Begravnings frågor

Om begravningen äger rum i kretsen av de närmaste är det enbart närmaste familjen oftast men vilka man vill ska komma bestämmer de närmast anhöriga. När det är en sådan begravning får man veta om man är välkommen. Som en inbjudan.

Diskreta ljusa färger är vit-beige skalan och mörka mörkblå, grå, svartskalan. Även ljusgrå kan fungera men inte ljusare blå. Tänk regnväder så blir det rätt.
De färger som inte är diskreta är de som ibland kallas glada färger. Lila, röd, rosa, gul, ljusare blå toner, grön.
Okej! Men bara med ljusa färger och att man gärna får ha nåt med rosett och glitter skulle du ändå tolka det som beige och vitt då?
 
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.
 

Bifogade filer

  • ib1.png
    ib1.png
    210 KB · Visningar: 80
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.
Superfint!
 
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.
Jag tycker det ser fint ut, och definitivt passande till önskemålen om kläder.
Glitter osv är ett önskemål inget krav :)
 
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.
Jag tror absolut att det skulle funka!
Fint och ljust.
Har nu nåt hårspänne med glitter eller rosett är outfiten komplett :heart

(du kanske kan dekorera din rullstol med nåt fint också om du känner dig bekväm med det)
 
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.
Det ser verkligen jättefint och genomtänkt ut :heart .
 
Fint! Verkar både passa hur de beskrivit klädkoden och hur du beskrivit kläder du trivs i. Perfekta hårsnoddar med rosetter också, så fick du in det önskemålet. Dessutom tycker jag att när kläder och accessoarer matchar sådär som tofsarna och hoodien, så ser det extra dressat och genomtänkt ut! Och smart med samma ton/färgmättnad på leggings och hoodie och samma färg men olika ton på leggings och kjol. Det är en perfekt matchad outfit i mina ögon.
 
Fint! Verkar både passa hur de beskrivit klädkoden och hur du beskrivit kläder du trivs i. Perfekta hårsnoddar med rosetter också, så fick du in det önskemålet. Dessutom tycker jag att när kläder och accessoarer matchar sådär som tofsarna och hoodien, så ser det extra dressat och genomtänkt ut! Och smart med samma ton/färgmättnad på leggings och hoodie och samma färg men olika ton på leggings och kjol. Det är en perfekt matchad outfit i mina ögon.
Tack ❤️
Det kanske somsagt inte blir EXAKT så men nånting liknande iallafall! Men bara inte andra tycker att det ser respekt löst ut eller nånting. Men jag hoppas att ni har rätt att det är okej!
 
Tror det blir super!

Hittade detta på en begravningsbyrå, läs punkt 4 den matchar du perfekt till i ovanstående.
Tänk inte på så mycket vad andra tycker, de blir glada bara du kommer :heart

Klädsel vid begravning​

Hur väljer du rätt klädsel vid begravning, såväl utifrån vad som anses vara passande som utifrån den angivna klädkoden?

Att välja begravningskläder kan väcka en del frågor. Man vill ju så gärna göra rätt! Måste plaggen vara helsvarta och hur ska man klä sig om klädkoden är valfri respektive ljus klädsel? Det här – och andra frågor om att välja begravningsklädsel – kommer du få svar på i artikeln.

Klädsel vid begravning – 5 saker du bör känna till​

  1. Kvinnor kan i regel bära kjol, klänning eller långbyxor vid en begravning.
  2. Män bör enligt huvudregeln alltid bära kostym vid en begravning.
  3. Om det inte finns någon angiven klädkod bör du alltid klä dig i mörka och diskreta färger såsom svart, mörkblått och mörkgrått.
  4. Klädkoden ljus klädsel innebär att du bör klä dig i milda och ljusa färger såsom beige, ljusblått, ljusrosa, ljusgrått och så vidare. Helvit klädsel bör undvikas.
  5. Klädkoden valfri klädsel innebär att du fritt kan välja mellan svart/mörk klädsel och klädsel i andra diskreta färger av ljusare slag. Skrikiga färger såsom knallrött och gult bör dock oftast undvikas vid begravning, om det inte finns önskemål om detta.
 
När min mormor dog, hon var otroligt aktiv i stallet, ställde alltid upp, tog ut våra ponnys, var där när hovslagaren och veterinären (och ringde och bråkade när de inte kom så de inte vågade inte vara på plats som uppgjort :rofl:.Kom och tittade på lektioner följde alltid med på tävlingar osv.

Hon var en klippa inte bara jag var beroende av. När hon dog så beslutade sig mina stallkompisar att komma i sina tävlingskläder, svart ridjacka, vita ridbyxor, svarta stövlar och plastrong. Det var så rätt och det var då min mamma började gråta. Våra hästar var en så stor del av hennes liv.
 
Ursäkta att dethär säkert är en dum fråga!
Men dethär är en sån sak som jag bara över tänker så det skulle vara skönt att veta bara.
Men somsagt så hennes föräldrar vill att man ska ha ljusa kläder och gärna nån rosett eller glitter. Och jag har försökt att tänka nåt som skulle kännas okej förmig och ändå se okej ut också. Och jag gjorde som ett förslag med kläder från HM men det är ju somsagt bara ett förslag som jag gjorde lite fort. Men ungefär nåt sånthär tror ni att det skulle funka?
Men det är inget glitter då men gör det nåt? Alltså om dom vill att man gärna kan ha det. Men själv klart så ska jag försöka att ha kanske nån rosett med glitter också i håret men om jag inte hittar det.

Jättefina plagg och färger :)
 
När min mormor dog, hon var otroligt aktiv i stallet, ställde alltid upp, tog ut våra ponnys, var där när hovslagaren och veterinären (och ringde och bråkade när de inte kom så de inte vågade inte vara på plats som uppgjort :rofl:.Kom och tittade på lektioner följde alltid med på tävlingar osv.

Hon var en klippa inte bara jag var beroende av. När hon dog så beslutade sig mina stallkompisar att komma i sina tävlingskläder, svart ridjacka, vita ridbyxor, svarta stövlar och plastrong. Det var så rätt och det var då min mamma började gråta. Våra hästar var en så stor del av hennes liv.

Men oj så fint 🥰
 
När min mormor dog, hon var otroligt aktiv i stallet, ställde alltid upp, tog ut våra ponnys, var där när hovslagaren och veterinären (och ringde och bråkade när de inte kom så de inte vågade inte vara på plats som uppgjort :rofl:.Kom och tittade på lektioner följde alltid med på tävlingar osv.

Hon var en klippa inte bara jag var beroende av. När hon dog så beslutade sig mina stallkompisar att komma i sina tävlingskläder, svart ridjacka, vita ridbyxor, svarta stövlar och plastrong. Det var så rätt och det var då min mamma började gråta. Våra hästar var en så stor del av hennes liv.
Det är så fint när man hedrar den döda på dylika sätt ♥️
 
Slutsatsen vi kan dra, @LiviaFilippa , är nog att rätt kläder beror väldigt mycket på vilken familj/krets det rör sig om och säkert också lite beroende på vem den avlidne är. För några år sedan såg jag bilder på en begravning för en som var engagerad i mc-kretsar. Det var säkert 200 personer på mc, med tillhörande mc-kläder där. Det var tydligen helt rätt och väldigt uppskattat hos närmaste anhöriga. Precis som att det i min familj varierar enormt mycket mellan vad folk har på sig och @MJLee s mormors begravning var helt perfekt med ridkläderna. I det här fallet verkar familjen önska att man klär sig som din vän tyckte var fint, vilket är fantastiskt vackert och fint på alla sätt.

Som jag förstått det hela med klädkoder för begravning (läste på lite inför begravningen när jag faktiskt engagerade mig för att klä mig "korrekt") är att reglerna blir slappare och slappare. Hopplöst för oss som vill ha tydliga "klä dig såhär"-regler. Jag läste bland annat listan som presenteras i inlägg 49. Det finns mer som ses som okej idag. Sitter färgen hyfsat rätt (vilket de du visade gör enligt listan från begravningsbyrån) och man är hel och ren är man nog hemma. Ja och så kanske undvika det som ser alldeles för mycket ut som slödag hemma. Det du tog fram här ovan var fint. Glittrigt armband och rosett i håret också kanske så du får med både glittret och rosetten? Eller glittrigt hårsmycke och rosett på handleden? Oavsett vad du väljer tror jag att det blir bra. Kom ihåg att det är viktigt att du är bekväm i det du bär.
 
Slutsatsen vi kan dra, @LiviaFilippa , är nog att rätt kläder beror väldigt mycket på vilken familj/krets det rör sig om och säkert också lite beroende på vem den avlidne är. För några år sedan såg jag bilder på en begravning för en som var engagerad i mc-kretsar. Det var säkert 200 personer på mc, med tillhörande mc-kläder där. Det var tydligen helt rätt och väldigt uppskattat hos närmaste anhöriga. Precis som att det i min familj varierar enormt mycket mellan vad folk har på sig och @MJLee s mormors begravning var helt perfekt med ridkläderna. I det här fallet verkar familjen önska att man klär sig som din vän tyckte var fint, vilket är fantastiskt vackert och fint på alla sätt.

Som jag förstått det hela med klädkoder för begravning (läste på lite inför begravningen när jag faktiskt engagerade mig för att klä mig "korrekt") är att reglerna blir slappare och slappare. Hopplöst för oss som vill ha tydliga "klä dig såhär"-regler. Jag läste bland annat listan som presenteras i inlägg 49. Det finns mer som ses som okej idag. Sitter färgen hyfsat rätt (vilket de du visade gör enligt listan från begravningsbyrån) och man är hel och ren är man nog hemma. Ja och så kanske undvika det som ser alldeles för mycket ut som slödag hemma. Det du tog fram här ovan var fint. Glittrigt armband och rosett i håret också kanske så du får med både glittret och rosetten? Eller glittrigt hårsmycke och rosett på handleden? Oavsett vad du väljer tror jag att det blir bra. Kom ihåg att det är viktigt att du är bekväm i det du bär.
Jag tycker också att det är fint om det är som lite personligt för den som ska be gravas ❤️ Det som är svårt tycker jag är att det känns som viktigare att man har rätt kläder på en be gravning motför annars för att det känns som mera respekt löst om man inte har det. Och mest att kanske andra skulle ta illa upp om man har fel kläder eller nånting.
Men ja nu så vill ju hennes familj att man ska ha glitter och rosetter så då borde det ju inte vara fel att ha det. Jag ska försöka att hitta nånting med glitter också som jag kan ha ❤️
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 165
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp