Behöver DESPERAT tips på lämpligt foder till njursjuk katt som vägrar njurmat!!!!!!!!

I

Immeliten

Hej! jag har en liten 19-årig kisse som fick njursvikt i höstas. Har sen dess krånglat med alla de sorters njurfoder som jag känner till, Royal Canins Renal, Hill´s K/D och Specifics för njurarna. Det har varit ett evinnerligt pyssel att få i henne nåt av det och jag har även provat blanda i litet av allt möjligt annat som hon gillar bara för att få i henne något i alla fall. Dock åt hon långsamt mindre och mindre och är nu så mager att han knappt kan stå på benen och jag tänkte att nu måste hon få somna in. Hon var fullständigt avtacklad och hade helt slutat äta. Då tänkte jag att "skit samma,nu spelar det ju ingen roll längre, jag provar ge henne ren fisk." och då vaknade hon till liv och fick i sig litet. Sen började jag ge henne annan "vanlig" kattmat,typ Kitekat och nu har hon piggnat till ganska ordentligt...Dock vet jag att njurarna ju inte klarar vanlig kattmat så det är ju ändå bara en kort tid kvar, men jag vill försöka ge henne det bästa jag kan på den tid hon har kvar.

Jag kollade proteininnehållet i K/D och det ligger på ca 6,5 procent. Kitekats ligger på ca 7-8 så det är ju inte så stor skillnad på det viset. MEN!!! Då har jag läst att salthalten är åt hellskotta för hög i de flesta vanliga kattmatssorter,även i den jag ger henne nu då,dvs Kitekat. Ska tillägga att hon enbart äter våtfoder nuförtiden. Jag har surfat runt och försökt hitta ett vanligt våtfoder som ligger så nära njurfodret som möjligt i sammansättning,men jag ger upp,det känns som ett evighetsprojekt!! Hon behöver hjälp NU! Jag höll alltså på låta henne somna in senast i förrgår för hon var så dålig då. Nu är hon ju som sagt bättre, men hur länge håller det i sig med den maten jag ger nu????? Dessutom är det låg taurinhalt i de sorter jag har kollat upp. Det jag behöver hjälp med är alltså att hitta ett våtfoder som har:
*LÅG PROTEINHALT
*LÅG SALTHALT
*TILLRÄCKLIGT MED TAURIN
*GÄRNA LÅG MAGNESIUM (då det kan bilda urinstenar)
*GÄRNA OMEGA 3
Men viktigast är ju de tre första punkterna förstås!
Tipsa gärna även om torrfoder också,kan vara värt att prova igen,hon har dåliga tänder.)
Hör att hon har varit och ätit igen nu medans jag skriver och det är ju toppen, men när jag vet att det är alldeles för mycket salt och för litet taurin så känns det ju som att jag SNABBT måste hitta ett bättre alternativ!
SNÄLLA HJÄLP MIG OM NI KAN!!
 
Sv: Behöver DESPERAT tips på lämpligt foder till njursjuk katt som vägrar njurmat!!!!

Alltså katten är 19 år. Jag skulle inte göra tillvaron krånglig för en så pass gammal katt. Ge katten mat den äter. Det viktigaste är ju faktiskt att katten öht. äter annars så svälter den ju ihjäl. Sedan kan man komplettera med fosfatbindare, finns receptfritt hos de flesta veterinärer. Det går att prova att göra egen, proteinreducerat mat. Ett exempel på proteinreducerad hemgjord mat:

•820 g kött (malet eller hela bitar blandat med malet)
•450 g kokta, pureade grönsaker
•80 g lever (mald eller i bitar)
•220 g osaltat smör
•7000 mg flytande lecitin eller 5 mg lecitinpulver
•2,5 g kalcium (tex. 5 st Kalcipos) använd inte benmjöl
 
Sv: Behöver DESPERAT tips på lämpligt foder till njursjuk katt som vägrar njurmat!!!!

RC har ett foder som heter Renal Special. Lite svårare att få tag på kanske, men speciellt för katter som vägrar mycket annat. Det var det enda fodret min Abbie ens kunde tänka sig att testa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 149
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp