Begreppet "möderne"?

solwa

Trådstartare
Funderar över detta med mödernet och hur man definierar det hela, stofamiljer tror jag att jag har fått koll på med linjer som man kan följa tillbaka till stamston etc, och jag vill väl tro att "kommer ur samma möderne" är ungefär samma sak. Jag har nog fått för mig att det innebär att mödrarna är snäppet närmre släkt än de nödvändigtvis är om de kommer ur samma stofamilj dock, möjligen har jag fått det om bakfoten.

Var inne och kikade på SSHS-auktionshästarna nyss och läste på katalognr. 17 att han "...kommer ur samma framgångsrika möderne som den fantastiske Lunatic.." och slog alltså genast upp de båda hästarna på BLUP. Hittar en Minette i fjärde led på Lunatic, och samma häst i 6:e led på auktionshästen. Behöver de alltså inte ligga närmre i stammen än så för att anses komma ur samma möderne? Finns det riktlinjer för hur långt bak den gemensamma nämnaren kan vara eller är det bara jag som snurrar till det med stofamiljer och mödernelinjer? Är mödernet egentligen ett annat uttryck för samma sak, eller kanske en "stofamilj" som inte fått (eller ens kommer att få) namn/nummer? Jösses...hjälp mig reda ut begreppen här innan jag slår knut på mig själv tack. ;)
 
Sv: Begreppet "möderne"?

Möderne är stolinjen oavsett om den är numrerad som stofamilj eller inte.
 
Sv: Begreppet "möderne"?

Okej, så mödernet kan alltså vara synonymt med stofamilj men behöver inte vara det? Om det finns en gemensam nämnare någon stans bland stona bakåt så kommer hästarna ur samma möderne, oavsett hur långt bak denna gemensamma nämnare finns?
 
Sv: Begreppet "möderne"?

Kommer de från samma stolinje så har de samma möderne. Alla hästar kommer ju från stolinjer men alla stolinjer är inte numrerade som familjer.

T ex Briar och Feliciano stammar båda från stoet Spinda 1866 född 1918 men via olika döttrar. Briar från Dina 2212 och Feliciano från Fanny 2227.
 

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 230
Senast: Rosett
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp