Behöver frukostinspiration

Sasse

Trådstartare
Jag har fastnat i vitt bröd-träsket. Det är gott, men min mage gör revolt varje gång jag äter det. Mättande är det inte heller. Mörkt bröd är bättre men inte gott. Egentligen är jag inte förtjust i bröd så helst vill jag sluta äta det helt. Inspiration för vad som annars finns har jag dock inte.

Är ingen storätare på morgonen, utan föredrar snabba, enkla och relativt lättuggade frukostar. Plus om det dessutom är mättande, men inget måste.

Jag är ägg- och laktosintolerant. Tål inte heller kvarg. Däremot funkar yoghurt och olika puddingar som finns på marknaden.

Finns det mer förutom det och gröt jag får satsa på? Det känns skittrist i längden.
 
Ah, såg precis att några av mina förslag går fett bort pga laktosintolerant. Du skriver dock att youghurt funkar, kan du inte äta youghurt med någon müsli? Går väl att äta youghurt med skivad banan i också.

Jag skulle säga att det bästa är att ha lite alternativ, som man gillar och sen kan variera mellan dom. :)
 
Overnight oats? Man kan smaksätta med lite vad man vill.

Eller chiapudding? Jag klarar inte av det men en på mitt jobb har med sig en chiapudding till frukostfikat varje dag och toppar med frukt och bär.

Knäckebröd? Finns många olika att välja mellan

Yoghurt och musli eller frukt?
 
Smoothie
Jag brukar köra over night oats mao havregryn och yoghurt som stått över natten.
Chai pudding med bär och granola
Hur mycket tid vill lägga på frukost på morgonen?
 
Jag har aldrig varit en regelbunden frukostätare, men har i år styrt upp mina matvanor en smula. På vardagar äter jag alltid overnight oats (trots det extremt fåniga namnet) och den jag gör är vegansk, så den funkar ju ur intoleranssynpunkt också. Jag kör på en deciliter havregryn, lite havrekli, lite vaniljpulver, nån matsked jordnötssmör och ibland kokos. Och så havremjölk. Toppar med någon form av frukt eller bär. Gott, enkelt (så länge man kommer ihåg att göra iordning den på kvällen :P) och jag är mätt hur länge som helst. Typ.
 
Min frukost består av:
Banan
Soygurt
Havregryn
Valnötter

Skär bananen i bitar. Ringla över lagom mängd soygurt. Lägg på lite havregryn och smula över valnötter. Klart!
 
Ah, såg precis att några av mina förslag går fett bort pga laktosintolerant. Du skriver dock att youghurt funkar, kan du inte äta youghurt med någon müsli? Går väl att äta youghurt med skivad banan i också.

Jag skulle säga att det bästa är att ha lite alternativ, som man gillar och sen kan variera mellan dom. :)
Yoghurt är helt okej, men jag vill gärna ha alternativ, och det är det jag inte har :p

Overnight oats? Man kan smaksätta med lite vad man vill.

Eller chiapudding? Jag klarar inte av det men en på mitt jobb har med sig en chiapudding till frukostfikat varje dag och toppar med frukt och bär.

Knäckebröd? Finns många olika att välja mellan

Yoghurt och musli eller frukt?
Jag trodde overnight oats och chiapudding var samma sak :angel: Jag gillar chiafrön och har gärna det i diverse måltider, däremot gillar jag inte konsistensen när de är uppsvällda. Men kanske ska testa igen och se om jag hittar något riktigt gott recept. Overnight oats får jag testa!

Knäckebröd funkar också, om inte annat som variation.
Smoothie
Jag brukar köra over night oats mao havregryn och yoghurt som stått över natten.
Chai pudding med bär och granola
Hur mycket tid vill lägga på frukost på morgonen?
Ju mer som kan förberedas kvällen innan, desto bättre. Jag har väldigt dåligt med motivation att göra något på morgonen alls. Men det beror på såklart, någon gång ibland kan jag lägga mer tid på morgonen, dock inte varje dag. Så har du något förslag som även tar mer tid tar jag gärna det :D

Smoothie kan ju funka att stå över natten, så det får jag ta tag i att göra mer.
 
@jarakamandan men tack, ja, namnet är extremt fånigt! Jag hade inte hört det förut så jag googlade och kom till ”Laga nya trendfrukosten”. Det är så tröttsamt med alla de där trenderna. Kall gröt som blir trendig med engelskt namn ... :meh:
Egentligen vill jag inte äta det pga fånigt namn, men det är det enda som funkar, så jag lider och äter :D Jag avskyr verkligen vanlig kokt havregrynsgröt, så det här är ju ett mycket bra alternativ. Och jordnötssmör är SÅ GOTT! :d
 
Egentligen vill jag inte äta det pga fånigt namn, men det är det enda som funkar, så jag lider och äter :D Jag avskyr verkligen vanlig kokt havregrynsgröt, så det här är ju ett mycket bra alternativ. Och jordnötssmör är SÅ GOTT! :d
Det går kanske med valfri chokladkräm också :angel: :D
 
Det går kanske med valfri chokladkräm också :angel: :D
Det gör det säkert! Grejen med jordnötssmöret är väl att det liksom inte ger så stort onyttighetsutslag som jag trodde. Reggar för tillfället det jag äter och det är mer kalorier i blåbären jag har till än jordnötssmöret...
 
Yoghurt är helt okej, men jag vill gärna ha alternativ, och det är det jag inte har :p
Du skrev något om gröt, så då har du gröt och yogurt med någon müsli som två alternativ. Bättre än inga alternativ tänker jag. Låter även som övriga kommer med bra alternativ också, även om jag själv inte är något fan av det. :p
 
Det gör det säkert! Grejen med jordnötssmöret är väl att det liksom inte ger så stort onyttighetsutslag som jag trodde. Reggar för tillfället det jag äter och det är mer kalorier i blåbären jag har till än jordnötssmöret...
Nej, tyvärr är chokladkräm inte så nyttigt :p Jag är inte så förtjust i jordnötskräm, men det finns iofs lite olika varianter så det går ju att testa om något går hem.
 
Jag gör havregrynsgröt med hallon i. Slänger frysta hallon rätt ner i kastrullen samtidigt som havregrynen och vattnet. Tar lite mindre vatten än vanligt för hallonen släpper vatten när de tinar. Snabbt och enkelt, och godare än vanlig havregrynsgröt. Har jag tid gör jag smoothie också och har på gröten. Låter kanske inte så gott men det är himla mumsigt!
 
Det gör det säkert! Grejen med jordnötssmöret är väl att det liksom inte ger så stort onyttighetsutslag som jag trodde. Reggar för tillfället det jag äter och det är mer kalorier i blåbären jag har till än jordnötssmöret...

Åh, hur mycket blåbär äter du? Eller hur lite jordnötssmör? :p Jag har typ konstant köpstopp på jordnötssmör eftersom en burk med sådant stående i kylskåpet lätt äter upp hela kaloribudgeten för mig. :arghh:

Men just overnight oats med jordnötssmör (och kanel och banan och eller och ...) är SÅ gott! Och väldigt mättande.
 
Åh, hur mycket blåbär äter du? Eller hur lite jordnötssmör? :p Jag har typ konstant köpstopp på jordnötssmör eftersom en burk med sådant stående i kylskåpet lätt äter upp hela kaloribudgeten för mig. :arghh:

Men just overnight oats med jordnötssmör (och kanel och banan och eller och ...) är SÅ gott! Och väldigt mättande.
Eh, jag går bara på vad Lifesum säger, och det är ju inte säger att det stämmer :D
 
@jarakamandan men tack, ja, namnet är extremt fånigt! Jag hade inte hört det förut så jag googlade och kom till ”Laga nya trendfrukosten”. Det är så tröttsamt med alla de där trenderna. Kall gröt som blir trendig med engelskt namn ... :meh:

Egentligen vill jag inte äta det pga fånigt namn, men det är det enda som funkar, så jag lider och äter :D Jag avskyr verkligen vanlig kokt havregrynsgröt, så det här är ju ett mycket bra alternativ. Och jordnötssmör är SÅ GOTT! :d
Jag kallar mina för blötlagda havregryn :D
 
Havregrynsgröt med lingon
Laktosfri keso med en frukt (banan eller apelsin t ex är supergott)
Mannagrynsgröt gjord på laktosfri mjölk som du äter som manna frutti dagen efter (alltså kokar den på kvällen och äter den kall med lite sylt på morgonen)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter...
Svar
17
· Visningar
1 517
Senast: manda
·
Äldre Standardfrukost för mig har varit två ägg, en frukt och eventuellt lite yoghurt. Det funkar sådär nu då jag verkar ha ådragit mig...
Svar
19
· Visningar
6 821
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp