Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
3kg.
Ja men nu är jag rädd att de kommer vända eftersom de stod på plus idag.
Förra gången (2år sedan) hände exakt samma dag, efter 1 vecka var jag tillbaka på startvikten trots träning och bra mat och sen stod det still i 3 veckor och då gav jag upp.
Hur mycket har du gått ner sedan du började? Sedan förra tisdagen? PERSPEKTIV!
"Alla" säger så himla mycket, de flesta vet väldigt lite. Enligt min erfarenhet finns det bara en sak som får en att rasa i vikt; äta vansinnigt lite. Du äter inte vansinnigt lite, vilket är bra, och då får du en mer normal viktminskning. Jag snittade 0,4 kg i veckan när jag gick ner i vikt, då ingick allt från fyra kilo på en vecka till två kilo plus på en vecka.
Att du tränar är så oerhört bra, men du bör vara medveten om att just träningen inte gör särskilt mycket för vikten, speciellt inte i början när man precis kommit igång med träningen. Träning, nästan oavsett sort, bränner rätt lite, tyvärr. Jag cyklade intensivt i tre timmar igår, det förbrände ca 1200 kcal. Att äta 1200 kcal är skitenkelt, det är bara att käka en pizza och lite choklad. Så försök att se träningen som något annat än ett medel för viktminskning, för det räntar helt enkelt ganska dåligt i det avseendet. I det långa loppet kommer det dock ge mer och mer effekt, när du kan träna längre och hårdare.
Att du tränar är så oerhört bra, men du bör vara medveten om att just träningen inte gör särskilt mycket för vikten, speciellt inte i början när man precis kommit igång med träningen. Träning, nästan oavsett sort, bränner rätt lite, tyvärr. Jag cyklade intensivt i tre timmar igår, det förbrände ca 1200 kcal. Att äta 1200 kcal är skitenkelt, det är bara att käka en pizza och lite choklad. Så försök att se träningen som något annat än ett medel för viktminskning, för det räntar helt enkelt ganska dåligt i det avseendet. I det långa loppet kommer det dock ge mer och mer effekt, när du kan träna längre och hårdare.
Själv tycker jag träningen gör allt för viktenDels är det för mig lättare att hålla en sund mathållning när jag tränar men sen tycker jag kroppen drar igång förbränningen på allvar vid träning! Tidigare har jag nästan fått svälta mig ner i vikt men när jag tränar tycker jag att jag äter hur mycket som helst hela tiden och jag går ändå ner. Beror väl i och för sig på vad man äter också..
3kg sedan förra fredagen.
Nej jag äter normalt.
frukost runt 10
En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med 5:2)
Middag vid 16-17
Och ev. proteinshake på kvällen om jag tränat. Annars nötter/vindruvor som kvällsfika
Förut åt jag godis direkt på morgonen för jag hade förmodligen lågt blodsocker och sen fortsatte jag med godis fram till middagen vid 17 och sen godis/chips/cola på kvällen
Det är ju viktminskning jag är ute efter samt bli mer fit i kroppen. Men folk säger ju att man måste röra på sig för att gå ner i vikt så. Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Och dessutom äter jag äppelcidervinägerkapslar och ketonekapslar som ska hjälpa viktnedgången
Är det okej att fläska varje dag?![]()
Varför jag väger mig varje dag är för att bli peppad att fortsätta när man ser vågen gå neråt.
Jag vill liksom se att det händer något.
Också därför jag är ett dokumentationsfreak som skriver ner övningar, vikter, repetitioner, när jag äter, vad jag äter osv. För att se förändringen. Men just vikter och repetitioner vet jag att jag först kommer se resultat om tre veckor.
Men tycker kroppen borde reagera fortare eftersom jag haft sånt sockermissbruk förut och nu är nere på noll och inget förutom det jag får i mig i mat/shakes.
Jag kan ha missat det, men väger och räknar du på det du äter? Jag skulle LÄTT kunna äta för mycket på frukost, shake, middag och proteinshake eller vindruvor/nötter.
Man måste inte röra sig för att gå ner i vikt, däremot är jag fast övertygad om att man måste röra sig för att må bra, hålla sig frisk, sova bra och faktiskt för att äta bra. En kropp som aktiveras blir generellt sett inte nöjd om den bara får godis, den kräver bra mat.
Om du satsar på viktminskning och att bli fit så försök tänk långsiktigt, tänk att det här är något du ska fortsätta med hela ditt liv, att leva hälsosamt och träna. Kortsiktiga delmål kan ju vara något att ha för att hålla motivationen uppe men inte bara några få veckor efter start. Jag själv gjorde en helomställning från att konstant äta och inte röra på mig alls till strikt diet plus en massa träning, trodde självklart att jag skulle se resultat efter bara några veckor. Men nej, sådana resultat jag var ute efter först har jag inte nått och jag har istället lagt om mina prioriteringar.
Jag vill bli stark och uthållig, kunna både springa långt och kunna lyfta någorlunda tungt, att bli fit är därmed en bonus som jag vet kommer med tiden. För tillfället så tänker jag "om ett år kommer jag nog ha kommit rätt långt", veckor existerar inte och känns alldeles för kort och rent ut sagt orimligt
Försök tänka långsiktigt så du inte ger upp om du inte får enligt dig rätt resultat inom en viss tid. Det underlättar extremt.
Kan säga att jag har gått upp i vikt, men har samtidigt gått ner i mått. Fick nästan panik först när jag såg siffrorna på vågen men har bestämt mig för att skita i vikten totalt just nu, för om jag stirrar mig blind på vågen så vet jag att det kommer inte ta lång tid innan jag ger upp och det vill jag inte!