Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp! - Problem m. arbetsgivare under sjukskrivning

moster

Trådstartare
Nu behöver jag kunniga bukes hjälp! Jag har pratat med försäkringskassan med fick inte ut ett smack utav det, jag är inte heller med i facket och vet faktiskt inte vart jag ska vända mig...
Så..
Jag har en provanställning, gått typ 3 månader in på den och jag har varit sjukskriven i lite drygt tre veckor. Där i början var det lite rörigt. Först hade jag feber, sen utslag och ja, jag visste inte riktigt själv vad jag var hemma för, bra mådde jag inte... Ag begär in intyg och när jag kom till min läkare på adhd-mottagningen (ska nämnas att jag har adhd och borderline, diagnoser min ag inte vet om) så skrev han sjukskrivning bakåt plus en månad framåt. Anledningen är att jag har ny depression, självmordstankar, ångest osv

Nu till min frågor:
- Jag behöver ju bara lämna in sida 2 på intyget. Där har läkaren egentligen bara skrivit in datum jag är sjukskriven, inga symptom eller liknande. Min chef frågade varför jag är sjukskriven och varför jag inte vill lämna in sida ett och jag svarade rätt och slätt med att jag bara behöver lämna in sida 2. Dagarna gick och nu säger hon att hon har rätt som arbetsgivare att få ett mera utförligt läkarintyg där det framgår Varför jag är sjukskriven och vilka arbetsupg jag inte klarar av. Stämmer detta? Om hon vill ha ett nytt intyg kan jag begära att hon betalar det besöket?

- Min chef har nu kallat till möte. Jag vill, kan och orkar inte gå på det här mötet. Jag är helt totalt jävla slut. Måste jag gå på möte på min arbetsplats under tiden jag är sjukskriven?

Ledsen om jag formulerat mig dåligt ect men som sagt, huvudet fungerar inte just nu...
 
Det är upp till arbetsgivaren att bedöma om du har rätt till sjuklön. För det är väl det saken handlar om, rätten till sjuklön? Du får väl begära stöd för det hon påstår, att hon har rätt till diagnos. Det kommer inte hålla i längden, eftersom arbetsgivaren måste utreda om det går att omplacera etc.

Gäller mötet sjukskrivning och rehab/planering inför återgång i arbetet kan det vara dumt att utebli. Å andra sidan känns det inte aktuellt att du ska få förlängt hos arbetsgivaren efter din provanställning, så det är väl mer en fråga om referenser?
 
Jag vet inte om hon har rätt att begära ett utförligt läkarintyg, men med tanke på att du har en provanställning kanske det är klokt att vara samarbetsvillig och öppen?
Om du är hemlig med varför du är sjukskriven under en ganska lång tid (en månad är lång tid i mina ögon) så undrar de ju säkert varför och hur detta kan komma att påverka din arbetsförmåga i framtiden.
 
Svarar er båda: I ett sms så skrev hon att hon bla "Du är halvvägs in i din provanställning, så bla vill vi prata om det" så mellanraderna kan man ju läsa vartåt det ska..
Ska jag vara ärlig så letar jag redan andra jobb eftersom jag kände redan 1 månad in i anställningen att jag inte kommer trivas på arbetsplatsen.

Jag tänker oxå att det kan vara en bra idé att ändå vara samarbetsvillig... Men som sagt, det är sjukt tungt att jag vet inte om jag orkar ett möte..
Är det konstigt att be att få ett mera utförligt svar över vad mötet handlar om? Typ en dagordning, känner att jag vill förbereda mig...
 
Försäkringskassan skriver såhär på sin hemsida:
---
Bedömning av arbetsförmåga

Den anställdas arbetsförmåga och rätt till sjukpenning bedöms olika beroende på hur länge sjukperioden varar. Detta kallas rehabiliteringskedjan.

Rehabiliteringskedjan
Dag 1-90
De första 90 dagarna av sjukperioden bedömer Försäkringskassan om den anställda kan klara av sitt vanliga arbete. Den anställda har bara rätt till sjukpenning om han eller hon varken kan utföra sitt vanliga arbete eller något annat arbete som du som arbetsgivare tillfälligt kan erbjuda.

Försäkringskassan ska ta reda på om du som är arbetsgivare har möjlighet att tillfälligt erbjuda den anställda andra arbetsuppgifter, eller om det går att anpassa arbetsplatsen eller arbetsförhållandena så att den anställda kan arbeta trots sjukdomen.

----

Understrykningarna är mina. Detta gör alltså att arbetsgivaren, för att fylla sitt ansvar mot anställd och Försäkringskassan, måste utreda om det finns andra uppgifter du kan utföra. Och då måste man ju rimligen veta om det handlar om förkylning eller brutet ben.
 
Svarar er båda: I ett sms så skrev hon att hon bla "Du är halvvägs in i din provanställning, så bla vill vi prata om det" så mellanraderna kan man ju läsa vartåt det ska..
Ska jag vara ärlig så letar jag redan andra jobb eftersom jag kände redan 1 månad in i anställningen att jag inte kommer trivas på arbetsplatsen.

Jag tänker oxå att det kan vara en bra idé att ändå vara samarbetsvillig... Men som sagt, det är sjukt tungt att jag vet inte om jag orkar ett möte..
Är det konstigt att be att få ett mera utförligt svar över vad mötet handlar om? Typ en dagordning, känner att jag vill förbereda mig...

Vll du inte vara kvar, hade jag bara gått dit och accepterat att de säger upp dig. Inte hållt på och tjorvat och trilskats med dagordning och detaljer.
 
Ja arbetsgivaren har rätt till ett utförligare intyg där diagnosen inte behöver stå men där det tydligt framför på vilket sätt arbetsförmågan är nedsatt osv. Annars kan de inte ens uppfylla sitt rehabiliteringsansvar ju? Särskilt inte om den anställde inte vill kommunicera.
 
Ja arbetsgivaren har rätt till ett utförligare intyg där diagnosen inte behöver stå men där det tydligt framför på vilket sätt arbetsförmågan är nedsatt osv. Annars kan de inte ens uppfylla sitt rehabiliteringsansvar ju? Särskilt inte om den anställde inte vill kommunicera.
Instämmer med @Alexandra_W . Arbetsgivaren behöver information för att kunna anpassa rehabilitering. Däremot kan dom inte kräva att få sida 1 av sjukintyget. Säger dom det så har dom fel.

Jobbig sits för dig!

Jag hade nog haft rätt svårt för att lämna ut detaljerna om diagnoser och symtom till en arbetsgivare som inte känner mig. Det är dessutom ganska känslig information så jag förstår om du känner dig lite reserverad. Särskilt om du inte fått bra vibbar av arbetsplatsen.

Jag har varit långtidssjukskriven.
När vi hade träffar med arbetsgivaren och ombudet från försäkringskassan så frågade hon från försäkringskassan om jag hade lämnat info till arbetsgivaren och om det var ok att "prata öppet". Jag styrde helt vilken info jag ville lämna ut.
Så nej, arbetsgivaren har inte rätt att då ta del av din sjukdomshistoria och journaluppgifter hur som helst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: cambodia
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp