Bebisförberedelser och (små) syskon

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Klockmalvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 631
K

Klockmalvan

Nu vill jag höra hur ni som fått barn tätt har gjort! Våran dotter kommer vara ett år och nio månader när bebisen kommer.

Vi håller ju på att förbereda oss lite, idag te.x monterade vi ihop en sån bedside crib som jag hoppas blir bra. Dottern var med och tyckte att det var väldigt spännande, klättrade upp i den osv. Vi sa bara att det är till bebisen och lät henne hållas... och nu när jag tänker på det så känns det väldigt fel.... :crazy: (det är svårt!)

Jag/vi funderar fram och åter hur vi ska agera och göra... I ett skåp har vi samlat bebisens kläder och grejer, dottern vill gärna kika. En fp. med nappar är förståss jättespännande och vi har låtit henne tittta, visat att de är annorlunda (silikon, hon har latex) och sen får hon lägga tillbaka vilket hon gör under visst knot men accepterar ...

Hur har ni förberett era ganska små barn på syskon? Har ni ställt i ordning i god tid och låtit sakerna "svalna" eller har ni tagit fram strax innan så att det på en gång hör ihop med bebisen?

Det blir ju jätteluddigt när vi pratar om "bebisen" förståss men det gör vi och har gjort hela tiden. Hon är ju en förståndig onge på alla sätt men...

Fram med era erfarenheter och tankar!

Sv: Bebisförberedelser och (små) syskon

Vi har tagit det naturligt när bebisen kommit. Tror dock det är viktigt att låta henne få vara med, lätt att det äldre känner sig utanför annars och det egentligen oavsett ålder. Vi har ett år exakt mellan våra och det har varit tufft, men de är verkligen fästa vid varandra och båda ska vara med på allt man gör med den andra...

Våran äldsta var 3½ när mini kom.
Vi förberedde väl inte så mycket eg, pratade om det och han fick känna på magen när det sparkades osv. Men sedan mot slutet var han hos sin pappa fram tills mini var född, på så vis slapp vi tänka på att fixa barnvakt mitt i allt när det var dags.
Men allt har gått väldigt smidigt, storebror är stolt och mallig över sin lillebror (som redan är 13 mån ) han har fått vara med när vi matat, bytt blöja osv. Då har han känt sig delaktig och fått uppmärksamhet samtidigt som mini.

En bekant köpte docka till sina barn när lillasyster skulle komma.
Då hade dem sin egen bebis sas, så när föräldrarna bytte blöja osv så var de större barnen också med fast med sin docka.
Det funkade för dem. De fick lära sig bära dockan som man bär en bebis osv.

Senast ändrad:

Ja det här med delaktighet och att inte ställa krav/ha en massa förväntningar på syskonet känns hur naturligt och enkelt så att säga..

Men hur gjorde ni med praktiskasaker, var syskonet te.x intresserad av bebisens säng, babysitter osv..? kan man förbereda sig på det eller är det bara att ta det som det kommer.. ..

Nu är storebror 1 år och 10 månader. Lillebror är knappt två veckor, så åldersskillnaden blir ju väldigt lik din.

Vi har tagit allt som det kommer. Storebror får vara med på allt som han vill. Han tycker det är jättespännande när lillebror äter (ammas) och någon gång ville han också - men där gick min gräns. ;) Annars är han väldigt mån om lillebror och han är helt klart en av oss enligt storebror.

Jag mådde väldigt dåligt under min graviditet (vilket jag förstått att även du gör), vilket jag faktiskt tror var positivt. Det gjorde att jag hade svårt för en del av de vardagliga sysslorna med storebror redan innan bebisen var ute. Det föll sig helt naturligt att pappa gjorde mer med honom.

Det blir ju lätt så i början att bebisen är "klistrad" på mamma och att pappa får ta äldre syskon. Det var ju bra att storebror redan var pappig innan då. ;) Hade han varit mammig hade det nog varit jobbigare för honom.

Vi ställde fram spjälsängen i kloss med vår säng någon vecka innan lillebror kom och berättade att bebisen i mammas mage skulle sova där. Annars så hade vi inte plockat fram några bebissaker synligt (det har vi inte än heller för den delen). :)

Jag har drygt 22 månader mellan mina och eftersom jag fick ligga still ifrån vecka 20 så var sängen vår bas. Sonen körde bilar på magen och pratade med bebisen långt innan hon föddes och han var helt med på att det var en bebis i magen.
Vi hann inte ta fram några grejer eftersom lillasyster kom 6 veckor förtidigt och fick ligga på neontalen i 10 dagar innan vi fick komma hem på permission. Sonen var med och grejade och han hade en egen docka som han "ammade" när jag ammade lillasyster. Han satt alltid bredvid i början och var med på allt jag gjorde. När vi hade varit hemma i 4 dagar var vi på utskrivningssamtal och redan då märktes det att sonen var fäst vid lillasyster för trots att han var jätteblyg så sa han till läkaren att han inte fick ta hans Nin vilket var vad han kallade lillasyster. Han ville absolut ha med sig lillasyster hem och blev jätteglad när läkaren sa att hon skulle få följa med hem igen.

Jag tror att det viktiga är att man låter storasyskonet vara med och att man inser att även om barnet har blivit storasyskon så är hen inte äldre än hen var innan småsyskonet föddes.

Skriver under på sista stycket!

Kl
Vi har 19 månader mellan våra och vi tog det nog som det kom. Tror inte att vi förberedde så mkt rent praktiskt innan faktiskt, kommer inte helt ihåg. Bebisen skulle ändå sova i vår säng, liksom storasyster, och nappar köpte vi inga förrän vi ville börja prova ( och bebisen alltså var född). Vi plockade väl fram lite kläder och sådär, men vi gjorde ingen stor grej av något och storasyster fick vara med på allt hon ville.

Jag tror egentligen att det är så vi gjort med allt, dvs inte gjort så stor grej av något. Vi höll inte på och pratade med storasyster om hur hon tyckte det var att få ett syskon eller poängterade det så som en del gärna gör, utan lillasyster gled liksom bara in i familjen och storasyster fanns med överallt precis som tidigare. Hon hjälpte till med det hon ville och var "bara med" på det hon ville. Jag tyckte faktiskt att det mesta föll sig väldigt naturligt!

*kl*

tack för att ni delat med er! :)
Vi har pratar ihop oss lite också nu och konstaterar väl lite humoristiskt att det ju inte är så mycket fix, och att det mest naturliga kanske är att ta det när vi kommer hem och det går lite pö om pö...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka