Begangnad mobil

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej! Har inte bytt telefon nu på över två år och gjorde nyligen ett nytt abonnemang. Maxi unlimited som en förlängning. Men med ny telefon så plus 175 kr för den i 24 månader. Alltså: 345 kr + 175 kr.

Det visar dig när jag kollade runt att priserna har höjt nått enormt sen sist jag kollade, dvs för 2 år sedan.

Varför?

Nu till nästa fråga min telefon jag har idag, en iPhone 4 s tänkte jag ge bort till min mamma. Men hur gör jag? Ska jag köpa ett simkort?

Hon behöver inget avancerat. Bara ringa i princip. Hon är ok med att hon får nytt nummer.

Tips?

Hon kan väl behålla sitt gamla nummer? Det går ju att be om ett nytt simkort i rätt storlek och behålla sitt nr om det är det som är problemet. Eller är den låst till någon operatör? Då kan ni ju antingen låsa upp den eller så får hon byta till den operatören. Då kan hon också behålla sitt nummer.

Hej! Har inte bytt telefon nu på över två år och gjorde nyligen ett nytt abonnemang. Maxi unlimited som en förlängning. Men med ny telefon så plus 175 kr för den i 24 månader. Alltså: 345 kr + 175 kr.

Det visar dig när jag kollade runt att priserna har höjt nått enormt sen sist jag kollade, dvs för 2 år sedan.

Varför?

Nu till nästa fråga min telefon jag har idag, en iPhone 4 s tänkte jag ge bort till min mamma. Men hur gör jag? Ska jag köpa ett simkort?

Hon behöver inget avancerat. Bara ringa i princip. Hon är ok med att hon får nytt nummer.

Tips?
Jag gav bort min 4a till sonen och jag bad att få den upplåst på Telia och när det var klart kunde han sätta in sitt eget simkort i den när beskedet kom på iTunes.

Jag kan inte heller begripa varför hon måste få ett nytt nummer bara för att hon byter telefon. Det är ju bara att sätta i hennes SIMkort (ev bytt till rätt storlek). Och eventuellt låsa upp telefonen om den är låst till fel operatör?

Jag har samma SIMkort sedan väldigt många år. Har bytt bara när det varit krångel med kortet och när storleken ändrades - vilket var flera telefoner sedan.

Hon kan väl behålla sitt gamla nummer? Det går ju att be om ett nytt simkort i rätt storlek och behålla sitt nr om det är det som är problemet. Eller är den låst till någon operatör? Då kan ni ju antingen låsa upp den eller så får hon byta till den operatören. Då kan hon också behålla sitt nummer.

Ok bra :). Nej det är inte längre låst. 24 månader abonnemang sa jag upp. Nu har jag ett dyrare istället :crazy: aja. Men gamla telefonen kan jag sätta in vilket simkort som helst alltså?

Beror på. Har du köpt telefonen på annat ställe än via Apple direkt är telefonen operatörslåst. Då behöver den antingen låsas upp, eller ha kort från samma operatör du haft.
jaha :( då är den operationslåst. Kan man låta vem som helst låsa upp? Hur går det till? Aldrig gjort det vad jag minns.

Jag gav bort min 4a till sonen och jag bad att få den upplåst på Telia och när det var klart kunde han sätta in sitt eget simkort i den när beskedet kom på iTunes.
. Ok :) vad kostade det att låsa upp? Funkar det sen med simkort tex comviq en äldre modell simkort? (har nämligen en som ligger och skräpar).

jaha :( då är den operationslåst. Kan man låta vem som helst låsa upp? Hur går det till? Aldrig gjort det vad jag minns.

. Ok :) vad kostade det att låsa upp? Funkar det sen med simkort tex comviq en äldre modell simkort? (har nämligen en som ligger och skräpar).

Iphone 4 har mikro-SIM, ett SIM-kort som är mindre än vanliga kort. (Och Iphone5 har ett ännu mindre, ett nano-SIM. Frågan är nu om sexan som kommer i höst kommer att ha ett atom-SIM :banghead:)

Hej.
Antar att det är tele2 som är operatör iom abonnemangsformen maxi unlimited?
Om så är fallet, och telefonen från början är köpt via dem så fungerar den även med comviq utan att du behöver låsa upp den. En upplåsning kostar annars 300 kr.
Hos comviq kan din mamma få ett gratis startpaket om hon vill byta nummer. Har hon comviq idag kan hon bara ringa dem och be om ett microsim istället så får hon behålla numret. :)

Tack för alla tips och råd :)!

Ja precis tele2. Ska hämta ut min mobil nu i veckan så får hon min. Så får vi se hur det går men skönt att inte behöva låsa upp i alla fall för extra kostnad. Hon har bara jobbets mobil i dag så inga problem med ett nytt nummer. Får nog bli så.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har precis bytt mobil och det är dags att pensionera den gamla på ett värdigt sätt. Den är 7 år gammal(Iphone SE) och enklast är väl...
Svar
11
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 832
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: WBanna
·
K
Hästmänniskan Hejsan alla trevliga bukefalister! Efter att ha läst på bukefalos i många år utan att bli medlem så är det första gången i mitt liv jag... 2
Svar
28
· Visningar
2 775
Senast: Kedinga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025