Mättande frukost/mellanmål

Sasse

Trådstartare
Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter väldigt lite bröd och därtill inte tål laktos eller ägg känner jag mig lite begränsad.

Just nu äter jag kvarg, chiafrön och bär/frukt, men jag vill ha något att variera med.

Olika varianter av gröt tas tacksamt emot, även olika smaksättningar.
Jag tänkte även kolla om chiapudding kan vara något (igen), men det måste väl finnas mer?

Goda och mättande smoothies? Det finns mycket bowls just nu, någon som har tips om ett riktigt smarrigt recept?

Vad finns det mer man kan äta? :p
 
Jag äter havregrynsgröt till frukost, gör den i mikron. Har i ett halvt äpple som jag antigen river eller delar fint. Tycker enbart gröt inte smakar så mycket, men äpplet tillför en god smak.
 
Smoothie på avokado, stjälkselleri, spenat, banan, frusen mango och apelsinjuice är väldigt gott. Brukar göra den för att få i ungarna frukt och grönt. Går att göra än mer mättande med havregryn/frön till frukost, som mellanmål tycker jag att den mättar rätt bra som den är.
 
Makrill på burk med lite citronsaft på kan jag äta både som frukost och mellis. Jag äter det på en skiva bröd men det kan en ju slopa.
 
Frön, antingen som topping på yoghurt/kvarg eller som fröbröd. Kör gärna hampa i gröten för matigare gröt. Nyponfröskal ger god smak.
 
Smoothie på avokado, stjälkselleri, spenat, banan, frusen mango och apelsinjuice är väldigt gott. Brukar göra den för att få i ungarna frukt och grönt. Går att göra än mer mättande med havregryn/frön till frukost, som mellanmål tycker jag att den mättar rätt bra som den är.
Blir smaken av selleri tydlig tycker du? Vet att selleri är nyttigt men tycker inte om smaken :p
 
Chiagröt:

1 dl fiberhavregryn
1 krm salt
1 msk chiafrön
1 tsk honung
2 dl vatten
2/3 banan, mosad

Koka under omröring tills gröten är fast.

Lägg i 1/3 banan, skivad, och önskad mängd hallon och blåbär.
 
Bananpannkakor

1 banan, mosad
2 ägg

Rör ihop och stek ca 4 halvstora pannkakor.

Bre 1 msk turkisk yoghurt och 1 msk mosade bär på varje pannkaka.
 
Gör gröt med valfria gryn eller frön och krydda med kanel och kardemumma. Tärna äpple och låt koka med i gröten.
 
Blir smaken av selleri tydlig tycker du? Vet att selleri är nyttigt men tycker inte om smaken :p

Beror på hur mycket man tar, jag gillar selleri ;)

Nej men den blir inte så framträdande så länge man inte tar överdrivet mycket. Mina ungar hade aldrig ätit om det smakat selleri.:p
 
Jag gör gröt som storkok. De håller en hel veckan i kylen så tar man fram en portion och värmer. Kan också frysas portionsvis och mikras. Jättebra att ha ett lager på jobbet. Rör bara ordentligt och gärna med lite extra mjölk i. (gillar personligen lös gröt)
Tillsätt tärnat äpple eller päron på slutet av värmningen eller lägg bär överst i byttan vid infrysningen.

1 dl korngryn, 1 dl havrekross, 1 dl krossat bovete, salt, 1,2 - 1,5 L mjölk
Placera i gryta eller ugnsform med lock i ugnen 2-3 timmar på 150 grader, rör någon gång, fyll på vätska vid behov.
Bovetet kan uteslutas, Man kan ta bara havre eller bara korn om man vill. Det ska gå att göra risgrynsgröt med samma metod, men det har jag inte provat själv. (Jag har en smörjfri kakform och ett kastrullock som bara råkade passa i storlek)

Koka fyrkornskross. Förvara i kylskåp. Tag en del av detta och en del havregryn. Tillsätt vatten och salt och koka som havregrynsgröt morgonen.

Man kan använda kornmjöl och/eller dinkelmjöl för att koka gröt på motsvarande sätt som mannagrynsgröt. (var beredd att justera vätskemängden vid behov) Blir mer smak än med vitt vete. Speciellt gott med lingon eller röda vinbär.
 
Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter väldigt lite bröd och därtill inte tål laktos eller ägg känner jag mig lite begränsad.

Just nu äter jag kvarg, chiafrön och bär/frukt, men jag vill ha något att variera med.

Olika varianter av gröt tas tacksamt emot, även olika smaksättningar.
Jag tänkte även kolla om chiapudding kan vara något (igen), men det måste väl finnas mer?

Goda och mättande smoothies? Det finns mycket bowls just nu, någon som har tips om ett riktigt smarrigt recept?

Vad finns det mer man kan äta? :p
Jag brukar göra smoothie med mandelmjölk, spenat, kollagen, magnesium, linfrön, kokosolja, grönkål, fryst mango eller jordgubbar och linfrön. Ibland lägger jag i lite banan, ingefära, eller citron, lite beroende på vad som finns. Dricker en stor sån vid 06.30, är hungrig vid 11.30 igen.
 
Den mest mättande gröten jag vet gör jag av 0.75 dl skrädmjöl - det är mjöl av rostad havre, 0.5 dl rågflingor, 1 msk havrekli, salt, kardemumma. Vatten tills det blir lagom tjockt, koka några minutermedans du rör hela tiden. En del gillar att ha lite honung i den. På den har jag oftast finhackat äpple men ibland kan det bli annan frukt eller blåbär eller jordgubbar från frysen. Jag har naturell yoghurt till.
 
Jag gör overnight oats på 1 dl havregryn och 1 dl mandelmjölk. På morgonen kör jag frysta hallon i micron till varmt mos som jag blandar i. Mums!
 
Min gröt som jag för tillfället är beroende av:

1dl havregryn
2dl vatten
1/2 dl havremjölk

Koka upp

Blanda i
1/2 mosad banan
1 tsk kakaopulver
1/2 tsk vaniljarom
1/2 tsk maple syrup

Resten av bananen skivad på toppen.
Det är ju en del ingridienser, men jag gör den varje morgon och har allt framme, så det blir snabbt en lätt vana!
 
Jag äter just nu havregrynsgröt till frukost med kanel och mjölk på. För att få gröten mer mättande knäcker jag i ett ägg när den precis är klar och rör runt. Blir krämigare och mer mättande än att bara äta gröten som vanligt.

Sen äter jag ofta smaksatt kvarg med hemgjord granola eller flingor och hallon på. Perfekt mellanmål också!
 
Jag varierar havregrynsgröt i oändlighet. När jag rör i en tesked fett (smör eller kokosolja) tycker jag att jag står mig jättebra.

Smaksättningar (kombinera eller var för sig):
1) Klippa i ett par torkade aprikoser eller färsk banan och koka med

2) efter tillagning, röra i kanel och kardemumma

3) rivet äpple efter tillagning

4) efter tillagning: röra i en tesked honung (bra om mjölken är slut, blir mycket lösare)

5) koka med valfria frön (solros, sesam, lin) eller nötter

6) röra i kokosflingor och/eller kakao-nibs efteråt
 

Liknande trådar

Mat Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 604
Senast: Kiwifrukt
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 498
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Jag har fastnat i vitt bröd-träsket. Det är gott, men min mage gör revolt varje gång jag äter det. Mättande är det inte heller. Mörkt...
2
Svar
39
· Visningar
2 045
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp