Behöver er hjälp igen.

Zewz

Trådstartare
Min lilla kille har hunnit bli nästa sex månader nu, och har förändrats en del och börjat testa lite gränser.

Det största problemet är när vi är ute, o han är lös (har funkat jättebra fram tills för ett tag sen). Nu kan han helt enkelt ignorera mej helt, bryr sej inte om vad jag gör. Hittils har det funkat att vara så sabla skoj man bara kan, erbjuda nåt gott varje gång (dock är han väldigt väldigt dålig med maten, och även godiset, det är sällan intressant alls)
Berömmer massvis och är vänligt inställd när hunden kommer fram till mej, men vad kan man göra när den helt enkelt inte bryr sej?
Än så länge har det inte hänt något, antingen har vi varit på inhägnat område, eller långt ifrån både folk o trafik, men jag vill gärna kunna träna honom även på mer "riskabla" platser.

Lite grann av samma problem i koppel, att han inte ser mej, men där kan man ju i alla fall vänta ut honom, är han lös har man inte alltid all tid i världen.

Vad göra? :confused:
 
När du skriver att du är så sabla skoj du bara kan undrar jag: Är det du som hela tiden söker kontakt med din hund eller låter du honom jobba för att få kontakt med dig?
 
Oftast väntar jag ut honom, o låter honom söka kontakten, o blir rolig först när jag får den kontakten.
Men i vissa fall (när han är lös) har man inte chansen o att vänta ut honom på samma sätt, och det är just i dom situationerna jag inte vet riktigt vad jag ska göra.
Även om jag har chansen även med honom lös att låta honom söka kontakt skulle jag förmodligen få stå o vänta en timme, kanske två, för allt runt omkring honom är tydligen jätteintressant nu :smirk:
Till och med i koppel kan det ibland ta säkerligen 2-3 minuter innan han söker kontakt o undrar varför vi står här o glor. Han har visserligen blivit mycket bättre i kopplet nu, så den sortens träning har ju hjälpt iaf.

Ibland när han är lös gömmer jag mej, visslar lågt, och då är det helt plötligt jätteintressant o leta reda på matte (man borde kunna göra sej osynlig), och ibland sätter jag mej ner o plockar i backen, låtsas hitta nåt skoj o han kommer kutande o ser att matte hittar godis i marken, men inte ens det funkar alla gånger.
 
Jag hade nog utnyttjat det faktum att han är intresserad av att leta upp dig. När han är ouppmärksam eller inte lyssnar gå åt andra hållet och göm dig. Det kan du varva med att bara gå åt andra hållet, om det räcker. Gör det gärna på ett bra ställe så att kan ha lite tålamod när du väntar i ditt 'gömsle'. Jag höll på mycket så med min JR och han är mycket uppmärksam på mig när vi går. Jag lät honom under min uppsikt de gångerna jag hade ett bra gömsle och bra ställe verkligen inse att han hade tappat bort mig. Det är givetvis inte frågan om mer en och annan minut...Detta fungerar inte på alla hundar för vissa struntar blankt i att matte/husse är borta men om det fungerar brukar det vara ganska effektivt.
 
jag skulle tro att.. hmm, typ samma som money säger... låt honom arbeta lite för att få kontakt med dej! du är helt enkelt inte rolig längre, han vet hur godiset smakar, hur berömmet låter, hur klapparna känns. nu är det inte spännande längre. istället kanske prova vad som händer om man _inte_ kommer tillbaka till matte?
gå ut (gärna i något slags inhägnat område) o träna på det! släpp honom nånstans mitt i o vissla på honom nåra gånger. kommer han inte kan du bara sätta dig o vänta. ta med lite fika o vänta! :D
jag har inget annat råd, som jag kan komma på nu... :/ hoppas det löser sig!
 
Jag är ingen expert men kan ge små tips på vad jag skulle gjort.
Jag har nu en valp på 5 mån och han är tvungen att hålla reda på mig då vi går eftersom man aldrig vet vilket håll jag går åt. Lite helt plötsligt kanske jag går in i skogen och om han går iväg för långt vänder jag och går åt andra hållet.
Ser han en hare eller dyligt och springer, ja då visslar jag och springer åt anda hållet, det gäller att ha is i magen ibland :crazy:.
Jag skulle kanske byta ut godiset mot en liten korv bit eller liknande, som jag ger vid vissa speciella stunder ex om han avbrutit en harjakt.

Det här är inget jag gör hela tiden och allt på en gång, för då blir det ut tjatat.
Jag ropar inte på honom helatiden heller, för när jag säger något så vill jag att det ska uppmärksammas och inte vara ut tjatat.
Ge valpen lite ansvar, ansvar att hålla reda på var du är och inte tvärt om.
Kan tala om att uppfödaren alltid visslade när hon gav valparna mat så nödbromsen är en vissling, den funkar alltid ;)
 
Jag är absolut ingen expert på detta med att dressera hundar.

Men jag har en labradortik som nu är 3,5 år gammal. Hon går ofta lös, och det är lugnt då hon aldrig går längre än hon hittar mig... hon har alltid stenkoll på var jag befinner mig.
Anledningen är nog att hennes "värsta mardröm" är att "mamma" ska försvinna från henne :)

När hon var ca 5 mån gammal valp, var vi en dag ute i skogen. Och hon ville inte komma... jag ropade och kallade, lockade.. ja försökte med allt!!! Valpen VÄGRADE att lyssna alls...! :cry: Vilket resulterade i att jag blev ganska arg... och gick!!!!
(Alltså inte långt... men en liten bit ) Det dröjde ca 10 min.. sedan hörde man ett tjutande som en mistlur!!! Och det kom en liten ledsen tjutandes valp springandes så fort benen kunde bära!!! Och hon var hel förtvivlad... hon blev ju lämnad ensam i den stora hemska skogen alldeles själv! Detta var INTE skojigt tyckte hon!

Efter det har hon som sagt var hållt bra koll på var jag är... och hon följer mig som en skugga. Vilket nu har varat i över tre års tid... :D
 
Okej. Tack allihopa :bow: Har fått en del bra tips.
Ska försöka gömma mej på riktigt nån gång då, så han inser att det kan vara allvar nån gång då...

O det med o springa ifrån honom funkar ofta ganska bra, likaså byta färdriktning, men inte alltid.

Ska prova mej fram.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag har en Whippetblandis som är en ganska följsam liten kille. Han är väldigt matmotiverad, inte översocial med andra hundar, men...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 944
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp