behandlad, igen..

E

eloon__

Har haft min häst i lite mer än 2 år och allt har funkat ganska bra. Han var 8 när jag köpte honom och nu är han 10. Vi har mest varit inriktade mot hoppning men inte tävlat alltför seriöst utan mest tränat och haft skoj. Har haft hjälp av hopptränare 1 gång i veckan och dressyrtränare 1 gång i veckan och tävlat ibland men absolut inte så ofta som varje helg utan mer mot 1 gång i månaden.

På senaset tiden har han blivit bråkig, känts konstig och börjat stanna och stegra :confused: Har dock varken sett eller känts halt. Men valde ändå att åka och kolla upp honom på klinik eftersom att jag kände att jag inte kan "bråka" och försöka få honom att sluta om jag inte vet att han är 100 % frisk.

På kliniken röntgade dom, böjde och bedövade och böjde igen osv. Sen blev han behandlad i kotlederna i båda fram och vet sa att han var stum och jämnsidigt halt (inga höga gradantal men ändå halt) och hade inflamation i kotorna så det blev metacam och skitt i 3 veckor. Då fick jag order om att han kunde gå ute i stora hagen med kompisarna som vanligt.

Nu har det gått tre veckor och den här veckan när vi var på återbesök hade vi en annan veterinär. Hon tyckte att det hade blivit bättre men ändå inte helt bra i kotorna så det blev en till behandling där. Hon sa att det även satt längre ner och att hon kunde se på röntgenbilderna att leden var "taggig" och alltså inte glider lätt. Så då blev han även behandlad i båda hovlederna fram.. Nu ska vi vänta 3 veckor till innan vi åker tillbaka. Ska gå i liten padock och jag ska skritta honom för hand ca 20 min varje dag.

Vet. sa till mig att jag bör fundera på vad jag vill ha hästen till och att man kanske får anpassa sig. Tolkade det som att han kanske inte kommer kunna hoppa igen. Men varför har det blivit såhär? Och kan han bli bra? :cry: Hon förklarade att hoppning sliter och att han är en gnska stor häst så det blir tungt att ta emot sig med frambenen varje gång. Det kan jag väl förstå, men tycker ändå inte att en häst som är 10 år borde vara "utsliten"? Har ju inte ridit galet på nåt sätt, och haft mycket hjälp av tränare och folk runtomkring. Man börjar ju fundera på vad man gjort fel.. Är det den sorgliga sanningen att hoppning sliter så mycket? Jag har ju ändå bara hoppat på hobbynivå, höjderna har legat runt 90-1m och har inte hoppat mer än någon annan i stallgänget.. Bliv ju jättejobbigt beslut att fatta om han inte kan bli helt bra, jag gillar verkligen den här hästen men det är hoppning/träning och ingen skogsridning jag vill hålla på med. :(
 
Sv: behandlad, igen..

din häst påminner mycket om min häst som togs bort för några år sedan i en ålder av 6 år. Jag ägnar mig visserligen åt dressyr men den hästen höll inte. Han var riden i 2 år i lungt tempo men gick sönder i frambenen åtskilliga gånger innan jag valde att avliva. Han hade däremot inga förändringar på röntgen utan allt satt i lederna alt strålbenet.

Låt hästen få några behandlingar till, ibland kan det ta ett tag innan den svarar bra på behandlingen. Eftersom den har förändingar på röntgen så ser väl kanske inte prognosen så jättelovande ut. Hästen kanske håller för skogsridningen men om det inte är vad du vill så ta en fungering på avlivning för bådas skull.

du har inte gjort något fel, det är hästen som inte håller. det kan vara många saker inblandat så som gener och uppfödning.
 
Sv: behandlad, igen..

Ja du det kan ju vara så mycket. Dels kan han ju ha varit utsatt för ridning/träning innan du köpte honom så att det bara visar sig nu. Sedan finns det bättre och sämre tränare. Har själv fått en häst sönder riden då den var utlånad, trots att den ryttaren red för tränare som du två gånger i veckan. Sedan kan det beror på andra saker som exteriör, underlag och ryttarens ridstil.
Så vill du verkligen veta vad det är så får göra ett ordentligt detektivarbete om du inte har full koll på allt han varit med om.
 
Sv: behandlad, igen..

Vet faktiskt lite om hur han har blivit riden innan, och nu när jag tänker efter så låter det inte så bra. Han ägdes av ett handikapphem för barn och ungdomar (har underbart psyke) men sen tyckte dom att han kunde bli något mer eller så ville dom kanske tjäna lite pengar på honom. Så dom skickade honom till Malin Trollnäs som tränade och sen "tävlade" honom 120, men i resultaten som jag kollat upp nu så står det bara utesluten eller utgått.. När vi köpte honom fick jag bara veta att han var lite osäker i hoppningen pga att hoppningen hos Malin hade gått lite fort fram så vi har jobbat mycket med låga hinder så att han ska bli säker och inte stanna. Men förut har han inte betett sig som sista tiden då han kunde stegra, kasta sig iväg och verkligen protestera.
 
Sv: behandlad, igen..

Ingen som haft en häst som också blivit behandlad för samma? Hur gick det då isf? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp