Bukefalos 28 år!

Behandlingar med kortison

Sv: Behandlingar med kortison

Man får wäl ändock läsa på lite om kortison. Det finns absolut många biwerkningar, i synnerhet wid långtidsbehandling och med höga doser, men det som sker i kroppen är trots allt rewersibla reaktioner på ett naturligt förekommande hormon (wisserligen syntetiskt framställt) och i onormalt höga doser.

Det är också milswid skillnad på systemisk, långwarig behandling hos människa wid t e cancer eller autoimmunitet och ledinjektioner hos häst. Man får inte alls samma serumkoncentrationer wid intraartikulära behandlingar som wid allmänbehandling.

Rent allmän håller jag med dig om att man bör hitta grundorsaken till en hälta och behandla denna. Samtidigt måste man ta hänsyn till att ett snabbt brytande aw ledinflammationen kan wara det som skiljer mellan en artrosled och en frisk led - om inflammationen inte kommer tillbaka gång på gång. I de fall upprepade behandlingar och rehabilitering inte hjälper döms hästen ofta ut. Det händer dock att djurägare emotsäger sig detta.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Prova Helaflex, googla och läs för jag tror att det kan vara något för dig att prova.
Ett tips i all välmening.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Vad har adequanin för några bieffekter, visst finns det säkert sådana men jag ser hellre att inflammtionen blir bättre av det. Kortison biter inte på honom alls. Man vill ju få bort inflammtionen så fort som möjligt så det inte utvecklas till mer. Leden måste ju få chans att komma igen. Det viktigaste jag ser vid en ledinflammtion är vila och igångsättning. Mycket skritt under lång tid, inte under en tvåveckorsperiod utan kanske fyra.
 
Sv: Behandlingar med kortison

jag håller med dig där - men det är så vanligt "tycker jag" att många tar det så lätt - att det är bara att spruta tuppkam o kortison och sedan fortsätta som vanligt, spruta igen och fortsätta igen som vanligt. Och helt rätt - håller med att det är viktigt att få stopp på inflammationen och då kan en behandling vara bra! Men det är det "slentrianmässiga" att man lätt tar till kortison behandl fast man kanske inte vet orsaken och inte ens tittar efter alternativ. En klinik här i närheten tycker jag verkar spruta kortison för allt...
 
Sv: Behandlingar med kortison

Svar till er båda! Enligt veterinären var hans fång inte foderrelaterat alls och man är till 99% säker på att det var kortisonet (det var en tvungen behandling då och man kan ju inte veta om någon är extremt känslig) men jag har läst på flera ställen (minns dessvärre inte var) om att kortison kan vara förödande i många fall
Vilken veterinär kan med dagens kunskap om fång säga något så tvärsäkert.
PL
 
Sv: Behandlingar med kortison

Har för mig jag fick adequanin att spruta i.m. för några år sedan?
Glasampuller i 4-pack.

Tycker jag såg större skillnas med cartrophen, men det får man betala själv till skillnad från adequanin som kan täckas av försäkringen.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Helaflex verkar bra, det innehåller visst djävulsklo, har ju märkt stor skillnad när jag använder djävulsklogelen till hästen och BoT. Har märkt att mina händer blivit mkt bättre, förut kunde jag knappt hålla i mjölkförpackn vissa dagar och inte tyglarna heller för den delen. Djävulsklo funkar skitbra =) och håller med "tantester" det är stor skillnad på häst o människa. Gav själv vår poppo en behandl med kortison och därefter följde med djävulsklogele och BoT. :laugh: (för att bryta den onda cirkeln). Nu är han fit for fight och vi får börja rida igen. Vi har även regelbundet massage och akupunktur nu för att undvika låsningar och det är lika med mig själv att ju mer jag rör mig så mår mina leder bättre. Antar att det är ganska lika där för hästen måttlig men mjukgörande massage och motion.:)
 
Sv: Behandlingar med kortison

*KL*

Hej!

Min förra häst fick 3 (eller 4) ledinjektioner med cortison i bakknäna, helt utan några problem- frisk blev hon också och den hältan kan aldrig tillbaka.

Några år senare fick hon cortison som "allmänbehandling" mot inflammation i blodkärlen i benen (enda sättet att nå in). Hon åt en relativt hög dos i 6 månader samtidigt som hon åt hösilage från olika åkrar (inte mitt beslut) och övergick från hösilage till bete dygnet runt, med bara någon timmes bete/dag i övergångsfasen. Hon fick ingen fång. Däremot levde hon ett smärtfritt liv åtminstone 6 månader extra, tills andra nya och gamla skador kom ikapp henne (bland annat en gaffelbandsskada, där vet uttryckligen sa att det bästa man kan göra är att ge kortison i akutstadiet, vilket vi ju redan gjort).

Pållan var precis en sån man skulle tro skulle få fång, viktproblem (som inte blev bättre när hon fick stå), ponny, matglad och ätandes cortison.

Jag kan hålla med om att man ska vara försiktig med cortison, men denna försiktighet bör inte gå till överdrift. Är en ledbehandling vad som behövs för att bryta en ond cirkel och KUNNA ta tag i primärproblemet med en smärtfri häst tycker jag det är bra att möjligheten finns. Men då krävs det ju också att man hittar primärproblemet, på min var det troligtvis så att inflammationerna kom från en gammal ryggskada och trots behandling av ryggen hängde inflammationen kvar.

/ Lavinia, som även sett människor på cortison som blivit nya, glada och smärtfria ("om än lite rundare", som en en av de säjer).
 
Sv: Behandlingar med kortison

På vilket sätt då? Gör inte ledbehandlingar med kortison el tuppkam det?

Min storhäst blev sprutad i leden hemma i stallet med tuppkam och kortison och fick en jättesvår infektion :cry:
Tre operationer och ett antal spolningar senare på Ultuna kliniken, så fick han tas bort :( Kortisonet gjorde det svårare tydligen, någonting om att kortisonet döljde infektionen så det gick inte att få bort allt.

Jag ska Aldrig mer använda mig av den veterinären :mad: och jag vågar aldrig mer sprutbehandla mina hästar.
 
Sv: Behandlingar med kortison

HeJ!

Ledinjektioner medför alltid en risk. Därför bör de göras på klinik och inte hemma. Infektioner i leder är alltid problematiska och kan vara mycket svåra att läka ut kortison eller ej. Det är också därför de flesta vet (iaf där jag varit) är ganska återhållsamma med ledbehandlingar och iaf vår DV vägrar spruta hemma.

Kortison ska inte ges när infektion redan finns, då det maskerar symtomen och gör det hela värre (det har nåt med immunförsvaret att göra om jag förstått rätt). Men oavsett vad du sprutar in i en led (eller om leden penetreras av tex en pinne) så är infektionsrisken hög, det trodde jag alla vet informerade om innan de sprutar?

/ lavinia, som helst inte sprutar leder, men behövs det så gör det.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Det är många som sprutar sina hästar hemma i stallet, jag hade bara otur. Och självklart vet jag att det finns en risk för infektion vart man än sprutar och att risken är större när man gör det hemma i stallet. Men om en legitimerad veterinär säger att det är det bästa att göra vid det tillfället så säger ju inte jag emot, eftersom veterinären vet bättre än jag.
 
Sv: Behandlingar med kortison

raderat dubbelpostat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behandlingar med kortison

Kortison ska inte ges när infektion redan finns, då det maskerar symtomen och gör det hela värre (det har nåt med immunförsvaret att göra om jag förstått rätt).
Nej inte infektion, men om en inflammation finns så sprutar de ju kortison i leden för att bryta inflammationen
Men oavsett vad du sprutar in i en led (eller om leden penetreras av tex en pinne) så är infektionsrisken hög, det trodde jag alla vet informerade om innan de sprutar?
Ja, helt riskfritt är det ju inte men i de flesta fall så går det ju bra utan komplikationer, så man får väga för och emot. Min undran var om adequanin skulle medföra en större infektionsrisk än kortison el tuppkam.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Det är ju det som är det hemska med ledbehandlingar när det går fel, för då blir det väldigt fel. Usch, stackars dig!! :cry:
 
Sv: Behandlingar med kortison

Det viktigaste jag ser vid en ledinflammtion är vila och igångsättning. Mycket skritt under lång tid, inte under en tvåveckorsperiod utan kanske fyra.

Tycker du att 4 veckor är en lång igångskrittningstid efter ledinflamation?
I min värld är det snarare ett minimum :p
 
Sv: Behandlingar med kortison

Jojo men två veckor är ju som att be om att få tillbaka det igen. Minst fyra veckor beror ju på hur länge det tog för inflammationen att gå över.
 
Sv: Behandlingar med kortison

Hej!

Jag vet att många sprutar sina hästar hemma, men jag skulle inte göra det även om vet tycker att han kan. Nu säger inte jag att alla måste göra som jag, absolut inte, det är ett medvetet val och det är klart man tror på vet om han säjer att det är bäst.

Förhoppningsvis lär man sig av sina misstag, det försöker iaf jag göra.. Och skule min häst behöva sprutas i led skulle jag åka in till klinik och få det fixat, oavsett vad vet hemma säjer- jag tar hellre det något säkrare före det osäkra.

/ Lavinia, som haft en stor del ledinjektioner, cortisoninjektioner och cortisonpiller i sin gamla häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Ida94
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp