Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Jag säger det igen : jag har inte sagt att man hinner kasta sig av men att man sitter ju lite mer ovan när man trilla av.Ovan har jag berättat att jag slagit runt rejält när jag hoppat långsamt o kommit iväg från hästen när jag ridit med något kortare läder.Jag har hoppat nedhopp o jag förstår man inte kan rida i hyperkorta läder men jag behöver inte "långa" läder.Jag har inte sagt att det löser allt.När jag svor till var för att jag försökte ge er en annan synvinkel men det möttes av arrogans!Jag förstår att man måste ha flera parametrar.Sen gäller det väl inte bara eliten ?Sen bara för att det finns en lösning på något är det inte samma sak som ryttare använder det.Har ju funnits tex säkerhetsväst hur länge som helst.Men förr red jag bara med det när jag red terräng men sen jag börjat rida galopphästar använder jag det hela tiden.Med det vill jag säga att bara för att något korta läder skulle hjälpa ärxdrt inte samma sak som att alla vill ha det

Jag har tilltro till att eliten faktiskt tar till sig och använder det som finns och fungerar. Sen att det på gräsrotsnivå, utanför tävling osv inte görs det är ju en annan sak. Men eliten vill både överleva, att hästen går i mål oskadd och helst även vinna. Så som i alla sporter, om någon gör/har något som ger fördel så tar de flesta efter. Och när de försökt forska på hur minska dödsolyckorna i FT (eftersom de såklart är helt oönskade men också hotar sporten) så har man ju tagit in så många parametrar man kan. Är det hästarna som hoppar dåligt, ryttarna som rider fel, hindren som är felbyggda etc. Något som att generellt kortare stigläder skulle hjälpa hade säkerligen noterats.

Man tog bort räcken i terrängen då de var för farliga i meningen orsakade för mycket skador. Nu diskuteras att återinföra mer tekniskt svåra hinder för att få ner farten, det finns de som anser att ryttarna rider för fort idag och att farten behöver dämpas (andra håller inte med och anser att det är tekniska klurigheter som drar ner farten som ökar de svåra fallen - som Lena H redogjort för) osv. Men alla strävar hela tiden mot att behålla terrängmomentet som den utmaning det är men utan att det sker på bekostnad av ryttar- och hästliv.

Så om du, jag eller Lisa rider med eller utan väst, si eller så korta läder osv har lite att göra med vad som sker på högsta nivån i FT. Däremot kan du, jag och Lisa vara säker på att vi har enorm kunskap att hämta därifrån.
 
QUOTE="fio, post: 17674961, member: 26221"]Arrogans? @Karoliten Du är ju helt övertygad om att du har rätt och hela ft världen har fel i precis det mesta, det är väl arrogans om något? Många ft ryttare i världen har ju både tränat och tävlat och ridit galoppörer men dom har ändå inte anammat just dina idéer av en kanske helt uppenbar anledning![/QUOTE]
Du har nog inte läst så noga jag har hela tiden skrivit KAN hjälpa.Men det är inte lönt o diskutera med någon som inte vill försöka :banghead:
 
QUOTE="fio, post: 17674961, member: 26221"]Arrogans? @Karoliten Du är ju helt övertygad om att du har rätt och hela ft världen har fel i precis det mesta, det är väl arrogans om något? Många ft ryttare i världen har ju både tränat och tävlat och ridit galoppörer men dom har ändå inte anammat just dina idéer av en kanske helt uppenbar anledning!
Du har nog inte läst så noga jag har hela tiden skrivit KAN hjälpa.Men det är inte lönt o diskutera med någon som inte vill försöka :banghead:[/QUOTE]

Fast nej. Du skriver kan hjälpa ja. Sen skriver du att det hjälpt dig. Att din åsikt är att det skulle minska allvarliga olyckor och att FT-ryttare är arroganta och vägrar ta till sig tips. Osv. Du kör stenhårt din linje att korta läder SKULLE vara positivt överlag. Utan att ta till dig eller reflektera vad andra fört fram. Du svarar "ja, men...." på alla invändningar. Och blir otrevlig, kanske för argumenten sinar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Du har nog inte läst så noga jag har hela tiden skrivit KAN hjälpa.Men det är inte lönt o diskutera med någon som inte vill försöka :banghead:

Fast nej. Du skriver kan hjälpa ja. Sen skriver du att det hjälpt dig. Att din åsikt är att det skulle minska allvarliga olyckor och att FT-ryttare är arroganta och vägrar ta till sig tips. Osv. Du kör stenhårt din linje att korta läder SKULLE vara positivt överlag. Utan att ta till dig eller reflektera vad andra fört fram. Du svarar "ja, men...." på alla invändningar. Och blir otrevlig, kanske för argumenten sinar.[/QUOTE]
Ja det har hjälpt mig jag skriver igen det kan hjälpa.Korta läder KAN vara positivt (rider själv med långa läder när jag rider dressyr men aj jag vill verkligen inte gå omkull/trilla av då för då känner jag att risken större jag blir klämd under hästen).Klart jag kör hårt på att några hål kortare läder KAN hjälpa vore konstigt annars eftersom det hjälpt mig.Du går gärna rida med längre läder om du vill.Men jag tror att korta läder hjälper o där skiljer våra åsikter.Jag kan iallafall säga att vi har olika åsikter o säga att vi kan lära utav varandra .Det är det jag försöker säga ;)
 
Vad är korta läder? Finns få FT-ryttare som inte har kortare läder än t ex en hoppryttare så med korta läder måste du ju mena i princip jockeyläder och då är vi tillbaka till början av cirkeln igen. Dvs det går inte att ha SÅ korta läder o rida FT.
 
Slå? Det gör man inte, har du haft en lång galoppsträcka och kommer till en svår kombination kan man behöva väcka upp hästen så den inte är lång och långsam och att den behöver komma i skärpa! Hästarna har inte gått banan men det har ryttarna så ryttarna vet vad som kommer men inte hästarna, genom ett wake up Call så lär sig hästarna fort att nu händer det något! Därför använder man det. Hade man slagit på hästarna hade dom blivit förbannade för då är det orättvist!

Om hästen kommer mot ett hinder och inte har rätt galopp för hoppning utan har blivit lång och långsam, varför kan man inte göra som i hoppningen och ta en halvhalt för att sätta den i balans? Varför måste fälttävlanshästarna ha stryk istället?
 
Nu hinner man inte ge så många upprepande slag kan jag påstå, inte med en hand! För du måste hinna styra! På bogen skulle jag ju inte kalla det slag, blir ju mest Pet!

Språkbruket här är ju intressant, man "petar" och "lägger" spöet. Peta och lägga med ett spö skulle man kunna göra på en bebis utan problem, det hästen får när man använder spöet skulle jag nog säga är ett rapp eller ett slag. Om än inte det hårdaste slag ryttaren förmår.

Ett slag på bogen i drivande syfte brukar väl annars kallas tippning, drivning bakom sadeln där man släpper tygeln med den handen för att komma åt att träffa bakdelen ordentligt är nog inte ok i någon annan ridgren än fälttävlan. Och jag tycker nog fälttävlan verkar ha en helt annan tolerans för att spöa hästen än övriga ridsportgrenar. Tittar man på de rapp hästen får efter vägran så skulle jag säga att Fokus Filiokus fick lika mycket stryk när den stannade som Jur Vrielings häst, och Vrieling blev diskvalificerad. Men det kanske är hårdare regler på ett OS, iofs.

Det var ju en liknande diskussion om bett tidigare i forumet, att som fälttävlansryttare behöver man riktigt skarpa bett även på lägsta nivå, annars blir det farligt. Och nu måste man också få gå på hästen med spöet mycket, annars blir det farligt. Här någonstans börjar man kanske fundera på om man kanske borde göra sporten lite mindre farlig?
 
Om hästen kommer mot ett hinder och inte har rätt galopp för hoppning utan har blivit lång och långsam, varför kan man inte göra som i hoppningen och ta en halvhalt för att sätta den i balans? Varför måste fälttävlanshästarna ha stryk istället?

Det är inte lönt att föra en diskussion eftersom man inte förstår skillnaden mellan en galoppsträcka på 21 meter i 350 meters tempo och en galoppsträcka på 500 meter i 700 meters tempo där du ska ner i 350meters tempo på minsta möjliga antalet galoppsprång.

Tack och adjö!
 
När jag tränade terräng för Tina Lundin för många år sen (typ 8-9 år sedan) bad hon oss alla att korta stiglädren ett par hål från våra vanliga banhoppningsläder för att det enligt henne kunde hjälpa ryttaren att landa längre från hästen vid rotationsfall. Om det är sant eller ej vet jag inte, men hon har ju både sett och ridit en del terräng.
 
Det är inte lönt att föra en diskussion eftersom man inte förstår skillnaden mellan en galoppsträcka på 21 meter i 350 meters tempo och en galoppsträcka på 500 meter i 700 meters tempo där du ska ner i 350meters tempo på minsta möjliga antalet galoppsprång.

Tack och adjö!

Vilket sällsynt otrevligt sätt att svara. Det verkar som att du tror att alla som inte rider fälttävlan är idioter?

Om man i praktiken knappt kan kontrollera hästen för att den galopperar så fort, så finns ju alltid alternativet att börja rida lite långsammare. I alla fall på nybörjarnivå (det var där diskussionen om de skarpa betten var. Jag ifrågasatte inte skarpa bett på elitnivå). Istället för att först spöa hästen på galoppsträckorna för att den ska galoppera fortare, sen inte kunna få håll på den ens med skarpa bett, och istället försöka rädda livhanken med att tippa hästen med spöet innan i förhoppning att den ska bli uppmärksam och rädda det hela.

För mig känns det lite bakvänt att säga att Jamen vår sport är så farlig och vi rider så fort, så om vi inte spöar och har skarpa bett så slår vi ihjäl oss! Men rid inte så fort då? Gör inte sporten så farlig då?
 
Sen en helt annan sak jag tänkt på som fälttävlansfolket kanske kan svara på.Tror ni kortare läder i terrängmomentet skulle minska rotationskador hos ryttarna?Tänker att det blir lättare för ryttaren komma ifrån hästen i fallet.I galoppen sker sällan rotationskador.Nu menar jag inte att fälttävlansryttarna ska ha jockeyläder men jag tror kortare läder hjälpt.

Det är väl rimligt? Men inverkan blir svårare ju kortare läder man har, eller snarare, man får mindre inverkan, och med tanke på alla knixigheter och smalhinder gissar jag att man skulle riskera fler utbrytningar istället om lädren var kortare. Alltså vill man inte korta lädren, och riskerar hellre rotationsskadorna.
 
Vilket sällsynt otrevligt sätt att svara. Det verkar som att du tror att alla som inte rider fälttävlan är idioter?

Jajamen, @fio är en synnerligen otrevlig person. :D Är dock helt säker på att hon inte anser att folk som inte rider fälttävlan är idioter. Problemet är väl snarare att det är svårt att föra en diskussion om något när den ena parten har en väldigt stor erfarenhet och den andra parten har en mycket mindre, kanske t o m obefintlig erfarenhet. Ungefär som att jag skulle börja snacka golf med någon som spelar på touren och ha åsikter om hur den bör spela om jag själv enbart spelat minigolf 10 ggr i mitt liv. Det blir väldigt svårt för mig att förstå exakt hur svårt/lätt olika saker som uppstår på golfbanan är eller varför man väljer en viss klubba.

Med det här sagt så förespråkar jag inte överanvändning/felanvändning av något redskap när det gäller ridning och hästträning. Tjofaderittan lambo!
 
När jag tränade terräng för Tina Lundin för många år sen (typ 8-9 år sedan) bad hon oss alla att korta stiglädren ett par hål från våra vanliga banhoppningsläder för att det enligt henne kunde hjälpa ryttaren att landa längre från hästen vid rotationsfall. Om det är sant eller ej vet jag inte, men hon har ju både sett och ridit en del terräng.


Normalt är att man kortar 2-3 hål från sina banhoppningsläder. En del längre personer kortar ca 4 hål!
 
Normalt är att man kortar 2-3 hål från sina banhoppningsläder. En del längre personer kortar ca 4 hål!

Säkert så :) Hennes motivering till kortare läder var ändock att man kom längre från hästen vid fall. Naturligtvis inte så korta att möjligheten att påverka hästen förändrades då.
 
@Speedway nej, har inget med det att göra överhuvudtaget men varför kan inte hoppryttarna rida som en dressyrryttare mellan hindren istället för att ta tag i hästarna som pullar sig framåt.. helt meningslöst att föra en diskussion på den nivån och vem skulle ens få för sig att föra fram en sådan synpunkt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp