Behandlingstid på ögonskada (hornhinnesår)

Sv: Behandlingstid på ögonskada (hornhinnesår)

En av mina tidigare fick upprepade skador. Var oftast 14 dagar behandlingstid och behandling med olika salvor/droppar var 4e timme. Så det där lät jättelite.

Min fick skadorna eftersom hon inte kunde stänga sitt ögonlock. Du skrev du trodde din kanske var "klantig" i hagen. Jag köpte en blinkershuva med "bubblor" i stål för ögonen. Hon såg ut som en rymdfluga - men det hjälpte. Något att fundera på kanske om du verkligen tror det är 'klumpighet'? Du är säker på att hon inte kliar flughuvan mot ögat btw?

283178_120793458016636_2607623_n.jpg
 
Sv: Behandlingstid på ögonskada (hornhinnesår)

Jag har en Valack som fick väldiga problem med sitt öga för några år sedan. Det var sår på hornhinna samt en böld bakom ögat :( Han stod då på klinik i tre veckor (medicin 1 gång/timme), därefter hemma hos en av hästskötarna då han var tvungen att ha kvar kanylen (gick inte att ge honom ögonsalvor.. ). Där stod han i ca 2 veckor innan jag fick hem honom och fortsatte medicineringen i 1 månad, (antiinflammatoriska salvor) 3 gånger om dagen....! Kan tillägga att jag har min häst uppstallad hon någon och alltså var tvungen att cykla ut 3 gånger om dagen (ca 1.5 mil tur & retur) då jag inte hade körkort ännu. Dom andra i stallet erbjöd sig att hjälpa till att ge medicinen, men nej, det var inte ok enligt min häst.. :banghead:.

Efter det blev ögat bra, men han hade små ärr kvar på hornhinnan (ser ut som små grå prickar).
Hans problem kommer tillbaka ungefär 1 gång om året, men inte till den grad det var först. Förmodligen för att jag lärt mig se symptomen nu och behandlingen sätts in innan det hinner bryta ut.

Han har alltid flughuva när det är blåsigt/soligt, oftast med en liten lapp för det ögat för att förhindra att solen lyser rakt på. När ögat blir rinnigt (klar vätska) brukar jag ge honom tårersättning och det fungerar bra.
Dom senaste gångerna har han fått antiinflammatorisk salva i ca 3 veckor, eller kortisondroppar i 2-3 veckor (2 ggr om dagen).

3 dagar låter som väldigt kort tid..
Förstår inte hur sår på horhinnan ska kunna läka på den tiden? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 915
Senast: Mkb
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: JosephineR
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 128
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp