Bukefalos 28 år!

Begagnade möbler

Linn-Nora

Trådstartare
Jag försöker köpa begagnade möbler när jag behöver något nytt och har nu haffat en matstol i trä för bra pris. Det är en barnstol som är ganska sliten så den är inte ömtålig så.
Till saken hör att jag även är livrädd för att få hem vägglöss, vilket ju såklart kan vara en risk.
Först var jag lite kaxig och tänkte att det nog var lugnt eftersom matstolar tenderar att finnas i kök och vägglöss mest i sovrum. Men det är ju ingen garanti såklart ;)

Jag har försökt läsa på och sett att det är bra att dammsuga möbeln. Men förutom det, kan jag ställa in den i duschen och spola med hett vatten, det borde väl ta kål på eventuella vägglöss?

Hur gör ni med begagnade möbler?
 
Jag försöker köpa begagnade möbler när jag behöver något nytt och har nu haffat en matstol i trä för bra pris. Det är en barnstol som är ganska sliten så den är inte ömtålig så.
Till saken hör att jag även är livrädd för att få hem vägglöss, vilket ju såklart kan vara en risk.
Först var jag lite kaxig och tänkte att det nog var lugnt eftersom matstolar tenderar att finnas i kök och vägglöss mest i sovrum. Men det är ju ingen garanti såklart ;)

Jag har försökt läsa på och sett att det är bra att dammsuga möbeln. Men förutom det, kan jag ställa in den i duschen och spola med hett vatten, det borde väl ta kål på eventuella vägglöss?

Hur gör ni med begagnade möbler?
Jag köper inte begagnade stoppade möbler, men har köpt flera stolar och bord, hyllor osv begagnat. Faktiskt inte gjort mer än att torka av dom (eller slipa, spackla och måla/olja/lacka). Trivs verkligen vägglöss på trämöbler utan stoppad sits?
 
Jag köper inte begagnade stoppade möbler, men har köpt flera stolar och bord, hyllor osv begagnat. Faktiskt inte gjort mer än att torka av dom (eller slipa, spackla och måla/olja/lacka). Trivs verkligen vägglöss på trämöbler utan stoppad sits?
Samma här :) . Så länge det inte är en stoppad möbel tror jag inte att det är någon risk (om jag inte har missförstått förstås)?
 
Vet inte var du bor och vilka möjligheter du har, men om du är orolig så ställ möblerna ute i minusgrader, ta isär och rengör. Spraya med insektsmedel kan vara en idé men kanske inte så roligt på en barnstol. Finns däremot giftfritt medel (kiselgur, vitt pulver) som är ofarligt för människor så länge det inte kommer i kontakt med slemhinnor. Puffa på lite sånt på stolen och låt stå några dagar.

Men som folk varit inne på är risken störst med stoppade möbler. Du bör klara dig ok med en barnstol :)
 
Tack för alla svar! Kanske nöjer mig med att torka med ordentligt med såpa...
Fick med en kudde också, eller sits, men den såg ganska sliten ut så den slänger jag nog. Är det nån fara att den legat i bilen utan påse om sig tro? :o

MVH känner mig lite fånig
 
Tack för alla svar! Kanske nöjer mig med att torka med ordentligt med såpa...
Fick med en kudde också, eller sits, men den såg ganska sliten ut så den slänger jag nog. Är det nån fara att den legat i bilen utan påse om sig tro? :o

MVH känner mig lite fånig
Du är inte fånig. Jag har haft skadedjur (klädmal) en gång och paranoian är befogad för det är förjävligt när en får in dem rent ut sagt.

Tror inte det är någon fara med kudden :)
 
Tack för alla svar! Kanske nöjer mig med att torka med ordentligt med såpa...
Fick med en kudde också, eller sits, men den såg ganska sliten ut så den slänger jag nog. Är det nån fara att den legat i bilen utan påse om sig tro? :o

MVH känner mig lite fånig
lägg kudden i frysen.

Det är ju rekommendationen efter semesterresor i länder där man misstänker att man kan ha fått med sig ohyra hem .- att lägga packningen i frysen.
 
Fast att frysa ihjäl alla stadier av vägglöss är svårt. Då måste man kyla mycket och länge, -20 i minst fyra dygn om jag inte minns helt galet.

Ärligt talat har jag typ aldrig reflekterat över att en vanlig stol skulle ha löss. De brukar föredra ställen där det ligger en varm och mysig kropp stilla i flera timmar. Typ en säng eller soffa.

/Skadedjurstekniker
 
Tack för all input!

Nu har jag kommit hem med stolen och kan berätta att som före detta ocd:are blev förfarandet som följer.

Först in med hela stolen i duschen och på med varmaste vattnet!
Skrubba med diskborste och såpa. Sen skruvade jag av stolsitsen och fotstödet och skrubbade skursvamp och mer såpa.
Sen torkade jag av med papper och därefter en trasa med desinfektionsmedel som jag droppade ner i skruvhål och andra ställen.

Nu ska den bara torka!

Kan för övrigt säga att isärskruvning och sanering var befogat även på grund av så skitig 🤮

Men jag tror och hoppas inte nån eventuell vägglus skulle finnas kvar nu 😉

Tyvärr regnar det på tvären och är 5 plus där jag bor så jag kan inte ställa ut heller.

Men håll tummarna!
 
Fast att frysa ihjäl alla stadier av vägglöss är svårt. Då måste man kyla mycket och länge, -20 i minst fyra dygn om jag inte minns helt galet.

Ärligt talat har jag typ aldrig reflekterat över att en vanlig stol skulle ha löss. De brukar föredra ställen där det ligger en varm och mysig kropp stilla i flera timmar. Typ en säng eller soffa.

/Skadedjurstekniker

Tack för ditt svar!

Om du som skadedjurstekniker inte varit orolig ska jag försöka att inte vara det heller! 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp