Behålla hund som nafsar

Sv: Behålla hund som nafsar

Avliva...

Vår tax, som nafsade, slutade sina dagar då han istället försökte hugga mig i strupen. Han skulle tagits bort långt innan dess

Att råda i avlivningsfrågor är nästan alltid HELT omöjligt om man inte känner ägare och hund väl!

För mej finns dock några frågor som jag kan tycka är väldigt relevanta:
* Hur mår hunden egentligen?
Om den ständigt är stressad, lätt känner sej hotad, lätt blir belastad i nya miljöer/situationer.
* Kan den nuvarande ägaren ordna en hållbar livssituation utan att riskera att människor eller hund kommer till skada?
Att aldrig kunna sappna av när hund och barn är i samma rum, att alltid hålla ett öga på hunden, att hunden ofta känner sej trängd/hotad av både familjens egna barn och andra stora och små människor osv.
* Hur sannorlikt är det att en insident upprepas där någon riskerar komma till skada?
Hunden i denna tråd har ju redan bitit/markerat många gånger samt morrar dagligen mot famlijens barn.

När man som ägare ärligt svarat på dessa frågor och kommit fram till en slutsats. Då är det dags att fatta ett beslut!

/Swat

Hunden mår ganska bra. Detta är ingen hund som går med konstant stresspåslag & ngn skrev att hunden inte trivts i den miljö han bott i, detta stämmer inte! Hunden är dock rätt vek & har ändå Malinoisens skärpa, det vill säga han reagerar snabbt, utan att tänka. Han är inte stressad i det dagliga livet men han gillar inte barn & tycker inte om när han känner sig trängd (som när vuxna böjer sig över honom, eller folk beter sig "underligt") i nya situationer blir han lätt stressad och lite okontaktbar men inte "hysterisk" han har gått flertal lydnadskurser & vi har även tränat agility med jättebra resultat. Hunden har gjort jättestora framsteg. Frågan är om det räcker.

Svårigheten blir att jag kan inte GARANTERA att jag i varje given situation har sån koll på honom att han inte biter ett barn eller en vuxen som beter sig "fel".

Han har dock blivit utsatt för trängda situationer där han INTE reagerat med aggressivitet. Så han är inte helt spejsad.

Ju mer jag pratar om det desto mer känns det som om jag eg. inte har så många alternativ. Men lätt är det inte.
Till saken hör att hunden är understimulerad. Vi har dåligt med tid för honom då våran livssituation ser helt annorlunda ut idag än när vi tog oss an honom.

Att råda i avlivningsfrågor är nästan alltid HELT omöjligt om man inte känner ägare och hund väl!

För mej finns dock några frågor som jag kan tycka är väldigt relevanta:
* Hur mår hunden egentligen?
Om den ständigt är stressad, lätt känner sej hotad, lätt blir belastad i nya miljöer/situationer.
* Kan den nuvarande ägaren ordna en hållbar livssituation utan att riskera att människor eller hund kommer till skada?
Att aldrig kunna sappna av när hund och barn är i samma rum, att alltid hålla ett öga på hunden, att hunden ofta känner sej trängd/hotad av både familjens egna barn och andra stora och små människor osv.
* Hur sannorlikt är det att en insident upprepas där någon riskerar komma till skada?
Hunden i denna tråd har ju redan bitit/markerat många gånger samt morrar dagligen mot famlijens barn.

När man som ägare ärligt svarat på dessa frågor och kommit fram till en slutsats. Då är det dags att fatta ett beslut!

/Swat

Avlivat.

Been there, done that.

För mig var det ett enkelt beslut och beslutet togs innan hunden faktiskt åsamkade någon person skada.

Det är en omöjlighet att ha 100% koll på en hund 24/7 och inte mår hunden bra av att leva under mer eller mindre konstant stress heller.

Har en släkting som för många år sedan hade en sådan hund, Hon avlivade inte.
Det slutade med att hunden helt oprovocerat attackerade en av barnens kompisar när barnen lekte med varandra. Hunden högg kompisen rakt i ansiktet.
.

Där har vår familj också varit. Fast hunden högg inte en utomstående utan min syster, rakt över ansiktet. Hon var i börja-krypa åldern så kan ha råkat komma åt honom, ingen såg just den sekunden, men då var det ju bara att ringa vetten. Man ska inte låta det gå så långt, min pappa har fått ordning på många hundar som folk inte klarat av men det finns de som rent mentalt inte går att fixa.. Kullbrorsan fick vi senare höra blev skjuten av polisen, ägarinnan hade fått stänga in honom i sovrummet o sen ringa dem eftersom han vände sig mot henne också. Stabil kull, not :crazy: (chowchow om nån undrar så vi inte får kamphundstråd)

TS, jag hade tagit bort. Det är mitt absolut bästa råd. För er skull o för hundens.

Svårigheten blir att jag kan inte GARANTERA att jag i varje given situation har sån koll på honom att han inte biter ett barn eller en vuxen som beter sig "fel".

.

Låter ju inte så kul. En sån hund ska ju i mitt tycke ha munkorg runt andra som skulle kunna "göra fel". En hund ska inte ha så lätt att bita tycker jag. Gå undan, bete sig besvärat, ja visst. Men det ska sitta längre in att bita. Men det är min personliga åsikt.

Swat: kanonbra inlägg!!! :bow:

Han är instängd när vi har främmande på besök, främmande som jag inte är säker på att de vet hur de ska bete sig mot hunden.

Jag kanske förklarar dåligt men det är inte så att det är en överhängande risk att han ska bita ngn..men den finns där helt klart. Jag är absolut inte säker på ´honom.
Första reaktionen när han nafsat sonen var inte förvåning utan mer att "jaha då hände det"..vilket i sig visar på att jag nog behållit hunden trots att jag borde veta bättre. Suck.
Men det är en go hund & just nu är allt skit runt omkring så vetefan om jag orkar boka tid & åka just i denna stund. Men vet att jag BORDE göra det.

Låter ju inte så kul. En sån hund ska ju i mitt tycke ha munkorg runt andra som skulle kunna "göra fel". En hund ska inte ha så lätt att bita tycker jag. Gå undan, bete sig besvärat, ja visst. Men det ska sitta längre in att bita. Men det är min personliga åsikt.

Swat: kanonbra inlägg!!! :bow:

Viken tråkigt sits.
Men jag hade inte avlivat. Sen jag har börjat umgåtts mer med tjänstehundar samt min tik så har jag värderat om hur man beter sig runt hundar osv.
Min tik är visserligen bara vaktig runt skendräktigheten men min omgivning vet att jag passar hunden och de låter henne vara. Finns barn runt omkring så är det mer pass eller så stänger jag in henne.
Tiken läser av andra människor blixtsnabbt och ser hon en fördel att kunna stå över i rang så försöker hon. (detta var mer när hon var yngre, nu är hon äldre och lite klokare ;) )
Jag vet att man inte går fram hur som helst till väktarhundar utan förarens tillåtelse osv.

I ditt fall så skulle jag ha en egen vrå åt hunden som den vet att får vara i fred och sen berätta för de andra att man inte ska röra hunden. När jag var liten så var det ganska naturligt när jag var hos kompisar med jakthundar som var lite opålitliga att man lät dem vara efter det att föräldrar och kompisar talat om det. Och bra jakhundar tog man inte bort utan man berättade för omgivningen. Hur det är i dag vet jag inte men så svårt är det inte för ett barn att låta bli.

Jag missade att det var en sida två,,,,, har hunden bitit en i dennes egen flock så har jag faktiskt ingen erfarenhet och kan inte ge råd. Jag läste lite slarvigt och trodde det gällde främmande barn, vuxna.

Senast ändrad:

Innan du bestämmer dig, tänk lite på Swats inlägg och omvärdera lite i hur hunden mår.

Du säger själv att han har gjort stora framsteg, det är ju super, kanske räcker det inte men hur lever han? Får han stimulans? Det är ju en otroligt aktiv ras som verkligen behöver hålla koll på hjärnspökena.

Kan du testa DAP en period?

EDIT: Såg att du hade skrivit att han är understimulerad, jag vet, men då tycker jag inte att det är så konstigt att han beter sig värre igen. Kan ni inte göra något för honom? Det gäller ju att hitta aktiviteter som inte tar så lång tid men som är krävande för honom, spår och sök tex. Kanske kan du tillochmed involvera sonen på ett senare stadium så att hunden får en förväntan i samband med sonen.

Inget illa mot dig, men ibland är vi så himla snabba med att dömma ut hundarna, i detta fallet är det en ras som är väldigt krävande med trasslig bakgrund och som är understimulerad. Har detta pågått en längre tid så mår ju hunden allt annat än bra...

Kanske kan någon komma och gå ut med hunden/aktivera hunden? Någon hundvan person som vet hur han ska hanteras mao.

Det skulle ju hjälpa mot understimulansen, om mer stimulans kan hjälpa mot ursprungsproblemet vet jag dock inte? Om inte hade jag nog också avlivat, även om det ÄR svårt och självklart ditt eget val i slutändan.

Har man inte barn och problemet finns utanför familjen sas kan det gå att lösa, men att ständigt behöva vara på vakt hemma låter inte hållbart.

Problemet är att han inte egentligen beter sig värre än tidigare. Utan att han konstant varit rätt opålitlig. Han har gjort jättestora framsteg om man jämför med hur han var de tre första åren men nu 3,5år senare ifrågasätter jag om det verkligen räcker.

Rent psykiskt skulle han må bättre av att stimuleras mer, det är helt klart. Dock jobbar vi båda heltid + har småbarn + gård så den stimulans vi kan ge i veckorna är promenader. Att spåra osv kan vi göra under helger.
Att träna på brukshundsklubben är uteslutet då jag helt enkelt inte har tiden.

Huruvida hans problem förbättras om han stimuleras mer är dock väldigt osäkert. Ett tag tränade jag både bruks & agility + långa promenader & han nafsade ändå + morrade åt barnen jämt.

Innan du bestämmer dig, tänk lite på Swats inlägg och omvärdera lite i hur hunden mår.

Du säger själv att han har gjort stora framsteg, det är ju super, kanske räcker det inte men hur lever han? Får han stimulans? Det är ju en otroligt aktiv ras som verkligen behöver hålla koll på hjärnspökena.

Kan du testa DAP en period?

EDIT: Såg att du hade skrivit att han är understimulerad, jag vet, men då tycker jag inte att det är så konstigt att han beter sig värre igen. Kan ni inte göra något för honom? Det gäller ju att hitta aktiviteter som inte tar så lång tid men som är krävande för honom, spår och sök tex. Kanske kan du tillochmed involvera sonen på ett senare stadium så att hunden får en förväntan i samband med sonen.

Inget illa mot dig, men ibland är vi så himla snabba med att dömma ut hundarna, i detta fallet är det en ras som är väldigt krävande med trasslig bakgrund och som är understimulerad. Har detta pågått en längre tid så mår ju hunden allt annat än bra...

Men herregud!!!!

Jag blir helt "mörkrädd" när jag läser vissa av svaren.

SÅ KLART ska du avliva en hund som redan nafsat efter ditt barn och som du själv bedömer KAN göra det igen.

Om man är mol allena i världen och aldrig behöver utsätta sin hund för att träffa sådant som kan göra att den nafsar (ett barn tex) så kan man ju göra som man vill men har man ANSVAR för egna barn MÅSTE detta komma före allt annat, även kärleken till en hund.

Tänk om hunden en dag biter ens barn eller barnens vänner! Hur ska man kunna leva med vetskapen att man kunde förhindrat detta.

Om jag som barn hade blivit (exempelvis) helt deformerad i ansiktet pga ett hundbett orsakat av mina föräldrars hund som de VISSTE var opålitlig så skulle jag aldrig förlåta detta.

Det är sååå lätt att yla om att det är synd att avliva en "frisk" hund (hunden i detta fall är enligt mig INTE frisk- en frisk hund känner sig inte så osäker att den kan hugga efter barn) när man själv slipper leva med de eventuella konsekvenser detta hårdnackade beslut att behålla hunden kan få.

Nej, väck med hunden innan något ännu värre händer!

Håller med,

- jag har varit i liknande situation, sonen 6-7 år, kompisar springer in och ut, hunden (osäker schäfer) klapprar tänder, bort med den (det sved i mitt hjärta, älskade denna hund! men jag är glad idag), barnen måste få ha kompisar!
7-åringar har såvitt jag minns ansiktet i schäferhuvudhöjd.

30 år senare, stabil rottis, godkänd räddningshund men ovan och misstänksam vid barnkramar – inga problem. Instängd när barnbarn är på besök.

Jag hade avlivat. För stor risk att det går åt helvete rejält en dag, en risk som inte är värd att ta. Hunden mår inte dåligt av att avlivas, att behålla honom vid liv göt du av egoistiska skäl, inget annat.

Nu kommer jag låta hemsk och negativ men jag skulle ta bort hunden.

Har gjort det med en hund jag tog över som vuxen. Jättego hund mot vuxna och barn OM de inte sprang eller cyklade.

Det här var en liten hund som var vek och hon hann nafsa min brorsdotter samt grannen i vaden när hon kom hit cyklandes.

Vi tog bort den hunden.

Men det är altid svårt:(

.

Ett tag tränade jag både bruks & agility + långa promenader & han nafsade ändå + morrade åt barnen jämt.

Oavsett allt annat jag läst så hade jag seriöst övervägt att ta bort/omplacera en hund som betedde sig så. Det är inte ok i mina ögon! En hund ska inte nafsa o morra åt familjemedlemmar, sålänge inte man låtit barnen plåga hunden utan att den fått chans att dra sig undan.

Ni som svarat man ska behålla en sån hund, har ni barn? Har ni sett en riktig bettskada? :crazy:

På det första svarar jag ja
på det andra svarar jag nej (inte i verkligheten)

Hejsan!

Jag tycker INTE att du ska avliva. Det går att lösa, sätt upp vilka regler som gäller runt hunden, ta hjälp av någon hundkunnig människa som du litar på!

Vi tog över en omplaceringshund för snart 8 år sedan (vi avlivade honom förra året pga hjärtfel), han hade varit en vandringpokal, vi var hans 6 eller 7 ställe.
Han var hyffsat stabil i början, men när vi hade haft honom i ett eller två år så började han klättra i rang (kanske pga flytt?), vi pratade o frågade olika hundägare, men fick inga bra svar.

Sen kollade vi på "mannen som kan tala me hundar", testade kanske 50% av hans metoder och det funkade.
Våran hanhund var inte lika dominant som innan, han morrade inte lika ofta, han försökte inte attakera andra hanhundar, dra i kopplet osv...
Sen slutade det med att jag flyttade hemifrån och han va hos mig kanske varje helg. En dag kom min syster på besök med sin 7 månaders bebis och sin hund (tik) och helt plötsligt så attakerade han bebisen, jag hann stoppa honom innan det hände något, men det jag gjorde var att jag lånade en av bebisens mössor, la ner hunden i en underllägsen position och visade bebismössan för honom, han protesterade i någon minut, men gav sig sen och kollade knappt på bebisen efter det.

Sen vet jag att det finns många därute som inte instämmer i någon utav Cesars metoder, det gör inte jag heller (till 100%), men till en stor del.

Om ni tycker att något verkar galet, läs igen och "missförstå" mig rätt.

På det första svarar jag ja
på det andra svarar jag nej (inte i verkligheten)

Då skulle du inte utsätta ett litet barn för en seriös risk. Innan man blivit biten, seriöst biten inte nafsad, av en stor hund så inser man inte riktigt vidden av styrkan.

Och min syrra med tjusiga ärr under haka och i hårfästet (snacka om tur att det tog där och inte mitt i) kan intyga. Fast det var ett LITET bett, han bet inte till hårt eller vad man ska säga utan släppte.

Men det är, som sagt, min tro o åsikt. :) Och omplac hade varit ett alternativ men med hundens historia förstår jag ts inte vill överväga det. Som nån sa, döda hundar lider inte.

KL

Jag har också som någon annan här skrev haft, levt och "umgåtts" med en del knepiga hundar.. Ska man tvunget ha en sådan hund så har man ett enormt ansvar att det inte ska hända något och visst går det. Frågan är väl bara om det är värt besväret så att säga, hur roligt är det att ha en sådan hund om den är tänkt till enbart sällskap och familjehund?

En annan fråga som jag bara måste ställa utan att mena något illa eller så.. Varför klappade din son hunden? Om hunden inte tycker om barn, dina barn vet om att han inte gillar dem.. Måste de vara på hunden och klappa den då?

Mvh

KL

Jag har också som någon annan här skrev haft, levt och "umgåtts" med en del knepiga hundar.. Ska man tvunget ha en sådan hund så har man ett enormt ansvar att det inte ska hända något och visst går det. Frågan är väl bara om det är värt besväret så att säga, hur roligt är det att ha en sådan hund om den är tänkt till enbart sällskap och familjehund?

En annan fråga som jag bara måste ställa utan att mena något illa eller så.. Varför klappade din son hunden? Om hunden inte tycker om barn, dina barn vet om att han inte gillar dem.. Måste de vara på hunden och klappa den då?

Mvh

Jag tror det är väldigt, väldigt svårt att ha en hund i en barnfamilj utan att hund och barn vid något tillfälle kan komma att komma så nära varandra att de råkar umgås, att barnet klappar eller att hunden går förbi nära. Man lever ju med varandra så att säga.

I såfall får man nästan ha hunden i en hundgård eller liknande - och det är nog inget lämpligt alternativ för en hund som redan nu inte får tillräckligt med stimulans.

Knepiga hundar kan funka om man har resurser att se till att begränsa umgänget med andra människor osv. Men att lyckas med det i en barnfamilj kräver mycket av ägarna, och det är frågan om det är värt att ta risken att något händer en dag.
Det går liksom inte att chansa när det är små barn inblandade. Är man vuxen så kan man möjligen ta risken även om det är en stress att leva så.

Escodobe - with the scars to prove it....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 343
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 919
Senast: Dino
·
Övr. Hund Våra tonårspojkar var borta några timmar, och så kom dom hem. Hundarna blev som vanligt glada och sprang och hälsade. Sedan kom Ziggy...
Svar
16
· Visningar
3 466
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Jag blir tokig! Sambons lhasa apsotik nafsar efter framförallt min 10 åring. Han har aldrig gjort henne något, men ändå kan han klappa...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår