Bebis som hatar sömn dagtid

Suck, slant på knapparna och råkade posta, hann inte skriva hela inom 10 min så här kommer resten.

Bebis har varit väldigt vaken dagtid ända sedan hen föddes för lite över 4 månader sedan. Har jämt haft längre vakenfönster och kortare tupplurer än det "normala". Har heller aldrig sovit i vagn eller bil, kan eventuellt somna till på promenad om den är över en timme men då bara en 20 min.

Har istället alltid sovit helt okej nattetid, har några uppvak för mat och behöver samsova men sover minimum 10 timmar och kan sova hur länge som helst på förmiddagen (la oss vid 18 en dag, fick väcka hen kl 10 dagen efter). Kräver dock att jag ska ligga bredvid annars blir det ingen sömn.



Närhetskravet för sömn är dagtid med, ofta så ska hen sova på mig i säng eller soffa. Om jag lyckas smita så vaknar hen inom halvtimmen och är ofta igång igen men övertrött på en kvart.



Just nu är det en period då det inte ska sovas alls, oavsett hur trött hen än är. Har precis försökt lägga i två timmar. Två timmar av i princip konstant skrikande, pop-musik spelande helvete. Popmusik på hög volym har funkat ok innan, jag må hata listan "it's hits Sweden" men det sovs i alla fall. Inte nu. Ingenting fungerar, jag är ett halvt vrak när jag är hemma själv för jag är så låst vid bebisen och så extremt trött på skrikande. Vill verkligen inte ha en bebis som skriker sig till sömns (skär verkligen i hjärtat!) men vad ska jag göra när ingenting fungerar?



Har prövat att dra ner på tiden hen "får" vara vaken, sitter och kollar efter trötthetssignaler hela vakna tiden, mer tid på mattan för lek, mindre tid på mattan, avstängd tv, på med tvn, ljust rum, mörkt rum, bilåkande (lol, skriker så fort babyskyddet kommer fram), promenader (lugn i vagnen och tycker om det, sover inte en sekund).

Har haft 2,5 timme av skrikande, 3 timmar av försök till sömn. Lär sova mindre än en halvtimme så är vi igång igen.



Bebis växer som hen ska, ökar fint i vikt. Får både flaska och ammning då mensen drar ner mjölkproduktionen för mig. Ammar i princip aldrig sig till sömns, inte ens till natten.



Vad ska man göra egentligen?
 
Bärsjal räddade mig.

Hon fick vara nära, jag kunde göra saker ändå.

Sova i vagn eller sova själv gick helt enkelt inte. Första gången jag kunde smita iväg efter en kvällsnattning och sitta lugnt och se på tv var hon... 2? 3 kanske.

Jag vägrar oempatiska och ovetenskapliga "cry it out"-metoder. Jag lämnar inte en skrikande bebis liggandes, ska hon skrika får hon göra det på mig.

Nu är hon 7,5 år och sover jättebra i egen säng, men jag ligger oftast bredvid henne tills hon somnat. Hon somnar snabbare då och vill ha min närhet :).
 
För din egen del kanske det är bra att försöka släppa på krav och förväntningar på sömnen. Det du skriver är att hen inte sover som det som räknas som normalt. Tänker mer att det som är "normalt" är det optimala men inte det som är så väldigt normalt eller det som är vanligt. Tycker det varierar så väldigt med hur barn och bebisar sover. 4 månader är fortfarande väldigt litet och en bebis vill ha närhet för att känna sig trygg oavsett tidpunkt på dygnet. Bärsele fungerade bra för mig när lilla vägrade vagnen och ville sova nära.

Det med att sova i bil har aldrig fungerat för oss pga blir bilsjuka, även när dom små var bebisar . Kan kanske vara så att din lilla också blir bilsjuk?

Att försöka vara ute på dagen så bebisen får solljus kan också hjälpa med dygnsrytm och melatonin produktionen i kroppen.

Finnas appar med white noise för bebisar, också spellista på Spotify etc, kanske kan vara något?

Har du tagit upp sömnen med bvc, dom kanske har någon bra tips.

Man kan också trösta sig lite med att bebisar inte är så små för alltid, snart blir dom större och blir mer och mer självständiga. Så klart fortfarande jobbigt att vara i det, men skönt att tänka på att så som ni har det nu kommer ni inte ha det för alltid.
 
Jag håller med ovanstående om sjal eller sele! Sedan tänker jag att alla är olika, en kompis unge har alltid haft litet behov av sömn, sov väldigt lite som bebis men mådde bra och växte som hen skulle. Tänker att det finns ett ”medel” men att det finns bebisar som sover både mer och mindre än medel :)
 
Jag har diskbråck och kan tyvärr inte bära i sjal eller sele, annars hade det varit optimalt tror jag med.

Kör med på att om det ska skrikas så är det på mig, men efter ha lyssnat på skrik i 2,5 timme blir man trött och det är tufft mentalt

Egentligen gör det mig inget att bebis är vaken mer än normalt, det är roligare med en vaken bebis än en som sover jämt även fast det blir mindre gjort hemma. Problemet blir att bebis jämt blir övertrött och allt bara blir kris och skrik. Vilket såklart är fruktansvärt att lyssna på.
Läggdags på kvällen har inte alls samma problem trots att jag brukar lägga för tupplurer i sängen. Har mörkläggningsgardiner så är samma ljus kväll och dag (fast har provat båda).

Har prövat white noise och liknande, pop fungerar bäst. Tror inte det är åksjuka eftersom det går bra i ena bilen utan tror det har att göra med att babyskyddet inte är bekvämt enligt bebis. Ska byta till stol 2 men behöver byta bil först och den blir aldrig lagad så den går att sälja så är lite moment 22 där tyvärr.
 
Hen kanske faktiskt inte behöver sova på dagen? Alla bebisar gör inte det och hen sover ju mycket på natten. Alla bebisar gör inte det heller. Visst behöver bebisar sova men sålänge de mår väl tycker inte jag att man ska lägga så stor vikt vid hur de sover. Att hen ligger i vagn kan dessutom vara vila nog.

Annars sjal eller sele. Bebis kan sova och man själv kan greja.
 
Jag har diskbråck och kan tyvärr inte bära i sjal eller sele, annars hade det varit optimalt tror jag med.

Kör med på att om det ska skrikas så är det på mig, men efter ha lyssnat på skrik i 2,5 timme blir man trött och det är tufft mentalt

Egentligen gör det mig inget att bebis är vaken mer än normalt, det är roligare med en vaken bebis än en som sover jämt även fast det blir mindre gjort hemma. Problemet blir att bebis jämt blir övertrött och allt bara blir kris och skrik. Vilket såklart är fruktansvärt att lyssna på.
Läggdags på kvällen har inte alls samma problem trots att jag brukar lägga för tupplurer i sängen. Har mörkläggningsgardiner så är samma ljus kväll och dag (fast har provat båda).

Har prövat white noise och liknande, pop fungerar bäst. Tror inte det är åksjuka eftersom det går bra i ena bilen utan tror det har att göra med att babyskyddet inte är bekvämt enligt bebis. Ska byta till stol 2 men behöver byta bil först och den blir aldrig lagad så den går att sälja så är lite moment 22 där tyvärr.
Glöm mitt inlägg, vi skrev samtidigt. Kan några timmar i vagnen vara nog eller blir hen övertrött då med?

Ett annat tips är att ha ett annat sovställe på dagen. Det kan fungera bättre än sängen. Hen märker ju att du inte är i samma sinnesstämning som på kvällen och det kan vara nog för att en känslig bebis inte vill sova. Då kan ett annat sovställe hjälpa.
 
Glöm mitt inlägg, vi skrev samtidigt. Kan några timmar i vagnen vara nog eller blir hen övertrött då med?

Ett annat tips är att ha ett annat sovställe på dagen. Det kan fungera bättre än sängen. Hen märker ju att du inte är i samma sinnesstämning som på kvällen och det kan vara nog för att en känslig bebis inte vill sova. Då kan ett annat sovställe hjälpa.
Jag har märkt att bebis kan "mikrovila" genom att vara stilla, i famn eller vagn. Dock behövs sömn sen och det blir som att man bara skjutit fram eländet.

Kl
Vi har jättemysiga och roliga stunder när bebis är vaken så det är långt från eländigt jämt!
 
Kan tipsa om appen "Napper". Vår räddning när min dotter var i den åldern. Den stämde väldigt bra för oss och även andra jag tipsat om appen har fått hjälp. Den är dessutom gratis. Dottern körde bara på korta vilor (28-32 min) länge, men 2-3 st per dag.

Min bebis har dock inte haft så mycket närhetsbehov. Hon hade svårt att sova i vagnen men gav mig attan på att hon skulle kunna sova där. Till en början fick hon somna i famnen och sen la jag ned henne. Ofta krävdes en hand på henne i vagnen. Sen ett tag funkade det bara att sova i vagnen om den rörde sig. Numera kan hon somna när den rör sig med sover bäst om den sedan står still (annars vaknar hon alltid efter 30 min).

Babblarnas godnattvisa har funkat bra här, och även typ avslappnande "spamusik".
 
Kan tipsa om appen "Napper". Vår räddning när min dotter var i den åldern. Den stämde väldigt bra för oss och även andra jag tipsat om appen har fått hjälp. Den är dessutom gratis. Dottern körde bara på korta vilor (28-32 min) länge, men 2-3 st per dag.

Min bebis har dock inte haft så mycket närhetsbehov. Hon hade svårt att sova i vagnen men gav mig attan på att hon skulle kunna sova där. Till en början fick hon somna i famnen och sen la jag ned henne. Ofta krävdes en hand på henne i vagnen. Sen ett tag funkade det bara att sova i vagnen om den rörde sig. Numera kan hon somna när den rör sig med sover bäst om den sedan står still (annars vaknar hon alltid efter 30 min).

Babblarnas godnattvisa har funkat bra här, och även typ avslappnande "spamusik".
Har provat att somna i famnen och lägga ner, vaknar samma sekund hen inte ligger kloss på tyvärr. Ska ladda ner appen!

Kl
Innan så har bebis kunnat sova i ett gammalt babyskydd på dagarna, men har lärt sig klättra ur det nu. Jag antar att det är en förändring som blivit till en försämring för sömnen dagtid. Men vi har haft lite knävila under kvällen och humöret har hållt sig helt ok till läggdags, alltid något!
 
Har provat att somna i famnen och lägga ner, vaknar samma sekund hen inte ligger kloss på tyvärr. Ska ladda ner appen!

Kl
Innan så har bebis kunnat sova i ett gammalt babyskydd på dagarna, men har lärt sig klättra ur det nu. Jag antar att det är en förändring som blivit till en försämring för sömnen dagtid. Men vi har haft lite knävila under kvällen och humöret har hållt sig helt ok till läggdags, alltid något!
Min fetning. Det här stödjer, tycker jag, det här att det kan vara bättre med annan sovplats dagtid.
 
Vid 4 mån är det vad jag förstår väldigt vanligt med sömnkrångel. Vi märkte väldigt stor skillnad, och det var också väldigt markant när krånglet plötsligt slutade. En klen tröst när man är mitt i det dock.

Hur funkar det för den andra föräldern med sövning, om hen vaggar/bär bebis? Kan hen prova sele/sjal? Är såklart färgad av mina egna erfarenheter, och här har sele varit överlägset. Funkar det för ditt barn och andra föräldern så tänker jag sjukskrivning för dig och föräldraledighet för andra föräldern, då diskbråcket hindrar dig från att bära.

Och så tipsar jag om öronproppar. Det hjälper iaf mig att behålla lugnet bättre.
 
Vid 4 mån är det vad jag förstår väldigt vanligt med sömnkrångel. Vi märkte väldigt stor skillnad, och det var också väldigt markant när krånglet plötsligt slutade. En klen tröst när man är mitt i det dock.

Hur funkar det för den andra föräldern med sövning, om hen vaggar/bär bebis? Kan hen prova sele/sjal? Är såklart färgad av mina egna erfarenheter, och här har sele varit överlägset. Funkar det för ditt barn och andra föräldern så tänker jag sjukskrivning för dig och föräldraledighet för andra föräldern, då diskbråcket hindrar dig från att bära.

Och så tipsar jag om öronproppar. Det hjälper iaf mig att behålla lugnet bättre.
Jag har nog ännu inte träffat en doktor som skulle sjukskriva för att jag inte kan bära i en bärsele när jag kan bära annars. Och jag har träffat många. Jag ska börja arbeta inom en månad med så har ingen lust att börja krångla med fk nu, det är nog bara att be om bekymmer.
Men nja är svaret om partner klarar av att söva, det är 50/50 dagtid och nej kvällstid. Däremot är det absolut inte ett lika stort problem när partnern är hemma så vi kan hjälpas åt att söva. Om det är verkligen kris och katastrof försöker hen självklart sluta tidigare med, men det hjälper inte så mycket när tidigare är 3 timmar bort från kaoset.

Jag har också förstått att det är svårt vid 4 månader, vi hade krångel på natten vid 3,5 månad så trodde vi kommit förbi det men tji fick jag....

Öronproppar är bra! Det får införskaffas
 
Min fetning. Det här stödjer, tycker jag, det här att det kan vara bättre med annan sovplats dagtid.
Ja, vet dock inte vad då vi provar soffan, babysitter, liggdelen (inne), sittdelen (ute) och spjälsäng. Det är eventuellt att ordna så det går att spänna fast i babyskyddet så bebis inte kan rymma. Även liggdelen börjar få rymningsrisk då bebis lärt sig att det går att dra upp sig mot kanterna där
 
Ja, vet dock inte vad då vi provar soffan, babysitter, liggdelen (inne), sittdelen (ute) och spjälsäng. Det är eventuellt att ordna så det går att spänna fast i babyskyddet så bebis inte kan rymma. Även liggdelen börjar få rymningsrisk då bebis lärt sig att det går att dra upp sig mot kanterna där
En spjälsäng i annat rum?
 
Nu kanske det bara var ren tur men kan ha löst det hela till viss del, satte upp hoppgungan idag för första gången och lät bebis hoppa/leka. Somnade på tre sekunder efter det. Kanske är att hen är trött mentalt men inte fysiskt? Har sett hoppandet vid läggningen mer som att hen vill hålla sig vaken till varje pris men kanske bara fortfarande har spring i benen kvar.
 
Här var en till som tänkte tipsa om sjal, vad trist att det inte funkar för dig. För oss är det det enda förutom amning som fungerar när bebis blir övertrött. Sambon har ryggproblem men just en bärsjal som fördelar trycket jämnare (än en bärsele) funkar för honom.

Vill bara skicka hejarop och pepp! Ni verkar testa allt som går och kämpar på, heja heja!

Vår bebis verkar vara lite av samma sort och speciellt under sprången är det ibland riktigt påfrestande.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Humla
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 973
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
537
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 731
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp