Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Novisis

Trådstartare
Varför ses inte diabetes typ 2 som en "allergi" mot snabba kolhydrater? De jag känner som fått diagnosen får tablettbehandling och får äta i princip som vanligt. Såklart minska ner på godis och fikabröd, men t ex pasta sägs det inget om. En person med celiaki eller annan typ av överkänslighet får ju vackert finna i sig att undvika ämnen den inte tål, varför gäller inte det typ 2 diabetes? Det verkar vara ett känsligt ämne, så jag kan tyvärr inte fråga de jag känner som fått diagnosen.

Varför ses inte diabetes typ 2 som en "allergi" mot snabba kolhydrater? De jag känner som fått diagnosen får tablettbehandling och får äta i princip som vanligt. Såklart minska ner på godis och fikabröd, men t ex pasta sägs det inget om. En person med celiaki eller annan typ av överkänslighet får ju vackert finna i sig att undvika ämnen den inte tål, varför gäller inte det typ 2 diabetes? Det verkar vara ett känsligt ämne, så jag kan tyvärr inte fråga de jag känner som fått diagnosen.

Nu rör du ihop olika begrepp. Celiaki är inte en allergi. Det är en autoimmun sjukdom.

Allergi är när immunförsvaret triggas av något som är ofarligt och som normalt tolereras. Det är inte det som sker vid diabetes typ 2.

Anledningen är att det inte alls är nån form av "allergi" eller överkänslighet.

Det finnsx massor av info på nätet som förklarar bättre än jag kan. Speciellt eftersom jag inte förstår vad känsligt ämne skulle vara.

Nu rör du ihop olika begrepp. Celiaki är inte en allergi. Det är en autoimmun sjukdom.

Allergi är när immunförsvaret triggas av något som är ofarligt och som normalt tolereras. Det är inte det som sker vid diabetes typ 2.
Absolut. Men likväl så reagerar kroppen negativt både på kort och lång sikt.

Anledningen är att det inte alls är nån form av "allergi" eller överkänslighet.

Det finnsx massor av info på nätet som förklarar bättre än jag kan. Speciellt eftersom jag inte förstår vad känsligt ämne skulle vara.
Kost och hälsa, speciellt i samband med välfärdssjukdomar, är väldigt känsligt att prata om är min erfarenhet.

Fast kroppen reagerar ju negativt på en massa saker - cigaretter t.ex. Men man kallar det inte cigarettallergi för det.
Jag förstår gortfarande inte riktigt din fråga.
Är det beteckningen du är förvirrad inför - eller fakta om diagn osen?
Jag blir förvirrad över att man ger patienter med diabetes typ 2 tabletter och sedan får de äta i princip som vanligt trots att man vet att lågkolhydratkost är effektivt mot just diabetes typ 2 och därmed motverkar följdsjukdomar.

Men...? samla information istället.
Trampa på känsliga tår om livsstil är väl sällan klokt?
Dessutom får du sällan de mest upplysta svaren av noviser. Läs på istället.
Eftersom jag inte vill trampa på känsliga tår så frågar jag här. Jag är påläst, jag vet hur kroppen fungerar och hur kost påverkar. Därför förstår jag inte varför typ 2-diabetiker inte behandlas med lågkolhydratkost .

Jag blir förvirrad över att man ger patienter med diabetes typ 2 tabletter och sedan får de äta i princip som vanligt trots att man vet att lågkolhydratkost är effektivt mot just diabetes typ 2 och därmed motverkar följdsjukdomar.
Det är ofta skillnad mellan generella råd och råd till specifik patien.
Dessutom kan det nog vara skillnad på vad läkaren säger och vad personen uppger att läkaren sagt. ;)

Det känns som du retar dig på att det inte finns så mycket förbud för diabetiker eftersom du skriver att andra får vackert finna sig i att strikt undvika livsmedel.

Det räcker med att veta hur bra folk är på att följa dieter för att förstå den biten. Folk är oftast skitkassa på att följa dieter och äter det som faller en in. En del har stort sötsug. En del har otroligt hög aptit.

Sen påverkar det kroppen negativt att inte äta kolhydrater alls också. Så det är inte heller en superbra lösning.

Det känns som du retar dig på att det inte finns så mycket förbud för diabetiker eftersom du skriver att andra får vackert finna sig i att strikt undvika livsmedel.
Retar mig är väl att ta i, men jag tycker det är konstigt. Varför ge tabletter och senare insulin, när man skulle kunna få friska värden med hjälp av kost.

Retar mig är väl att ta i, men jag tycker det är konstigt. Varför ge tabletter och senare insulin, när man skulle kunna få friska värden med hjälp av kost.

För att vården inte har någon tilltro till att folk orkar ändra på sin diet och hålla den. Och om dom inte gör det, så kan dom i värsta fall dö.

Så vården måste gå på det med starkast evidens och lägst risk. Dvs medicin.

Men på eget ansvar, för de med driv och förmågan att skaffa sig kunskap och kompetens, så kan det ju gå bra att klara sig med enbart en kostomläggning.

Alltså, kortfattat: vården gör det som är effektivast. Men du som individ kan göra andra val.

En släkting har just fått D2, hen har varit hos dietist för hjälp att lägga om sin kost, ta bort snabba kolhydrater, fiber, långsamma kolhydrater, undvik fet och stekt mat, mindre mål oftare (jag skulle också må bra av det som 1). Det är ingen allergi eftersom du inte får en reaktion som D2. Då vore det faktiskt närmare att kalla 1 en 'allgeri' eftersom vi får en stark reaktion om vi inte sköter kosten.

1 behöver testa sin syn regelbundet (släkting är busschaufför så där är det extra noga). Men som D2 får du ingen insulin 'chock' eller 'allergisk' reaktion.

Jag har absolut inte upplevt att det är känsligt med D2, snarare tvärtom. Det är inte helt ovanligt och inte alls stigmatiserande. Den vanligaste reaktionen är sympati och eventuellt frågor om hen behöver ta sprutor. Varvid det bara förklaras att det fungerar med tabletter alt ozempic. Det är väl det enda som det möjligtvis finns en stigma runt. Eftersom många glömmer att det var ett D2 läkemedel innan alla började ta det som bantningsmedel. På min diabetesmottagning var de förbannade när det restades för D2 pga att det blev bantningsmedel.

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka