Behålla vikten?

SoffiProppi

Trådstartare
Nu vänder jag mig främst till er som tappat i vikt och sedan stannat utan att gå upp igen.

Hur har ni gjort?

Har det varit en evig kamp mot vågen och något man måste tänka på jämt och ständigt eller var det bara "naturligt"?

Anledningen till att jag frågar är då jag på 5 månader har tappat 25 kg utan att egentligen försökt. Bytte studier i soffan till ett högintensivt arbete och kilona har fallit av. Planen är dock att återgå till studierna Ht-16 och jag vill verkligen inte återgå till den plufsiga soffpotatis som jag var... Finns det några knep? Tankebanor att följa? Hjälp mig!
 
Nu vänder jag mig främst till er som tappat i vikt och sedan stannat utan att gå upp igen.

Hur har ni gjort?

Har det varit en evig kamp mot vågen och något man måste tänka på jämt och ständigt eller var det bara "naturligt"?

Anledningen till att jag frågar är då jag på 5 månader har tappat 25 kg utan att egentligen försökt. Bytte studier i soffan till ett högintensivt arbete och kilona har fallit av. Planen är dock att återgå till studierna Ht-16 och jag vill verkligen inte återgå till den plufsiga soffpotatis som jag var... Finns det några knep? Tankebanor att följa? Hjälp mig!

Jag gick ner 15 kg. 67 till 52, detta var nog två år sen och jag har lagt på mig till och från... nu är jag nere på 56 kg och ligger rätt stadigt där.

För mig har det varit en liten kamp då jag är en allt eller inget människa... har en del problem med hetsätning och så...
Att gå ner var inga som helst problem... desto svårare att behålla vikten :(
 
Jag har det ovända problemet, jag går ner i vikt om jag inte äter rätt. För att behålla har det som tur var varit att äta normalt, inte äta mer bara för att det är gott osv.
När jag gick i högstadiet gick jag upp i vikt som tusan, dels för att jag åt godis varje dag i stort sett, så vägde närmare 75kg, nu ligger jag och väger runt 60kg.

Men jag tror för att behålla vikten så ska man nog inte "unna" sig godsaker för ofta och för mycket, kanske någon enstaka gång, men om man inte klarar av en enstaka gång utan att det blir fler gånger, så ska man nog låta bli.

Jag tror att om man unnan sig något gott och sedan gör någon fysisk aktivitet så att det man unnan sig bränns bort, så tror jag inte att det gör något. Det hänger nog på hur svårt/lätt man har för att lägga på sig/gå ner i vikt.

Jag tror även att det mesta sitter i hjärnan hur man tänker, gäller nog att träna hjärnan att tänka om, beror helt på hur lätt man har för att falla tillbaka osv.
 
Jag är smal oavsett, men för mig är det kosten framförallt, jag äter inte frukost, och äter inte ofta skräp och då håller jag mig smal, men när jag äter frukost och skräp då får jag genast lite putmage och större armar.
Men jag tycker, ät rätt och inte för mycket och motionera regelbundet så håller du dig fin:)
 
Nu vänder jag mig främst till er som tappat i vikt och sedan stannat utan att gå upp igen.

Hur har ni gjort?

Har det varit en evig kamp mot vågen och något man måste tänka på jämt och ständigt eller var det bara "naturligt"?

Anledningen till att jag frågar är då jag på 5 månader har tappat 25 kg utan att egentligen försökt. Bytte studier i soffan till ett högintensivt arbete och kilona har fallit av. Planen är dock att återgå till studierna Ht-16 och jag vill verkligen inte återgå till den plufsiga soffpotatis som jag var... Finns det några knep? Tankebanor att följa? Hjälp mig!


Jag gick också ner mkt utan att egentligen försöka, tyvärr är jag inte en av de som stannade där, utan jag gick upp igen. Jag tänkte inte alls på kost och motion, vikten höll sig förvånande nog i ett år eller så. Men när sagan tog slut och jag började gå upp igen, så triggade det tyvärr en gammal ätstörd sida hos mig och jag blev bulimisk. Efter det har vikten pendlat upp och ned (den bulimiska sidan är nästan helt och hållet borta) så har de knepen som fått mig att vara mest viktstabil varit att dra ner på kolhydraterna på vardagar, motionera minst fem dagar i veckan och att sedan ha en ätardag, så man ändå kunnat unna sig lite.
 
Allting handlar om hur mycket du får i dig och hur mycket du gör av med. Just nu har du varit i en period då du har gjort av med mer energi än va du har fått i dig. Vilket jag också är i men jag har valt det. Det enda sättet att bibehålla samma vikt alt. inte gå upp i vikt är helt enkelt att hitta en balans. Det är såklart inte alls lätt. Speciellt när alla människor förbrukar olika. De lättaste sätten är att äta bara nyttigt, någon gosak men inte i stor mängd eller ofta. Det är inte alltid så roligt men man kan oftast äta "mer" mat då, vilket är bra för personer som gillar mat. Med nyttig mat menar jag att det inte ska vara halvfabrikat, alltså inte färdiglagade köttbullar, hämtmat och liknande (sen så lite socker som möjligt). Det andra är att räkna kalorier och då äta runt 2000 kcal varje dag. Rekommenderas inte alls. Är inte hälsosamt för psyket.

Annars skulle jag säga, om du har ätit ungefär lika under dessa perioder så kanske du kan dra ner på lite mat, mindre portioner eller liknande för att få en mer jämvikt. Eller så försöker du röra dig mer även fast du pluggar. Kan vara rätt skönt att röra sig mellan pluggandet kan jag tycka :)
 
Vardagsmotion är nog faktiskt grejen för de flesta.

Jag tappade också i vikt när jag bytte jobb, nästan 10 kg, bara sådär. Matmässigt är inte mycket ändrat, jag äter ungefär likadant, men jag springer i trappor på jobbet, går med och är mer aktiv hela dagarna. Så jag tänker att såna grejer kan hjälpa dig även om du pluggar. Gå eller cykla till skolan? Om du pluggar hemifrån så bestäm att du ska gå 30 min på morgonen och 30 min på kvällen till exempel.
 
Vardagsmotion är nog faktiskt grejen för de flesta.

Jag tappade också i vikt när jag bytte jobb, nästan 10 kg, bara sådär. Matmässigt är inte mycket ändrat, jag äter ungefär likadant, men jag springer i trappor på jobbet, går med och är mer aktiv hela dagarna. Så jag tänker att såna grejer kan hjälpa dig även om du pluggar. Gå eller cykla till skolan? Om du pluggar hemifrån så bestäm att du ska gå 30 min på morgonen och 30 min på kvällen till exempel.

Jag blir så galet mycket mer hungrig om jag rör på mig lite mer än vanligt. Det känns som om jag håller på att svälta ihjäl om jag inte får äta mer. :p
 
Man kan ju äta bra grejer när hungern slår till;)

Jo det gör jag! Men jag blir sådär galet hungrig att jag klämmer i mig tre gånger så stora portioner. Nu är jag ju relativt smal, även om jag skulle vilja förlora några procent kroppsfett för att magrutorna ska synas, så det är ju ingen panik om jag skulle äta mer. Men det känns så bakvänt att bli hungrig på mer kalorier än vad jag gjort av med!
 
Tack för alla kloka svar! Jag kommer nog jobba kvar i minst 6 månader till, så än behöver jag inte oroa mig men då jag är absolut sämst på att hålla goda matvanor (chips och pepparsås :heart) så är jag ganska säker på att jag kommer explodera i vikt om jag skulle sluta det här jobbet imorgon :p Får försöka använda alla mina nya kläder (har liksom gått ner från stl 44-46 till 38, ont i plånboken...) som motivation att stanna i min nya kropp :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp