Behandla allergi

Användare86

Trådstartare
Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har stundvis varit näs intill oridbar för barnen, skakat på huvud och kroppen, sprungit i bland träden, blivit hysteris för att en broms kommit och kliat huvudet konstant. Detta kom smygande för att eskalera i början av juli detta inser jag nu sammanföll med att vi tog av betesreduceraren.
Vi har med efterforskning bakåt fått fram att han har headshaking, men flughuva och flugnät har det bli it mycket bättre.
Igår provade jag på inrådan från barnens tränare allergitabletter och vilken skillnad, igår var han åter den lugna trevliga ponnyn vi har haft hela vintern.
Hat idag så dåligt samvete som inte sett detta tidigare.
Har försökt att få kontakt med min vetrinär men hon har troligtvis fortfarande semester.
Någon som varit med om liknande?
Kan man få recept på allergitabletter? De största paketen jag såg igår var på 30 tabletter så de räcker ju inte så länge.
Finns det något man kan göra i förebyggande syfte?
Har tänkt att han få gå med exemtäcke från maj nästa år å behandla honom som en exemhäst.
Finns swift fortfarande att få utskriven? Vet att vi haft det tidigare till eksemhästar å har hjälpt mycket.

Han kliar enbart på mulen har inte hittat några giftiga växter i hagen men inte haft såhär mycket bitande småjälvar på många år pga allt regn i juli.

bifogar med en bild på mulen, han var inte såhär prickig när han köptes i höstas
20230801_181859.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 701
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 539
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 922
Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
2 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp