Begängelse

Vad vill du ska hända med din kropp när du är död?

  • Kistbegravning

    Röster: 11 9,9%
  • Kremering

    Röster: 73 65,8%
  • Kompostering

    Röster: 18 16,2%
  • Resomation, dvs "vattenkremering" där kroppen löses upp i vatten och lut.

    Röster: 0 0,0%
  • Begravning utan kista i ett skyddat naturområde.

    Röster: 9 8,1%
  • Prometion, frystorkning?

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    111

Mia_R

Trådstartare
När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du ska hända med din kropp efter döden? En kistbegravning? 80% av alla avlidna i Sverige kremeras. Några andra alternativ?

Kompostering, där din kropp blir kompost som kan användas till odlingar? Det är tillåtet i 7 delstater i USA idag med "komposthotell" och efter ca en månad är kroppen komposterad och benresterna mals ner och blandas med jorden, som du sedan kan ta med dig hem och antingen lägga i din egen trädgård och/eller i typ en nationalpark där komposten strös ut i en skog.

En jordbegravning, utan kista, i ett skyddat naturområde/rekreationsområde. Inte lika djupt som vid en traditionell kistbegravning men tillräckligt djupt för att inte locka vilda djur att försöka gräva upp kroppen men så maskarna kan bryta ner kroppen.

"Vattenkremering" där kroppen blir upplöst i varmt vatten och lut och där benrester mm som blir kvar mals ner som efter en kremering? Tillåtet i 20 delstater i USA, Kanada, Sydafrika och GB. I Indiana var det först tillåtet men blev sedan olagligt efter att en delstatspolitiker som har ett familjeföretag som tillverkar kistor lyckades få ett förbud. Något samband? Ingen som vet, men ganska lätt att anta.

Prometion? I teorin bli kroppen så spröd av frystorkningen att den går att smula sönder till ett pulver som sedan kan strös men det finns idag ingen så hantering.

Programmet är riktigt intressant, väl värt att lyssna på. :up:
 
Som det är nu tänker jag kremering, men kompostering eller jordbegravning låter väldigt sunt och bra om det finns tillgängligt.

Drömmer jag eller har jag läst någonstans om att man kan låta kroppen bli grogrund för ett träd?
 
Som det är nu tänker jag kremering, men kompostering eller jordbegravning låter väldigt sunt och bra om det finns tillgängligt.

Drömmer jag eller har jag läst någonstans om att man kan låta kroppen bli grogrund för ett träd?
Ja, det är tydligen inte ovanligt vid kompostering att det planteras ett träd och som det sas i programmet så hon som hade komposterat sin bror tänkte alltid på honom när hon såg trädet, men hon besökte aldrig sina föräldrars gravstenar.
 
Så som begravningslagen är utformad idag med de regler som finns kring hanteringen av mänskliga kvarlevor är det bara kremering eller jordbegravning som är aktuellt att välja mellan. Jag betvivlar att vi kommer se någon större förändring i lagen under min livstid (jag är 32).

Med det sagt så hade jag själv valt kremering i första hand. Sky Burial förekommer på ytterst få platser i världen och bortsett från miljöpåverkan med transport tror jag inte de tar emot utlänningar.
 
Passar på att lägga in en liten notis.

Tyvärr är det väldigt många som är rädda för allt som har med döden att göra. Ofta beror det på okunskap och osanningar man har hört från folk som inte heller vet. Jag har jobbat inom begravningsbranschen sen 2015 och om det är någon som vill fråga något man undrat över eller vill få något förklarat för sig får man gärna PMa mig eller fråga öppet så ska jag göra mitt bästa för att ge ett bra svar. Det finns inga dumma frågor och en personlig målsättning jag har vid sidan om mitt jobb är att öka förståelsen och minska rädslan för det som har med döden och vad som händer efter att göra.

Slut på OT.
 
Min plan ser ut ungefär såhär:
- Donera kroppen till ett universitet (läkar/medicinska program) alt låta alla plocka allt som kan användas till någon annan.
- Kremera resten.
- Begravas (urnnedsättning).

Framförallt på grund av platsbristen som finns på vissa kyrkogårdar.
 
Min plan ser ut ungefär såhär:
- Donera kroppen till ett universitet (läkar/medicinska program) alt låta alla plocka allt som kan användas till någon annan.
- Kremera resten.
- Begravas (urnnedsättning).

Framförallt på grund av platsbristen som finns på vissa kyrkogårdar.
Jag tänker som du, men istället för urnsättning så skulle jag vilja hällas ut någonstans istället.
 
Kremering, för att få plats i familjegraven. Vi har en familjegrav som min morfars far köpte på 30-talet. Där finns mina morföräldrar, min djupt saknade moster och hennes man, och min pappa som alltid var mycket nära mig. Min mamma kommer sannolikt att flytta dit innan mig.
Jag kan inte tänka mig ett bättre sällskap att tillbringa evigheten tillsammans med.
 
Kremering. Likmaskar och sånt är så fruktansvärt vidrigt äckliga. Jag ryser bara vid tanken på sånt. Dom ger mej lätt panik. Annars hade jag absolut kunnat tänka mej att bara bli nergrävd om det inte vore för det. Eller allra helst ett likbål, men då lär jag få flytta utomlands till nått ställe där dom praktiserar sånt.
 
Jeg vil doneres til forskning, så kremeres. Hadde det vært lov å bli kompostert, så gjerne. Så vil jeg at urnen skal settes i en minnevegg, og at eneste spor etter meg er en liten plakett på minneveggen.
 
Kremering. Min skröppelkropp är inte mycket att plocka delar ur men finns det nåt användbart så låt gå för det...
 
Jag är ambivalent vad gällande kista eller kremerad i urna. Dagsform avgör eftersom jag inte tänkt klart.

Det enda jag har klart för mig är att jag vill bo med mormor och morfar i den familjegrav som morfar faktiskt friköpte (det får man inte göra idag). Farmor och farfar ligger bara ett 30-tal meter därifrån, och eftersom jag vill kunna hälsa på dom så får det nog bli kista 🤔
 
Förr ville jag definitivt kistbegravas, för jag gillade inte tanken på att mitt skelett skulle förstöras. Hellre ligga kvar i jorden och kanske bli hittad av nån i framtiden. Nu har jag svängt helt. Fyllde i Vita arkivet efter tragisk död på lite för nära håll, så att mina barn inte ska behöva grubbla på vad jag hade velat. Jag vill bli kremerad och sen strös i ett naturområde där jag varit väldigt mycket. Jag gillar nämligen tanken på att jag kommer finnas därute, istället för på en begravningsplats. Om mina avkommor vill ha nånstans att minnas mig har jag skrivit att de kan plantera ett träd i samma område, det går nämligen att få göra.
 
Nar jag var i Sverige och ordnade mamma's begravning bestamde jag mig for vad mina anhoriga ska gora med mig nar den dagen kommer.

Jag forklarade for ena sonen (Han som bor pa Ostkusten i Florida) att jag vill kremeras, sedan far han ta halva mamma och sprida askan i Atlanten, och de tva som bor pa vastkusten i Oregon far ta andra halvan och sprida ut mig i Stilla Havet ... da finns jag overallt och kan spoka for dem resten av deras liv.👻
 
Jag känner ofta ett obehag av stora eldar så kremering utgår helt ur mina tankebanor. Som det ser ut idag är alltså endast kistbegravning ett alternativ men av de som listas i trådstarten så låter både kompostering och begravning utan kista som mycket lockande alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp