behandling av ledinflammationer

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar om man alltid måste behandla ledinflammationer, eller om de även kan läka ut med tex enbart vila!? betesvistelse eller något liknande.

Sv: behandling av ledinflammationer

Det beror ju på varför inflamationen har uppkommit och hur illa inflamationen är. Hästen ska ju alltid få den smärtlindring som behövs enligt djurskyddet men visst kan vissa inflamationer läka ut av enbart vila. Man behöver ju inte spruta alltid utan andra behandlingsalternativ kan vara bättre.
Dock ska ju hästens tillstånd bedömas av veterinär innan man kan säga att det ska få läka ut av sig själv eftersom man omöjligt kan se tex frakturer eller pålagringar som kan ge liknande symptom som inflamationer.

Men är alla antiinflammatoriska medel oxå smärtlindrande menar du?
och vilka andra behandlingsalternativ tänkte du finns för dessa ledinflammationer!? det är lite dessa jag funderar över :)

Klart det ska gå att vila bort inflammationen, men det tar tid, allt från ett halvår till flera år enligt mina veterinärer, antagligen i kombination också med kompletterande behandlingar mot andra symptom, sekundära/primära.

Vila läker det mesta, det tar bara längre tid :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 598
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 071
Senast: Noxos
·
Katthälsa Jag har två kattungar på 7 månader som fått giardia :(. Jag har sanerat hela lägenheten, fortsatt sanera varje dag och har behandlat med...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: dobbis
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka