Behöver frukostinspiration

Äter ofta gröt jag. Men det kanske inte är perfekt för magen om den trasslar med bröd.. Finns ju så många varianter iaf, nån kan säkert funka!

En sak jag gillar, särskilt när jag har mina nyttigare perioder är rejäla shakes med mycket grönt. Det är inte det godaste, men jag upplever att man mår riktigt bra av det, man blir inte däst och får sockerdipp sen efter en stund. Man blir bra mätt också. I dem har jag kört olika mixar av saker som vitkål, grönkål, selleri, purjo, morot, gurka, tomat, sallad, osv. Allt möjligt, men framförallt kål+några andra saker. Det blir en rätt hemsk grön sörja, men känner mig riktigt bra efter att ha pressat i mig det hela. Kompletterar med annat efter tycke och smak.
 
Jag äter en bit Wasa gourmet, med mycket pålägg, ibland någon god röra eller smajsasm créme Fraiche. Vägde biten jag åt en gång och den hamnade på typ 35gr. På så sätt kan du äta "macka" utan att trycka i dig stora mängder bröd. :) jag har jättesvårt för just frukost, det är det enda som fungerar, i övrigt äter jag LCHF.
 
Jag har fastnat i vitt bröd-träsket. Det är gott, men min mage gör revolt varje gång jag äter det. Mättande är det inte heller. Mörkt bröd är bättre men inte gott. Egentligen är jag inte förtjust i bröd så helst vill jag sluta äta det helt. Inspiration för vad som annars finns har jag dock inte.

Är ingen storätare på morgonen, utan föredrar snabba, enkla och relativt lättuggade frukostar. Plus om det dessutom är mättande, men inget måste.

Jag är ägg- och laktosintolerant. Tål inte heller kvarg. Däremot funkar yoghurt och olika puddingar som finns på marknaden.

Finns det mer förutom det och gröt jag får satsa på? Det känns skittrist i längden.
Tack för tråden, ska ta tag i mina egna frukostvannor nu :bow:
Käkar somdu mycket vitt bröd, alldeles för mycke. Har gått förbi müsli hyllan flera ggr å tänkt att det finns så många goda müslin nu för tiden men aldrig tagit tag i det.
 
Jag är också, på senaste tiden, en ätare av den kalla gröten med det löjliga namnet. Jag använder både råg och havregryn och blandar ut med proteinpulver, kvarg och mjölk - vilket kanske inte är en lyckad version för någon som är laktosintolerant.
 
Som förslag till TS säger jag fruktsallad (inget tidskrävande, jag brukar nöja mig med att skiva upp ett äpple och/eller päron bara) med en helfet (laktosfri?) keso och/eller grekisk yoghurt och nötter. Jag är inte heller någon frukostmänniska, men just det här har jag lärt mig att äta. Jag tycker att det känns fräscht och mättar bra. Några dagar i veckan gör jag smoothie (frysta bär, banan, helfet grekisk yoghurt, chiafrön, mjölk och ibland vassleprotein) istället, det beror lite på vad jag känner för.
 
På vardagar äter jag alltid overnight oats (trots det extremt fåniga namnet)

Det är ju inte så svårt att kalla den för nattgröt. Men tvi vale säger jag - jag tycker nattgröt blir slemmigt. Jag vill gärna ha min gröt nykokt. Det tar liksom ingen tid att göra gröt, det går ju snabbare än vad det tar för min vattenkokare att koka upp vatten till mitt te.
-----------------------------------------------------------------------------------------


Jag varierar min frukostmellan havregrynsgröt och rågflingegröt, och kokar alltid på hälften vatten hälften mjölk (ibland laktosfri mjölk), och har alltid färsk frukt eller bär på gröten, chia eller linfrön, solrostfrön och crisp som jag gör då och då på fiberhavregryn/lite sirap/kakao/kokosolja och förvarar i glasburk.
 
Det är ju inte så svårt att kalla den för nattgröt. Men tvi vale säger jag - jag tycker nattgröt blir slemmigt. Jag vill gärna ha min gröt nykokt. Det tar liksom ingen tid att göra gröt, det går ju snabbare än vad det tar för min vattenkokare att koka upp vatten till mitt te.
Det är ju väldigt bra för dig, tänker jag. Jag avskyr kokt havregrynsgröt, så jag är väldigt nöjd med att den blir så sjukt mycket mer sympatisk när jag gör på mitt sätt.
 
Hirsgröt lät spännande, hoppas det är lika gott som det ser ut :p

Fruktsallad är ju bara såå gott! Får ta och göra det oftare, behöver ju inte ta så mycket tid egentligen. Med keso/yoghurt, kanske lite nötter och chiafrön så kan det nog bli rätt mättande.

Tack för alla andra tips också! Ska bli kul att testa lite nytt! :D
Äter ofta gröt jag. Men det kanske inte är perfekt för magen om den trasslar med bröd.. Finns ju så många varianter iaf, nån kan säkert funka!

En sak jag gillar, särskilt när jag har mina nyttigare perioder är rejäla shakes med mycket grönt. Det är inte det godaste, men jag upplever att man mår riktigt bra av det, man blir inte däst och får sockerdipp sen efter en stund. Man blir bra mätt också. I dem har jag kört olika mixar av saker som vitkål, grönkål, selleri, purjo, morot, gurka, tomat, sallad, osv. Allt möjligt, men framförallt kål+några andra saker. Det blir en rätt hemsk grön sörja, men känner mig riktigt bra efter att ha pressat i mig det hela. Kompletterar med annat efter tycke och smak.
Behöver man ingen speciell maskin till grönt? Jag har mixer och juicemaskin, men har för mig att det krävs något extra för många grönsaker. Vad använder du?
Tack för tråden, ska ta tag i mina egna frukostvannor nu :bow:
Käkar somdu mycket vitt bröd, alldeles för mycke. Har gått förbi müsli hyllan flera ggr å tänkt att det finns så många goda müslin nu för tiden men aldrig tagit tag i det.
Jag avskyr müslin i hyllan, russin i alltihop :arghh: Har haft funderingar på att göra min egen müsli ett tag, men inte riktigt kommit till skott.
 
Jag avskyr müslin i hyllan, russin i alltihop :arghh: Har haft funderingar på att göra min egen müsli ett tag, men inte riktigt kommit till skott.
Gör det.
Har haft ett recept med rapsolja, honung och vatten som hälls över och en halvtimme i ugnen, ska röras några gånger. Enkelt och mycket gott.
 
Hirsgröt lät spännande, hoppas det är lika gott som det ser ut :p

Fruktsallad är ju bara såå gott! Får ta och göra det oftare, behöver ju inte ta så mycket tid egentligen. Med keso/yoghurt, kanske lite nötter och chiafrön så kan det nog bli rätt mättande.

Tack för alla andra tips också! Ska bli kul att testa lite nytt! :D

Behöver man ingen speciell maskin till grönt? Jag har mixer och juicemaskin, men har för mig att det krävs något extra för många grönsaker. Vad använder du?

Jag avskyr müslin i hyllan, russin i alltihop :arghh: Har haft funderingar på att göra min egen müsli ett tag, men inte riktigt kommit till skott.
Jag oxå men tycker det finns en hel del utan nu.
 
Jag avskyr müslin i hyllan, russin i alltihop :arghh: Har haft funderingar på att göra min egen müsli ett tag, men inte riktigt kommit till skott.

Egen müsli/granola är plättlätt att göra! Utgå från grundrecept på typ 5-6 dl gryn(efter egen smak, havregryn, rågflingor/dinkelflingor/bovete eller vad som nu föredras), ca 5 dl frön eller nötter eller vad man nu tycker om (själv använde jag linfrön, solrosfrön, pumpafrön, chiafrön - jag tål inte nötter så inga såna i min variant!) , 1 dl kokosflingor, en skvätt honung, o,5 dl äppeljuicekoncentrat och 2 tsk kakao och typ o,5 dl kokosolja - blanda allt, häll ut i långpanna på bakplåtspapper - rosta på typ 150' i 20-30 minuter. Rör om då och då.

När det svalnat kan du röra ner torkade bär eller frukt om du önskar. Jag brukade köpa frystorkade jordgubbar som jag smulade ner. Min dotter hittade något slags yoghurtöverdraget crisp i nån affär som hon pytsade på till sin frukost. Jag gör en crisp på havregryn blandade med farinsocker, sirap och flingsalt som jag rostar.
Men förvara din granola/müsli på glasburk så har du en vacker inredningsdetalj i köket på köpet.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter...
Svar
17
· Visningar
1 525
Senast: manda
·
Äldre Standardfrukost för mig har varit två ägg, en frukt och eventuellt lite yoghurt. Det funkar sådär nu då jag verkar ha ådragit mig...
Svar
19
· Visningar
6 821
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp