Bebis har löss...

pinky

Trådstartare
Den nyinköpta pärlan (2 år) har nu visat sig ha löss, eller något sådant. :angel:

Hon har i alla fall fullt av små vita ägg på pälsstråna i nacken, och det kryper små djur lite överallt på kroppen. Djuren är ca 2-3 mm långa, långsmala och genomskinligt bruna/gulbruna. Det kliar uppenbarligen en hel del...

Jag har aldrig haft löss, varken på mig själv, syskon eller hästar förr, så jag har några frågor:

1) Hon hade en ganska lång resa hit från säljaren. Hon lastades i tisdags kväll och kom fram torsdag lunch, har alltså övernattat i 2 olika stall längs vägen. Eftersom hon inte ser ut att ha kliat sig under någon längre tid (hon har inte skavt av eller trasslat till varesig man eller päls så att det märks) undrar jag om hon kunnat få ohyran under resan? Eller hur lång tid tar det innan lössen spritt sig över kroppen, lagt ägg och vuxit upp?

2) Kan det smitta mäniskor eller andra djur? Bör vi behandla alla hästar i stallet, eller bara de hon haft kontakt med? Eller bara de som vi kan konstatera ohyran på?

3) Har sökt på forumet efter liknande trådar och hittat Etotal, Bayticol och Switch som lusdödare. Vilket är smidigast att använda/funkar bäst om man vill undvika att bada hästen? Hon är nämligen ganska ohanterad, och jag hade inte tänkt börja träna på att bada, om man säger så. Dessutom kan det ju vara så att hon inte ens accepterar att bli badad, och lusbehandlingen vill jag ju göra snarast...

4) Vart köper man de olika medlen, och vad kostar de? Switch har jag iofs koll på...
 
Sv: Bebis har löss...

pinky skrev:
Den nyinköpta pärlan (2 år) har nu visat sig ha löss, eller något sådant. :angel:

Hon har i alla fall fullt av små vita ägg på pälsstråna i nacken, och det kryper små djur lite överallt på kroppen. Djuren är ca 2-3 mm långa, långsmala och genomskinligt bruna/gulbruna. Det kliar uppenbarligen en hel del...

Jag har aldrig haft löss, varken på mig själv, syskon eller hästar förr, så jag har några frågor:

1) Hon hade en ganska lång resa hit från säljaren. Hon lastades i tisdags kväll och kom fram torsdag lunch, har alltså övernattat i 2 olika stall längs vägen. Eftersom hon inte ser ut att ha kliat sig under någon längre tid (hon har inte skavt av eller trasslat till varesig man eller päls så att det märks) undrar jag om hon kunnat få ohyran under resan? Eller hur lång tid tar det innan lössen spritt sig över kroppen, lagt ägg och vuxit upp?

2) Kan det smitta mäniskor eller andra djur? Bör vi behandla alla hästar i stallet, eller bara de hon haft kontakt med? Eller bara de som vi kan konstatera ohyran på?

3) Har sökt på forumet efter liknande trådar och hittat Etotal, Bayticol och Switch som lusdödare. Vilket är smidigast att använda/funkar bäst om man vill undvika att bada hästen? Hon är nämligen ganska ohanterad, och jag hade inte tänkt börja träna på att bada, om man säger så. Dessutom kan det ju vara så att hon inte ens accepterar att bli badad, och lusbehandlingen vill jag ju göra snarast...

4) Vart köper man de olika medlen, och vad kostar de? Switch har jag iofs koll på...


1. Mycket möjligt.

2. Du bör iaf slänga ner borstar du använt till hästen i frysen för då dör krypen direkt.

3. Använder du Switch behöver du inte bada hästen eftersom du ska hälla medlet i en sträng längs manen och bakdelen. Använder du Etotal så är det också lättvindigt för det är ett puder som ska gnuggas in i hästens päls. Det tredje medlet du nämner känner jag tyvärr inte till.

4. Jag såg Etotal på www.bole.nu och det kostade 153:- inkl. moms.
Switch köpte jag för någon dag sedan för 331:- på Apoteket.
 
Sv: Bebis har löss...

Tack för dina svar! :)
Någon som har något att tillägga?

Har mailat förra ägaren, och hon har inte hittat löss på sina hästar. Hon borde alltså ha fått dem på transporten...
 
Sv: Bebis har löss...

Jag undrar faktiskt vilket schampo man kan använda mot löss på häst? Jag har använt etotal tidigare men det dammar och är lite jobbigt så därför tänkte jag prova nåt att tvätta hästen med istället.
 
Sv: Bebis har löss...

Jag har använt "flusa" i många år inga löss, inga fästingar kostar ca 300 kr på Lantmännen eller apoteket....;)
 
Sv: Bebis har löss...

Har haft löss på min häst två gånger när han var ung (3 och 4 år). Vad jajg har förstått så är inte löss speciellt smittsamt och det finns löss/ägg lite varstans i naturen. Det var bara min häst som fick/hade löss i mitt stall (15 hästar), min andra häst som jag hade exakt samma bortstar till fick inte löss. Det som avgör om en häst får löss eller inte är snarare hur mottaglig hästen är och inte om någon annan häst i närheten har det. Unga och nergångna hästar har mindre motståndskraft mit löss. Så det kan faktiskt vara så att din häst har blivit smittat på förra stället, under transporten i ditt nya stall ja lite varstans.

Jag använde Etotal, funkade super och är billigt.
 
Sv: Bebis har löss...

Hade en häst inackoderad hos mig förra vintern, den fick löss...vet sa att vissa hästar får det och andra inte men vet inte vad dessa löss kom ifrån, finns väl ute i naturen.....och som du säger...vissa hästar blir inte smittade...mina fick aldrig löss;)
 
Sv: Bebis har löss...

*lånar* Kan man åka till någons stall med sin häst om där finns en konstaterad lushäst? Förutsatt att de inte träffas alltså? Stallet är sanerat med högtryckstvätt. Behöver man vara orolig för att få med sig löss hem sen till sitt eget stall?
 
Sv: Bebis har löss...

Dermocan - ett lusschampo för hund och katt som finns på apoteket för ca 60kr. Funkar bra men är lite trögflytande att jobba in.

Till er andra - vi har haft ett himla jobb med pälsätare - tog ca 2 mån att få bort och vi provade i stort sett allt! :crazy:
 
Sv: Bebis har löss...

Nu har både Elvira och hennes hagkompis fått sig en omgång av Etotal. :)

På Elvira kom det fram massor av löss på hela kroppen, och till och med jag som inte är så känslig annars tyckte faktiskt att det blev lite äckligt med så många på en gång...:eek: :eek:
På hagkompisen syntes inget alls, så hon kanske inte blev smittad alls.

Hur lång tid tar det innan alla löss är döda och borta? Imorgon?

På burken står det att man ska upprepa efter 8 veckor, gäller det även på häst? Eller ska jag göra det tidigare?
 
Sv: Bebis har löss...

Har för mig att man ska göra det efter 10 dagar för då kläcks äggen...;)
 
Sv: Bebis har löss...

Du ska repetera behandlingen om åtta dagar och behandla minst tre gånger.

Sen bör problemet vara ur världen.
 
Sv: Bebis har löss...

rocki skrev:
Jag har använt "flusa" i många år inga löss, inga fästingar kostar ca 300 kr på Lantmännen eller apoteket....;)

Har själv varit i kontakt med företaget som tillverkar Flusa, de rekommenderar inte Flusa på häst. Dessutom är det bekämpningsklass II, så då ska man vara extra försiktig. Det är ju ingen nyhet att Switch är ett ganska tufft preparat, många hästar är överkänsliga mot Switch, och det är bekämpningsklass III.
 
Sv: Bebis har löss...

Hej hej. Jag fick löss på min shettis, som jag har haft i två år. Veterinären sa att han måste ha haft det med sig från där han bodde innan, eftersom det bara smittar mellan hästar (och borde enligt henne alltså inte kunna finnas ute i naturen hur som helst). De överlever inte så länge (högst några veckor VID OPTIMALA FÖRHÅLLANDEN) utan sitt värddjur.

Jag har två andra hästar som går med shettisen, och de har inte blivit smittade (en ardenner och en quarter).
 

Liknande trådar

Avel kort fråga som kanske är lång... Har russ, och har förstått att man inte vill ha klåda. Man ska inte avla på djur med exembesvär tex...
Svar
2
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp