Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Det är ju alldeles oväsentligt, du Förstår ju inte.
Dessutom har @fio ju redan förklarat att hästar inte kan uppleva smärta i tävlingssituationen, så hela diskussionen om spöanvändning är ju mest trams.

Det gynnar ju inte diskussionen när du kommer med helt osanna påhopp. Du glömde ta med vad jag svarade på men det är ju inte lika intressant.

Att en häst full med adrenalin inte känner smärta är ren fakta som jag är förvånad över att du inte känner till, annars hade dom inte kunnat springa med brutna ben tex , från det till att jag därmed är för spöanvändning i bestraffande syfte är ju rätt långsökt. Du har missat att läsa alla 100 inlägg där jag skriver att jag är emot det, men det är ju inte heller lika intressant.

Jag är inte speciellt stark så när jag vrider ut handleden 45 grader för att lägga till spöet på bogen eller bakom sadeln så kan jag säga bestämt att hästen inte känner smärta av det adrenalin eller ej, men han vet vad det betyder och det är det som är viktigt.
 
Begränsa spörappen?

Extremt tråkigt hur man får det svaret i post #35 till att det är ok att bestraffa hästarna! Där ser man hur man på ett strategiskt sätt bara väljer att ta med det som gynnar sin egen agenda och skiter i om man drar till med lögner på köpet ! Fy fan rent utav sagt!

Nu tackar jag för mig i denna diskussionen.
 
Det är ju ni fälttävlansryttare i tråden som driver linjen att hästen inte känner smärta under terrängen och det inte finns någon anledning att begränsa spöanvändningen, eftersom all spöanvändning är av säkerhetsskäl, oavsett om det är mellan, före eller efter hinder?

Att det uppenbart finns en annan tolerans för spöanvändning i terrängen är mest bara en observation efter att ha tittat på fälttävlan nu i samband med OS. Dels att ryttarna gör det, dels att fälttävlansfolk inte verkar tycka det är fel eller reagera, utan verkar uppleva det som normalt.
Kan inte i min vildaste fantasi fatta hur du kan få våra uttalanden till det du skriver här ovan.
 
Jajamen, @fio är en synnerligen otrevlig person. :D Är dock helt säker på att hon inte anser att folk som inte rider fälttävlan är idioter. Problemet är väl snarare att det är svårt att föra en diskussion om något när den ena parten har en väldigt stor erfarenhet och den andra parten har en mycket mindre, kanske t o m obefintlig erfarenhet. Ungefär som att jag skulle börja snacka golf med någon som spelar på touren och ha åsikter om hur den bör spela om jag själv enbart spelat minigolf 10 ggr i mitt liv. Det blir väldigt svårt för mig att förstå exakt hur svårt/lätt olika saker som uppstår på golfbanan är eller varför man väljer en viss klubba.

Med det här sagt så förespråkar jag inte överanvändning/felanvändning av något redskap när det gäller ridning och hästträning. Tjofaderittan lambo!
Men ni galopperar väl ända mer än 21 m på transportsträckorna?Det är på dessa sträckor jag tycker inte drivning av spö med slag behövs (alt begränsas)
 
Begränsa spörappen?

Extremt tråkigt hur man får det svaret i post #35 till att det är ok att bestraffa hästarna!
Jag vet inte vem som påstått att någon tycker det är ok att bestraffa, jag har då inte gjort det. Läs om, läs rätt. Däremot har jag ställt frågan till dig hur du ser på att bestraffande spöanvändning är problematiskt om hästen ändå inte känner smärta. Den frågan har du valt att undvika.
Du har valt att undvika mina frågor till dig om skillnaderna mellan det du kallar "rapp", "slag" och att "lägga på spöet".
Du har förklarat att ett wake up call inte är ett slag och inte ett rapp, men har undvikit att utveckla vad du egentligen menar med begreppen och vad skillnaden rent konkret är.
Jag har frågat dig om du kan förstå att din argumentation kan uppfattas som förmildrande av spöanvändning, även den frågan har du valt att undvika.
Du har skrivit att det är tillåtet att använda spöet i drivande syfte på galoppsträckor men inte att rappa, men undvikit att förklara vad skillnaden rent konkret är.
Du har valt att undvika mina frågor till dig om hur du ser på djurskyddsaspekterna och skillnaden i behov av djurskydd mellan olika discipliner.

Du väljer genomgående att ducka för de frågor jag ställer och svara på andra frågor istället, att slå vilt ifrån dig och känna dig förnärmad. Det gör att det är svårt att föra en diskussion.
 
Jag vet inte vem som påstått att någon tycker det är ok att bestraffa, jag har då inte gjort det. Läs om, läs rätt. Däremot har jag ställt frågan till dig hur du ser på att bestraffande spöanvändning är problematiskt om hästen ändå inte känner smärta. Den frågan har du valt att undvika.
Du har valt att undvika mina frågor till dig om skillnaderna mellan det du kallar "rapp", "slag" och att "lägga på spöet".
Du har förklarat att ett wake up call inte är ett slag och inte ett rapp, men har undvikit att utveckla vad du egentligen menar med begreppen och vad skillnaden rent konkret är.
Jag har frågat dig om du kan förstå att din argumentation kan uppfattas som förmildrande av spöanvändning, även den frågan har du valt att undvika.
Du har skrivit att det är tillåtet att använda spöet i drivande syfte på galoppsträckor men inte att rappa, men undvikit att förklara vad skillnaden rent konkret är.
Du har valt att undvika mina frågor till dig om hur du ser på djurskyddsaspekterna och skillnaden i behov av djurskydd mellan olika discipliner.

Du väljer genomgående att ducka för de frågor jag ställer och svara på andra frågor istället, att slå vilt ifrån dig och känna dig förnärmad. Det gör att det är svårt att föra en diskussion.
Kanske du ska ta o läsa tråden igen, verkar som du sovit dig igenom hälften av svaren du fått.
 
Eller förresten, vi kan släppa det. Jag tror inte att förutsättningarna att komma mycket längre i diskussionen, eller för mig att få svar på mina upprepade frågor, är så goda. Tråden går litet i cirklar.
 
Angående spörapp så har ju FEI förtydligat uteslutningen av Jur i hoppning. Han gav sin häst tre HÅRDA spörapp efter en vägran i hoppning. Det var oavsett vad han själv påstår straffrapp.

Han diskvalificerades pga spöanvändningen. MEN det var INTE pga de tre hårda rappen. De är okej eftersom man får slå tre ggr under FEI regler. Men han slog hål på huden eller slog upp nåt tidigare sår. Vem vet. Men diskvalificeringen var under blodsregeln. Synligt blod = diskad.
Hade han slagit samma tre hårda rapp UTAN att det funnits blod på hästen hade han inte diskats.

Annan gren, men för att nyansera att man skulle få slå FT-hästar på nåt annat vis än tex hopphästar.
 
Tycker inte det var så särskilt mycket felaktigt och grovt spöanvändande. Den som slog sin häst när den stannat och publiken buade och sedan canadensiskan som red först,, spö på vid varje hinder, såg henne hoppa enbart ett par stycken utan att vara på hästen med spöet. Jag tycker väl att står den emot så jävligt ska man inte rida OS. Det var inte så kul att se.
Annars minns jag inget särskilt. Det har ju varit värre i banhoppningen i OS om man säger så...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp