lady_vip

Trådstartare
Hur tänker ni när ni sätter pris på era begagnade saker? Kan man gå efter nån tumregel, ex. efter X antal år/slitage osv så bör man gå ner X % på inköpspriset?

Ofta ser man ju att folk vill ha överpris för sina saker, och visst, man vill väl ha så mycket som möjligt för det, men vad är skäligt att begära? Är varan defekt så är det ju självklart att den ska prisnedsättas, men vissa grejer är ju knappt ens provade...

Räkneexempel: Om jag har en dressyrsadel av märket X, inköpt som ny för 10'000 för, säg 3 år sen. Sparsamt använd, säg högst 2 ggr/veckan, kanske tillochmed haft stiglädrena innanför kåpan så att lädret är oskadat. I övrigt inga skador, bra skick. Viss garanti kvar (bör ju iaf vara bomgaranti kvar)
Man kan ju räkna med en omstoppning till nya ägaren, men annars är sadeln i mycket god kondition. Hur tänker ni när ni ska sälja den? Vad drar ni ner och varför?
Tycker man ser många såna här annonser nämligen, kul att se vad ni tycker. (Priset är bara för att det ska vara lätträknat)

//E

Sv: Begagnat?

Andrahandsvärdet sjunker REJÄLT, tyvärr. Redan när sadeln kommit ut från affären har den sjunkit grymt mycket i värde på begagnatmarknaden, oavsett om den är använd eller inte. Ett bra riktmärke som jag kommit fram till är ungefär 50% av nypriset för mycket välvårdade saker (har bl a sålt två sadlar i nyskick, fick ej mer än halva nypriset för dem), är sakerna slitna sjunker det ännu mer.
Folk är rätt orealistiska när det gäller prissättning av deras egna saker, och det mest absurda är väl egentlingen när begagnat annonseras ut för priser högre än nypriset... :smirk:

Kolla runt och se om du hittar någon som har en sådan sadel du ska sälja till salu. Säljer H*n den för 6000 ( nu säger vi bara en summa ) så kan det vara svårt för dig att sälja den för 8000 kr... människor kollar ofta runt och ser om dom hittar något billigare, så gjorde vi iaf när vi leta efter transporter:p Men kolla runt och se vad dom andra säljer sina sadlar för. Tror jag skulle gjort så iaf:idea:

Det sjunker ganska rejält faktiskt...
Som exempel så köpte jag en sprillans ny westernsadel av bra märke. Jag använde den försiktigt i tre månader, ej i regn eller liknande, den var knappt inriden, inga repor/märken eller liknande och jag fick ut halva priset...

Skicket betyder ofta mer än åldern. En välvårdad lite äldre kvalitetssadel är betydligt mer värd än en nyare men inte lika välskött sadel och som kanske är av sämre kvalité.
Tyvärr ser man ofta vissa "halvdyra" sadlar (nypris ca 6-8.000) som ligger ute bara någon tusenlapp under nypis trots att de har minst året på nacken...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka