Begreppet "rövhatt"

Murphy

Trådstartare
Eftersom jag är absolut sist på bollen rörande slang och många andra etablerade uttryck undrar jag över ordet "rövhatt" - hur etablerat är egentligen det? Min google-research visar att det i högsta grad existerar och används, och har kopplingar till engelskans asshat(?) och uttrycket "have ones's head up one's ass".

Hade jag ingen aning om!
Jag stötte på det i ett branschforum på internet där det skrevs en del hjärtan: "<" + "3" = :heart
Då forumet var mkt kroppspositivt, samt estetiskt riktat talades det snabbt om att < 3 ser ut som en stuss med en rishatt på sig - alltså en förtjusande "rövhatt", positivt laddat. Klart röven ska ha en egen hatt! :love:

Fattade just nyligen att Rövhatt ses som ett nedsättande tillmäle, och inte alls är lokal forumjargong. :o
Jag är så jävla trög! :laugh: Visste alla andra om det här hela tiden?
 
Eftersom jag är absolut sist på bollen rörande slang och många andra etablerade uttryck undrar jag över ordet "rövhatt" - hur etablerat är egentligen det? Min google-research visar att det i högsta grad existerar och används, och har kopplingar till engelskans asshat(?) och uttrycket "have ones's head up one's ass".

Hade jag ingen aning om!
Jag stötte på det i ett branschforum på internet där det skrevs en del hjärtan: "<" + "3" = :heart
Då forumet var mkt kroppspositivt, samt estetiskt riktat talades det snabbt om att < 3 ser ut som en stuss med en rishatt på sig - alltså en förtjusande "rövhatt", positivt laddat. Klart röven ska ha en egen hatt! :love:

Fattade just nyligen att Rövhatt ses som ett nedsättande tillmäle, och inte alls är lokal forumjargong. :o
Jag är så jävla trög! :laugh: Visste alla andra om det här hela tiden?


Jag har bara mött uttrycket Rövhatt här på Buke. Antog att det kom från engelskan men då jag inte skriver särskilt mycket på andra forum och inte använder det i min vardag ute i verkliga världen så har jag inte engagerat mig mer än att det är en förolämpning riktat mot en person du anser inskränkt, eller för att beskriva ett negativt och fördomsfullt beteende.

Har aldrig mött det som något positivt däremot.
 
Har mött rövhatt i positiv bemärkelse på andra internetplatser, sen började det dyka upp på buke och då i negativ bemärkelse. Har ALDRIG mött ordet användas oralt utanför internet.
 
Själv inte reflekterat över det, kände till asshat, rövhatt har jag bara stött på här på buke. Däremot har jag förstått att det är ett negativt laddat ord, ofta när det förekommit här på buke har det inte direkt varit i positiva bemärkelser.
 
Vet inte exakt var jag stötte på uttrycket första gången, men det var i alla fall för några år sedan i samband med att jag hade en chef som var en riktig jävla rövhatt. Nu är det ett av mina absoluta favoritinvektiv!
 
Har stött på ordet rövhatt irl tidigt i livet. Bla så är det ett ord min sons far ofta nyttjat.
Jag har aldrig hört det i positivt samanhang.
 
Jodå. Finns i min omgivning sedan också. Parallellt finns även rövtratt. Vet inte om någon hörde fel någongång - men båda varianter används flitigt
 
Jag har bara hört det här på buke, i negativ bemärkelse, alltid sagt om män.
Tycker det är lika illa att använda det ordet som ordet "batikhäxa" som används flitigt i en viss fb-grupp, också sagt i negativ bemärkelse men om vänster-kvinnor
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp