Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Pisan

Trådstartare
...som uppkommit lite plötsligt när vi funderar på att betäcka även det andra treårsstoet då hennes mor inte verkar helt fräsch efter årets fölning och kommer att stå över i år.

Stoet det gäller är e. Métall-Guinness-Arram-Bordeaux.
Hon fick gångartsdiplom på treårstestet i maj i år med åttor rakt igenom utom på traven som för dagen inte gav mer än en sjua trots att jag normalt tycker att det nog ärhennes bästa gångart.
Hon kommer från ett riktigt bra möderne där det mest producerats hopphästar av hög klass. Hon hoppade också klass I själv.
Hon är en av fem syskon där alla hittills visat bra klass (ungefär som hon själv) utan att vara superstjärnor.


Hon är av riktigt bra typ (tycker själv att åttan inte var något överbetyg direkt) har korrekt benställ med långa ben och mycket luft under magen och är 166 cm hög. Hon har utstrålning och syns i mängden.
Jag vill gärna förstärka typen på henne och dessutom ha in lite lugnande blod då det ibland far iväg väl mycket för henne även om hon aldrig är dum. Dessutom vill jag helst ha en hingst som kan stärka hennes grundgångarter och då särskilt galoppen.
Jag vill gärna använda stimulanshingstar då hon är berättigad till det och det framförallt känns bra att kunna spara lite kring registreringar och sånt.

Hur skulle ni tänka?? Vad kan med fördel kombineras med Ferroblodet???

Jag har funderat på Don Primero?? Bocelli??? Loredes??
Är jättesugen på att använda Tsarevitj men är lite rädd att det blir väl mycket i huvudet då...
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

ingen med några som helst tankar????
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Don Primero är ju alltid ett bra val tycker jag. Fölen får sådan utstrålning! Loredes ser oerhört stark ut under ryttare, så i min egen smak går han bort. Damino SD?
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag vill gärna förstärka typen på henne och dessutom ha in lite lugnande blod då det ibland far iväg väl mycket för henne även om hon aldrig är dum. Dessutom vill jag helst ha en hingst som kan stärka hennes grundgångarter och då särskilt galoppen.
Jag vill gärna använda stimulanshingstar då hon är berättigad till det och det framförallt känns bra att kunna spara lite kring registreringar och sånt.
Bellamour då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag röstar på Don Primero! :idea: Ung och obeprövad individ som ser "lovande" ut med en välbeprövad hingst som har nedärvt bra temprament.
Så resonerar jag;)
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Håller med om Don Primero..hade dock velat ha lite bättre stimulansvillkor än man kan få med honom...men men..man kan inte få allt.

Intressant info om Loredes. Har själv inte sett honom sedan bruksprovet..och fick ett jättevackert föl efter honom förra året som tyvärr dog innan han blev ett dygn gammal.

Beträffande Damino har jag varit inne både på honom och fadern Don Romantic (som ju dock inte är med i stimulanspaketet) men för Damino känner jag viss osäkerhet då jag är rädd att det blir lite för stort. För mig känns han som jag vill att en sjuåring skall kännas...inte en treåring och mitt sto kommer nog att växa lite till hon också på alla ledder.

tack för tankarna...
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Tyvärr faller han mig inte i smaken alls...
Jovisst han är mjuk och verkar ha fantastiskt temperament och ridbarhet men det är för mig någonting som fattas ordentligt.
Jag uppfattar honom som lite "stampig" i gången och han har inte den rörelsemekanik som jag tycker om och heller inte riktigt spänsten.

Nej..jag blev nog helt enkelt lite besviken när jag såg honom eller så hade jag bara för höga förväntningar.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jo Du har nog rätt där...

Med DP "vet" jag ju lite vad jag får...även om vi har en åring hemma som är det absolut vassaste i vi fått som föl...:))) men vacker som en dag är hon och rör sig jättebra.

Stort tack för era tankar...

Vad tänker ni om Bocelli??? Har ni sett många avkommor??
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag röstar på Don Primero! :idea: Ung och obeprövad individ som ser "lovande" ut med en välbeprövad hingst som har nedärvt bra temprament.
Så resonerar jag;)
Helt rätt resonerat! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jo Du har nog rätt där...

Med DP "vet" jag ju lite vad jag får...även om vi har en åring hemma som är det absolut vassaste i vi fått som föl...:))) men vacker som en dag är hon och rör sig jättebra.

Stort tack för era tankar...

Vad tänker ni om Bocelli??? Har ni sett många avkommor??
Bocelli har jag inte sett tillräckligt många avkommor efter för att uttala mig om.

BH Zack då?
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jo Du har nog rätt där...

Med DP "vet" jag ju lite vad jag får...även om vi har en åring hemma som är det absolut vassaste i vi fått som föl...:))) men vacker som en dag är hon och rör sig jättebra.

Stort tack för era tankar...

Vad tänker ni om Bocelli??? Har ni sett många avkommor??

Vår DP-unge är det absolut mildaste och mest lätthanterliga föl vi haft :D, hon är också vacker som en dag och rör sig riktigt, riktigt bra.
Röstar helt klart för DP, jag med!
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag har total idétorka men brainstormar vilt...

Hohenstaufen II
Master
Loredes vill jag själv använda, hoppas att han är kvar till nästa år.
Har en hemlig crush på Gigolo, men insåg att det kanske blir väl tätt..:D
DP är ju ett "säkert kort" och ingen dum idé.
Bocelli har aldrig fastnat hos mig, trots trevlig stam. Individen säger mig dock inget (på bruksprovet kände jag bara "köttbulle").
Skulle vara kul att se honom live nu när han är äldre och går högre klasser, då kanske jag skulle ändra mig.
Sen blev inte jag mycket klokare tyvärr.. Hur mycket vill du titta utomlands?
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Har ju ett föl e DP född den 18 april i år. Vad vi sett hittills så uppvisar hon ett underbart temprament! Fölet är en tuffing - hon "äger" världen men "mild" mot människor. Modern (som dog efter förlossningen - fölet är hos amma nu) var "skarp" men jag gissar på att det främst var miljöbetonat.

Har tyvärr inte sett några Bocelli avkommor "live" men det verkar som om de som har avkommor efter honom (bla ann80 här på buke) är väldigt nöjda! :idea:

Clownen Tack för din kommentar! Det värmer i en "nybörjares hjärta" ;)
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Vad glad jag blir att få ta del av alla era tankar....det ger massor med underlag för mitt beslut..:))

BH Zack känns lite väl nära i släktskap..
Han är väl e.Rosseau...som i sin tur är e. Ferro...eller minns jag fel??

Däremot hade jag mer än gärna använt BH Rush Hour på henne. Vi har ett stoföl i år efter honom där stoets halvsyster är mor och det fölet är vi väldigt väldigt nöjda med.
Stoets mor har dessutom själv en avkomma f.06 med Rubin Royal som far som också är riktigt fin.

Men....det verkar i det närmaste utsiktslöst att kunna få semin från honom just nu då han tydligen lämnar väldigt små doser och efterfrågan är stor.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Hmmm....får verkligen ta till mig det där med DP....och det valet känns egentligen jättebra.
Och jag skall nog inte låta snålheten bedra visheten i det här läget och hänga upp mig på att jag är missnöjd med stimulansrabatten.

Och....jag förstår verkligen att Du är nöjd med Ditt DP-föl. Hon ser fantastiskt fin ut.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Ja inte sjutton är det lätt det här med hingstvalen. Ibland känns valen alldeles självklara och ibland vill det helt enkelt inte riktigt klarna.

Hohenstaufen känns inte riktigt bra. Jag känner mig överhuvudtaget rätt så nollställd inför honom och då spelar det inte riktigt någon roll hur bra han eventuellt är för det måste kännas rätt någonstans.

Master - Tror att det skulle bli lite väl mycket känslighet med honom. Han är heller inte med i stimulanspaketet väl??

Håller däremot absolut med Dig om Gigolo och har tänkt tanken själv...men nää...det blir absolut för nära..:))

Jag har verkligen tyckt om de Kennedyföl jag sett och det lockar att använda honom, men då får det blir till ett annat sto..för det är om möjligt ännu närmre ju..

Egentligen vill jag nog försöka hålla mig här hemma och kunna utnyttja stimulanspaketet när hon nu är berättigad till det. Detta speciellt som vi egentligen inte hade tänkt betäcka henne utan istället sälja men nu kanske tänker om...

Beträffande Loredes skulle jag nog vilja se några avkommor innan jag fattar beslut. Jag är lite orolig för att det blir väldigt stort med honom..men stammen tilltalar mig väldigt.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag har också tänkt tanken...flera gånger.:))
Känner mig dock lite skeptisk då vi tidigare nästan förlorat en hel säsong för ett av stona genom att försöka få dräktigt med honom.

Vet Du möjligen hur dräktigheten ser ut för honom i år när han bara finns på sin hemstation??

Jag har heller inte sett så många avkommor till honom att jag hunnit bilda mig en uppfattning om vad han lämnat..
Vad säger ni som sett flera???
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Vad tror ni om Scharmeur???

Han tilltalar mig mycket och detta sto är ett av de få hos mig som skulle kunna fungera med honom rent härstamningsmässigt. De andra ligger för nära i blod.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Rush Hour hade visst över 100 ston i Danmark i år hittills och har lämnat mindre sperma den senaste tiden än innan i år och Sverige kommer då inte i första hand. Jag hade ju också honom som etta i år och ingen tvåa korkat nog, men det blev BH Leredo då han har en enastående trav och jag tyckte det var lite intressant med hoppblodet bakom honom. Det är möjligt att det blir lite vasst blod med Ladykiller xx blodet bakom, men jag har en åring med Ladykiller xx gånger 3 i stammen som är helt klockren med allt- tuff och framåt vad som än händer, men mycket lyhörd på människor, så jag tror det kan bli bra. Jag har smygkollat på föl efter honom på danska forumet och de ser högställda och fina ut.

Vi har nu ett Bocelliföl i stallet, ädel, högställd och bra gångarter framförallt bra galopp. Jag har fött upp en numera fyraåring e. Bocelli- samma där superfin galopp och bra skritt och trav, och ett fantastiskt temperament och ridbarhet på den hästen. Jag såg flera treåringar förra året som var jättefina och nu i år har jag sett en del på Bocellis hemmastation när de står i seminkön, de är stöpta i samma form, högställda, ädla, bruna med stjärn och vackra huvuden;)

Annars Don Romantic kanske , han har ju förärvt sig mycket väl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp