Begrepp och ridvägar

Sparksfly

Trådstartare
Jag kommer ibland på mig med att bli frågande till olika ridvägar i olika sammanhang. Kanske kan vi reda lite i detta? Är det jag som jag tror, att det finns olika sätt att göra det på beroende på situation? Eller finns det ett rätt och ett fel?

Ex.
En ryttare som rider på volt och ska göra en volt tillbaka; ska ryttaren göra volt tillbaka inåt eller utåt från volten?

En ryttare som vänder genom volten; ska den utgå från bokstaven A eller ska den utgå från den nästkommande bokstaven som passeras vid medellinjen?


Hur ligger det egentligen till/vad tycker du? Finns det fler exempel så fortsätt gärna tråden.

=)
 
Volt tillbaka görs inåt, utåt är det ju blockerat av staket större delen av volten. Vänd igenom volten kan göras från en punkt man själv väljer så länge inte instruktionerna specificerar annat

Fast det går ju att lägga volt tillbaka utåt om volten är mindre än ridbanans kortsida. Är säker på att jag någon gång även lärde mig just det, att på voltspår läggs volt tillbaka utåt från volten, att annars blir det en "vänd genom volten", vilket inte var avsikten då. Oftast har jag "fått rätt" om jag vänt inåt, volt eller inte.

Håller med dig om 'vänd genom volten', däremot. Så vad tycker ni, ska man lägga sitt 'S' var som helst i volten eller föredra medellinjen och "kvartslinjen" (jag har verkligen inte koll på alla begrepp, orden passar ju inte bra om en rider på annan plats än vid A eller C)?

=)
 
Jag har lärt mig att det sker inåt. Just eftersom volten oftast är lika stor som bredden på banan, möjligtvis innanför spåret. Volt tillbaka ser ju inte helt ut som vänd igenom volten heller. Nu var det mer än 25 år sen jag gick på ridskola förvisso, du kanske är yngre än så. Saker ändras ju med tiden.
 
Senast ändrad:
Fast det går ju att lägga volt tillbaka utåt om volten är mindre än ridbanans kortsida. Är säker på att jag någon gång även lärde mig just det, att på voltspår läggs volt tillbaka utåt från volten, att annars blir det en "vänd genom volten", vilket inte var avsikten då. Oftast har jag "fått rätt" om jag vänt inåt, volt eller inte.

Håller med dig om 'vänd genom volten', däremot. Så vad tycker ni, ska man lägga sitt 'S' var som helst i volten eller föredra medellinjen och "kvartslinjen" (jag har verkligen inte koll på alla begrepp, orden passar ju inte bra om en rider på annan plats än vid A eller C)?

=)

Det är mycket enklare och mer praktiskt för både häst och ryttare att göra en volt tillbaka inåt. Det blir konstigt att först behöva minska volten bara för att kunna få plats att vända tillbaka. En vänd igenom volten är som du skriver ett stort S med liten raksträcka på mitten, och kan egentligen påbörjas var som helst. Räkna den som två halva volter t.ex. ~ 10 + 10 m. En volt tillbaka är en halv volt innan man ställer om hästen och kommer ut på stora voltspåret igen. Räkna som en volt på ~ 10 m. 😋
 
Aldrig gjort volt tillbaka i en volt vad jag kan minnas. Det blir rimligtvis ungefär samma väg som att vända igenom volten om vi pratar 20-metersvolt, så vad är poängen med att kalla det något annat?
Undantaget är möjligtvis om volten än jättestor, typ 50 meter, då är det kanske rimligt att göra en volt tillbaka istället för att vända igenom hela.
 
På första exemplet så är det inåt för balansens skull, absolut. Annars blir det inte riktigt på hästens villkor tycker jag.

När jag vänder igenom volten brukar jag ofta vända från långsida så halvhalterna och omställning kommer på medellinjen. Det är inget S, det är två halvvolter med rakriktning emellan, precis som en mindre serpentin.
 
Volt tillbaka görs inåt i volten precis som du gör på spåret. Volt tillbaka blir lite mindre än vänd genom volten (om man inte har ett väldigt litet ridhus, har gjort en liten volt eller stor vinglig unghäst)
Jag har aldrig ridit volt tillbaka utåt. När vi rider volter utåt blir det just mindre volter, som en missanpassad åtta.

Vända genom volten gör jag var som helst på volten.

Har ridit på ridskola i 22 år. :)
 
Volt tillbaka görs innåt.

Vända igenom volten gör jag vid lämpligt ställe. Dels vill jag ha hästen i balans, och dels vill jag inte rida över tränaren om han eller hon står i mitten.
 
Det brukar ju specificeras, beror både på banans storlek och svårighetsgrad.

Det förstår jag. Det var en undran över om andra föredrar något, och möjligen varför. Kanske passar bättre i en annan tråd. Inga frågetecken om vad som är rätt eller fel i antal serpentiner. För att fortsätta vid mitt första inlägg annars då; kom gärna med fler exempel som är möjliga att diskutera, om det finns några.
 
När jag tänker tillbaka på lektionsridning i grupp (förra årtusendet...) så var kommandot ”från öppna (alternativt slutna) delen, vänd igenom volten. Kan inte minnas att det någonsin gjordes från långsidan, men det kan förstås ha varit lokal kultur.
 
När jag tänker tillbaka på lektionsridning i grupp (förra årtusendet...) så var kommandot ”från öppna (alternativt slutna) delen, vänd igenom volten. Kan inte minnas att det någonsin gjordes från långsidan, men det kan förstås ha varit lokal kultur.
Ridvägen börjar ju oftast från öppna eller slutna delen, men eftersom det är en halvcirkel-rakt en bit-halvcirkel så blir ju den raka delen från långsida till långsida, rakt över meddellinjen.
 
Det förstår jag. Det var en undran över om andra föredrar något, och möjligen varför. Kanske passar bättre i en annan tråd. Inga frågetecken om vad som är rätt eller fel i antal serpentiner. För att fortsätta vid mitt första inlägg annars då; kom gärna med fler exempel som är möjliga att diskutera, om det finns några.
Beror på hur stort ridhus man har. I 20x40 använder jag helst bara 3 och 4 bågar, tycker det blir svårt för eleverna att rida 5 bågar bra i balans, de blir ju så små. Använder nog egentligen bara 5 bågar med rutinerade elever i 20x60, det blir ofta tokigt annars och folk har svårt att hålla räkningen.
 
Ridvägen börjar ju oftast från öppna eller slutna delen, men eftersom det är en halvcirkel-rakt en bit-halvcirkel så blir ju den raka delen från långsida till långsida, rakt över meddellinjen.

Omställningen sker förstås över medellinjen, men om hästen är vinkelrät mot, parallell med eller passerar medellinjen i någon annan vinkel beror förstås på var man börjar rörelsen.

Det är väl egentligen det där med ”rak del” som skiljer volt tillbaka från att vända igenom volten. I volt tillbaka blir det ju en markerad rakriktning och flera steg med rak häst innan man böjer om till det nya varvet. Kan tänka mig att det kan vara enklare för en ung, stel och/eller lite obalanserad häst att byta varv på det sättet.
 
Det förstår jag. Det var en undran över om andra föredrar något, och möjligen varför. Kanske passar bättre i en annan tråd. Inga frågetecken om vad som är rätt eller fel i antal serpentiner. För att fortsätta vid mitt första inlägg annars då; kom gärna med fler exempel som är möjliga att diskutera, om det finns några.
Jag tycker att allt som är mer än två är bra, på 60 cm bana tycker jag det är jättesvårt att rida två bågar och få dem runda och fina.. på 40 m-bana skulle det nog gå. Det blir (för mig) lite hörn, långsida med ställning, och sen hörn igen. Det enda programmet det är med i är för fyraåringar men jag kan inte få till hur jag ska göra det bra...
 
När jag tänker tillbaka på lektionsridning i grupp (förra årtusendet...) så var kommandot ”från öppna (alternativt slutna) delen, vänd igenom volten. Kan inte minnas att det någonsin gjordes från långsidan, men det kan förstås ha varit lokal kultur.
Om man håller regelrätta ridskolelektioner så är användandet av att börja från den öppna eller slutna delen av volten vägledande för att folk inte ska rida över varandra och börja vända från två håll på den egna volten så att säga.

Att man sedan använder medellinjen som start och mål när man vänder igenom volten är ju för att man där har referenspunkter som man inte har om man vänder igenom volten från långsida till långsida 🙃
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 489
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 256
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp