Buke mot Earth Overshoot Day

Bukefalos 30 år!

Bluefish

Trådstartare
Ja, vad kan vi bukefalister göra framåt i klimatets tjänst? Vilken förändring kan du tänka dig att göra, eller uppoffring kanske man kan säga, framåt? From idag.

Köpa alla julklappar lokalt? Köpa inga julklappar, begränsa antalet? Max 2 paket att hämta ut i månaden hos ombudet? Avstå en adventskalender, bestämma att 5 schabrak att alternera mellan räcker? Sluta använda schabrak? Inget vin från Nya zeeland, slopa olivoljan? Nu var det konsumtionsrelaterade exempel men det känns relevant, vi konsumerar ju alldeles för mycket på individnivå, och det kan man ju faktiskt ordna alldeles själv. Men det kan ju också vara saker som att skjuta in en slant i en vettig klimatfond eller för all del ta ett lån till ett grönare fordon.

Jag tänker inte att det här ska bli en tråd där man kan hävda att pga X eller Y val har man gjort tillräckligt eller kritisera andra för deras val. Utan mota det här framtidsmörkret lite i taget med konkreta tips och tankar på fullt görbara saker på individnivå. 🙂 Tråden är helt sprungen ur skam över mina egna konsumtionsmönster och jag vill verkligen leva måttligare. Själv funderar jag över vilka förhållningsregler som ska råda över julen och om jag ska sätta en hård gräns på hur många turer till köpcentret jag tillåter mig göra varje månad. Det är sällan så akut som jag tänker, utan kan vänta ett par veckor och klumpas ihop med övriga ärenden.

Jag tror att den enda saken att göra är att tänka efter.

INGA nätköp tillverkade på andra sidan jorden. Returerna blir dessutom inte sällan rent avfall. (Läserlite häpet om alla som hämtar utpaket stup i ett. , det gör jag kanske ett par gånger om året)

Köpa lokalproducerat i görligaste mån, Sluta köpa billigt krafs. etc etc.

För egen del har jag gjort det mesta jag förmår. Bor visserligen ensam men i timmerhus byggt 1882. Har jordkällare och odlar en hel del mat själv.

Jag gick med i Naturskyddsföreningens utmaning om att enbart köpa 5 nya plagg på ett år förra året i slutet på oktober, jag har snart klarat av den utmaningen med 4 plagg kvar att köpa. Jag äter också vegetariskt några dagar i veckan och har börjat köpa miljövänlig hudkräm. Jag beställer inte saker från kedjor som Schein sedan 5 år tillbaka. När jag får lön igen tänkte jag bli bättre på att köpa ekologiskt, jag behöver även se över mitt plastanvändande som är lite för mycket för att det ska vara okej.

Jag gick med i Naturskyddsföreningens utmaning om att enbart köpa 5 nya plagg på ett år förra året i slutet på oktober, jag har snart klarat av den utmaningen med 4 plagg kvar att köpa. Jag äter också vegetariskt några dagar i veckan och har börjat köpa miljövänlig hudkräm. Jag beställer inte saker från kedjor som Schein sedan 5 år tillbaka. När jag får lön igen tänkte jag bli bättre på att köpa ekologiskt, jag behöver även se över mitt plastanvändande som är lite för mycket för att det ska vara okej.
Detta med plast är svårt. Jag samlar massor av plaståtervinning. Kör til återvinningen stup i ett.
Frånsett att jag packar mitt hembakta i plastpåsar så är ju majoriteten av köpematen i plastförpackningar. Samt verktyg, batterier - ja det mesta.

Nästa år kommer jag vara värre än vanligt och åka på min tredje flygresa i livet.

Julklappar var länge sedan, inga barn som varit med på många år nu.

Ska fortsätta med att ha som mål med att maten till minst 90% i månaden ska vara lokal (från mitt län eller grannlänet).
Detta är iofs inte bara för miljön utan även allt fusk inom mat och hur människor utnyttjas inom matproduktion.

Beställa från andra länder händer redan inte ofta men inte främst för miljön där heller utan litar inte på att det jag beställer inte innehåller massa gifter.

Har aldrig haft massa prylar till djuren och tänker inte börja nu. Som exempel så hästen jag har haft hela hans liv född 04 till i våras när han togs bort så har han haft ett träns hela livet, nya tyglar 1 gång då ett par gick sönder.

Detta med plast är svårt. Jag samlar massor av plaståtervinning. Kör til återvinningen stup i ett.
Frånsett att jag packar mitt hembakta i plastpåsar så är ju majoriteten av köpematen i plastförpackningar. Samt verktyg, batterier - ja det mesta.
Jo jag håller med, mycket av maten är i plastförpackning och jag delar dessutom ibland upp större förpackning med frysmat i mindre förpackningar för att jag inte ska ta fram för stora portioner. Dock funderar jag på schampo tvål, då kan jag få ned lite plast i alla fall.

Jag lever redan väldigt miljövänligt så jag vet ärligt talat inte vad jag kan förbättra 🙂 Jag hatar att konsumera och är minimalist. Åker endast kollektivtrafik, kör ej bil då jag ej har körkort. Hatar att resa, så flyger aldrig. Källsorterar allt. Bor i ett energisnål lägenhet (klass B).

Jag tror att den enda saken att göra är att tänka efter.

INGA nätköp tillverkade på andra sidan jorden. Returerna blir dessutom inte sällan rent avfall. (Läserlite häpet om alla som hämtar utpaket stup i ett. , det gör jag kanske ett par gånger om året)

Köpa lokalproducerat i görligaste mån, Sluta köpa billigt krafs. etc etc.

För egen del har jag gjort det mesta jag förmår. Bor visserligen ensam men i timmerhus byggt 1882. Har jordkällare och odlar en hel del mat själv.

Jag håller helt med, men att byta mindset över en natt och tänka efter inför varje beslut som rör konsumtion tror jag är för svårt för majoriteten (där ingår jag), det är enklare att ta några steg åt gången i rätt riktning. Sen kan det ju, och är säkert för många, precis som för dig. Man gör allt man förmår och då är det så.

Din utmaning ska jag också anta @anonymys22 !

Så två löften har jag nog hittills, köpa max 5 plagg per år samt inte använda ai aktivt.

Vi har skalat ned till ett enklare liv överhuvudtaget sen jag slutade arbeta. Odlar och lagar mycket mat från grunden, komposterar och gör egen jord. Har börjat samla egna fröer och utsäde för att bli lite mer självförsörjande på det jag odlar. Försöker äta mycket efter säsong och handla svenskproducerat. Handlar ägg och potatis lokalt. Har en bil numera. Maken cyklar och tågpendlar till jobbet. Flyger inte längre, vill vi semestra så blir det på närmare håll. Därmed har jag förståelse för dem som flyger för att träffa sin familj, som kanske bor långt bort. Köper vi nytt försöker vi handla lokalt eller svensktillverkat. Vi försöker tänka efter vad som är bra, men vi är långt ifrån bäst på detta. Tänker att man kan inte göra allt, men alla kan göra något.

Funderar på hästdelen..

Köper hö och halm från en nära bonde, men mineraler, kraftfoder och nedersta ströet i boxarna kommer från butiken Granngården och jag tror inte det tillverkas nära.
Undviker torv.
Det mesta utrustningen köps begagnat, men ibland slinker det ner nyköp och alldeles för ofta okynnesköp/villhöverköp från begagnatmarknaden. Det skulle jag kunna bli bättre på.

Skulle vilja hitta ett bra, lokalt, alternativ till boxströet.
Mineralerna kommer jag inte ifrån att köpa långtbortifrån.
Övrigt kraftfoder skulle kunna bytas ut till vissa spannmål som min bonde har, men det beror på vad analysen säger. Kraftfodret jag köper nu är iaf Sverigetillverkat.

Vet inte vad det finns för mer jag kan göra utöver det jag antingen gör eller har planer för.

Kläder köper jag av vettig kvalitet när det verkligen behövs. Lagar när jag kan.

Mat köper jag så långt som möjligt endast råvaror och så lokalt som möjligt. Jag har som mål att vara självförsörjande på kött vilket jag tror kommer vara ungefär till 90% klart från och med i höst. När jag flyttat till egen gård ska jag även komma igång mer med odling, fokus på rotfrukter som går att lagra och som täcker upp för en stor del av behovet. Vill som ett långsiktigt mål endast behöva köpa saker som vissa kryddor, socker, kaffe och andra småsaker som inte på ett rimligt sätt går att ta fram där jag bor.

Bilkörning undviker jag så mycket som möjligt. Kollektivtrafik är dock ytterst sällan ett alternativ och jag har både bil och körkort. Håller på att fixa min bil så att jag kan köra den istället för den jag nu lånar, vilket innebär att fordonet kommer gå på etanol istället för diesel.

Använder inte motordrivna verktyg annat än mycket sällan, varken el eller annat. Utöver miljöskäl tycker jag helt enkelt inte om känslan och föredrar handkraft. Detta inkluderar att jag undviker både dammsugare (sopar och torkar av istället) och elvisp.

Hästarna har begränsat med utrustning och jag har inte utrustningen som en egen hobby. Tränset jag använder mest nu är nog kring 40 år. Den som får mest utrustning är eksemhästen, även där använder jag främst produkter som är tillverkade i Sverige. Foder och strö vill jag förbättra och ta fram själv med häst istället för traktor. Nu köper jag det från en lokal bonde som är ekologisk, det får duga för stunden.

Jag skulle vilja hitta ett sätt att ta vara på kött utan att använda plast. Ska nog googla på det, snart är det slakt och det borde finnas något sätt.

Två spontana saker som jag behöver bli bättre på så är det återvinning och att faktiskt äta/dricka upp allt jag köper hem. Det förstnämnda är otroligt avhängt mitt generella psykiska mående. Ju bättre jag mår, desto bättre är jag på att städa, och då följer sortering av återvinning med av bara farten. Sen behöver jag bli bättre på att inte köpa hem så mycket mat.. Men är en liten hamster, känner mig rik när kyl och frys har varor i sig. Men så är det ju det här med att hinna äta upp allt också!

Jag skulle behöva bli bättre på att åka kollektivt, verkligen mycket bättre. Men hoppas på att terapin jag går i kan hjälpa mig släppa den ångesten så jag kan ta bussen istället för bilen.
I övrigt lever jag hyfsat miljövänligt. Köper de mesta saker jag behöver second hand, äter inte kött och försöker äta mindre mjölkprodukter igen osv.

Har dock redan nu lite klimatångest inför att jag ska flyga till Budapest en gång nästa år. Vill verkligen dit igen och längtat att fara dit i typ 10 år. Och har typ flygit tre resor för nöjes skull i mitt liv och tycker jag kan unna mig det. Men ja, får börja åka kollektivt så jag kan klimatkompensera lite isf.

Varför förvånad @dobbis? :)
Jag är också förvånad! Flyger själv flera gånger per år, även med jobbet. Resa är också mitt stora intresse!

Svar på trådstarten, jag är absolut inte den mest medvetna konsumenten. Men jag har inte, och kommer inte skaffa några barn. Så mina utsläpp slutar med mig, jag tänker att det får vara bra nog. 🤷🏻

I samband med att jag gjorde GoClimates klimatkalkylering för nåt år sen försökte jag kolla upp vad det ”kostar” i CO2-avtryck att ha häst. Hittade inte tillbaka till sajterna jag hittade då. Men hittade den här nu:
https://hushallningssallskapet.se/wp-content/uploads/2024/04/hastsektorns_klimatpaverkan.pdf

Det är ganska tydligt att de stora avtrycken kommer från transporter. Dels för foder förstås, men den stora posten är tansporter vid tävlingar och träningar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka