt kommer att kräva behörighet (dock med en mellanklass mellan B och BE)

Och jag tycker att det är totalt onödigt (om man är van att köra släp). :laugh:

För övrigt så hoppas jag att man inom en snar framtid blir tvungen att ha BE-kort för att få köra med släp överhuvudtaget. Våra nuvarande lagar är ju totalt idiotiska.

Och min kompis som inte fick information from körskolan om att hon fick ha fusklapp för funktionskontrollen och kuggade (trots att hon visste att hon missat nåt och dessutom sa att "jag vet jag missat nåt") därför tycker nog att man bör gå på rätt körskola...

/Lavinia, som definitivt kommer gå på körskola en gång- för säkerhets skull.

Och min kompis som inte fick information from körskolan om att hon fick ha fusklapp för funktionskontrollen och kuggade (trots att hon visste att hon missat nåt och dessutom sa att "jag vet jag missat nåt") därför tycker nog att man bör gå på rätt körskola...

Dyr fusklapp...

Får man ha "fusklapp" för funktionskontrollen alltså? Bra att veta!

Nu har pappren kommit, böcker köps idag begagnade och Bonniers CD'n är beställd! Nu ska det bli körkort! Och för min del lär det bli lektion på någon körskola. Annars lär jag vara så nervös över att ha missat att plugga nåt så då lär jag väl kugga av bara farten;-)

Ja, får man det är det ju kanon. Jag gick teorikurs på trafikskola förra året, två omgångar som var bra, men insåg att det var alldeles för mycket för mig att komma ihåg. Så jag la faktiskt ner hela. Körningen e inga problem för mig det som är ett stort problem är att jag har stora problem med matematik (dyskalkyli bland annat),
tyckte mig behöva det till t.ex det här med lastsäkring och värden och grejer (som var riktgit riktigt svårt, för mig, jag fattade aldrig riktigt det där med hur man räknar ut vilket och hur många spännband man ska ha, osv.) så jag blev skraj och la ner det hela :o
Vill inte lägga pengar eftersom jag inte tror mig kunna klara funktionskontrollen som det ser ut. Blir dyrt när man inte är så haj på att plugga in saker.

Jag köpte BE-boken + frågehäftet.

Började med att göra alla frågorna i häftet. Sedan läste jag boken pärm till pärm (ungefär så som man läser en vanlig bok, dvs inte råplugga utan bara läsa igenom den) och sedan gjorde jag frågorna igen. De frågor jag hade missat i andra omgången studerade jag lite extra inom de områdena (typ, läste igenom de delarna ett par gånger till på samma sätt). Lånade sedan B-kortsboken av en bekant och läste den pärm till pärm en gång, och sedan skrev jag provet. Hade 52 av 55 rätt på uppskrivningen (44 rätt är godkänt).

Tog sedan 2 st dubbellektioner på trafikskola (för att köra in mig på det ekipage jag skulle köra upp med, hyrde bil + släp av trafikskolan på uppkörningen). Allt som allt (inkl böcker, lämp, prov, körkortstillverkning, bil/släphyra och körlektioner) gick kortet på 4750kr. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 133
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka