Bukefalos 28 år!

palle

Trådstartare
Några Scottebebisar blir det inte förrän till hösten/vintern.

Men igår kväll kom vår svart-vita Turkiska Van hona hem från sitt pojkbesök.
Håll nu tummarna att det åtmindstånde blir Vanbebisar i sommar.....
 
Oh, det är nog runt 10 år sedan som andra färger än rött och creme blev godkända.
Så nu är svart, blått, rött, creme, svartsköldpadda, blåsköldpadda godkända.
Både som solida och som agouti.

Dom kan ha Bärnsten, Blåa eller Oddeye som ögon färg.

Men min hona kan "bara" få svarta hanar och svartsköldpadds honor.
Solida eller agouti.
 
Jaha, jag trodde bara rött var godkänt, fast att de andra färgerna fanns... :o
Är de alltså certifikatberättigade också?
 
Jag läste nånstans att en kull scottar var nyfödda, eventuellt kunde dom t.o.m bli fold !! :love: :love:
Men med ca 160:- i plånboken så blir dte nog svårt att gå på misshandel :smirk:
 
Stämmer alldeles utmärkt.
Kompisarna fick en kull den 9e mars med två hanar i.
Och bägge är FOLD!!!! :love: :love:

Gissa om jag är avundsjuk ;)

Men jag har dock redan bokat in minst en parning på den hanen som dom ska behålla. :smirk:

Inte dåligt va´?

Dom har fått minst 5 olika bokade parningar när hanen bara var knappt en månad gammal.

Snacka om att vi är lite stolliga, eller... :p

Om du börjar spara redan nu så kanske du har fått ihop dom 8-10 000:- när denna hane blivit gammal nog att få ungar.. :angel:
 
Tja, spara ihop pengar är nog det minsta problemet. Det största är nog att få Yoga och Fia att acceptera en ny katt. Tyvärr vågar jag inte sätta in en ny här, så sålänge dom 2 kärringarna lever så är det enda sättet för mig att avla fram eget.
 
Ja men är det okej att para hon med en Britthona då? Hon ska paras om ett år ca, fast då vill jag använda en Britthane. Hålls han fertil ett år till? Är foldanlaget recessivt? Alltså det är väl först i andra generation med en annan ras som det finns chans för fold?
 
Om man para en Scotte med en Britt så blir barnen Scottar, oavsett hur öronen ser ut.

Pojkarna har en korthårig Fold mamma och en långhårig Britt pappa.
Barnen är Långhåriga med Foldade öron.

Para du dom med en Britt så kan du få Scottar med både raka och Foldade öron.
Dock ska hela kullen registreras som Scottar.
 
Är nästan helt säker på att alla uppgifter finns på Maritas Scottesidor.
Passagens hemsidor under C
Celinecats.

Titta och njut..... :love: :love: :love:
 
Måste man söka tillstånd för att få ta en sån kull? Iom att den inte är godkänd i SVERAK, vad säger dom? Eller är det bara att köra på?
 
Det är bara att köra på om man tar kull efter Scotte + Britt eller Scotte + Scotte.

Du får äga och registrera Scottar i Sverak, men vill du ställa ut så får du göra det i IDP.

Även om Sverak stängt för IDP-medlemmar att ställa ut på Sverak-utställningar, så har inte IDP gjort det mot Sverak-medlemmar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
640
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp