Sjukskriven Hjälp

Sootie

Trådstartare
Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men undrar om jag kan åka iväg och träna/tävla eller hur ser arbetsgivaren på det?
Finns många hästtjejer på mitt jobb och det kommer 100% komma fram till cheferna om jag är iväg och tävlar.

Läkaren säger att vägen tillbaka till att jobba heltid igen är lång och vill inte avanmälan mig till tävlingar pga sjukskrivningen dom kan vara flera månader till.
 
Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men undrar om jag kan åka iväg och träna/tävla eller hur ser arbetsgivaren på det?
Finns många hästtjejer på mitt jobb och det kommer 100% komma fram till cheferna om jag är iväg och tävlar.

Läkaren säger att vägen tillbaka till att jobba heltid igen är lång och vill inte avanmälan mig till tävlingar pga sjukskrivningen dom kan vara flera månader till.

Det beror väl på vad du är sjukskriven för tänker jag. Är det psykisk ohälsa av ngt slag så borde det ju inte krocka med att du utövar din hobby,
 
Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men undrar om jag kan åka iväg och träna/tävla eller hur ser arbetsgivaren på det?
Finns många hästtjejer på mitt jobb och det kommer 100% komma fram till cheferna om jag är iväg och tävlar.

Läkaren säger att vägen tillbaka till att jobba heltid igen är lång och vill inte avanmälan mig till tävlingar pga sjukskrivningen dom kan vara flera månader till.
Ofta hjälper ju aktiviteter en tillbaka till livet igen och bra hälsa så tillvida du inte är sjukskriven för brutna ben eller nåt...då kan det se lite konstigt ut.

Det är ju väldigt sällan som man kan fysiskt vila sig frisk från utmattning osv, däremot så kanske du får tänka till lite huruvida hästlivet kan vara en bidragande orsak till att du gått in i väggen från början. Hästlivet kan vara jobbigt även ifall det också ger en energi.
 
Jag skulle tyckt att det är underligt att man som utbränd tävlar med någon form av prestationskrav, speciellt om det är en kortare sjukskrivning för akut stress eller liknande. För sin egen skull så låter det helt enkelt inte hälsosamt. Men tror inte man har speciellt mycket att säga till om som arbetsgivare egentligen.

Däremot så kan man säkert sätta sig i skiten lite om man gör saker så att arbetsgivaren kan få lättare att hävda att det inte fungerar på arbetsplatsen men andra arbeten med prestationskrav kan fungera.
 
Jag skulle helt ärlig vara mer oroad över försäkringskassan.

Kan du planera och strukturera upp deltagande på tävling med allt vad det innebär, tror jag inte de anser att din arbetsförmåga är nedsatt med 100% med anledning av utmattning. Jobbar du 25-75% kan det ju däremot finnas utrymme för att orka/klara av att tävla.
 
Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men undrar om jag kan åka iväg och träna/tävla eller hur ser arbetsgivaren på det?
Finns många hästtjejer på mitt jobb och det kommer 100% komma fram till cheferna om jag är iväg och tävlar.

Läkaren säger att vägen tillbaka till att jobba heltid igen är lång och vill inte avanmälan mig till tävlingar pga sjukskrivningen dom kan vara flera månader till.
I sånt fall av sjukskrivning ska du göra sådant du mår bra av - sånt som ger dig energi.
 
Jag skulle helt ärlig vara mer oroad över försäkringskassan.

Kan du planera och strukturera upp deltagande på tävling med allt vad det innebär, tror jag inte de anser att din arbetsförmåga är nedsatt med 100% med anledning av utmattning. Jobbar du 25-75% kan det ju däremot finnas utrymme för att orka/klara av att tävla.
Håller med om att det är vad FK skulle tycka som är den viktigaste frågan.

Speciellt om det är början på en befarad långvarig sjukskrivning så kan det vara så att du förväntas trappa ner det du kan, för att sedan trappa upp i takt och omfattning utifrån vad det visar sig finnas en långsiktig hållbarhet för.

Stor risk att det ses som att du är borta från jobbet för att lägga de resurser du har till att prestera på annat håll. Att du antingen bevisar att du har arbetsförmåga genom tävlandet, eller anses motverka ditt eget tillfrisknande. Att tävla regelbundet kan ses väldigt annorlunda än att vara med hästen på må-bra-nivå.
 
Jag skulle tyckt att det är underligt att man som utbränd tävlar med någon form av prestationskrav, speciellt om det är en kortare sjukskrivning för akut stress eller liknande. För sin egen skull så låter det helt enkelt inte hälsosamt. Men tror inte man har speciellt mycket att säga till om som arbetsgivare egentligen.

Däremot så kan man säkert sätta sig i skiten lite om man gör saker så att arbetsgivaren kan få lättare att hävda att det inte fungerar på arbetsplatsen men andra arbeten med prestationskrav kan fungera.
Du har många bra tankar, kanske skall låta bli att tävla om chefen tänker så!
 
Du behöver prata med din läkare. Vad står det i sjukintyget och vad bör det stå? Om det framgår av läkarens bedömning att det är ok att tävla så är det ok. Men annars skulle jag avstå.
 
Jag skulle helt ärlig vara mer oroad över försäkringskassan.

Kan du planera och strukturera upp deltagande på tävling med allt vad det innebär, tror jag inte de anser att din arbetsförmåga är nedsatt med 100% med anledning av utmattning. Jobbar du 25-75% kan det ju däremot finnas utrymme för att orka/klara av att tävla.
För mig känns inte tävlandet som något betungande eller krångligt på så vis som jobbet känns. Tävlandet för mig är en del av min hobby och jag gör det för att det är roligt. Men förstår nu att andra kan se det annorlunda. Livrädd för att försäkringskassan eller chefen skall se fel på det
 
Jag kanske är tråkig men jag hade tagit det säkra före det osäkra och skippat tävlandet. Blir det inte problem med FK kan det fortfarande sticka i ögonen.

Min ena kollega var sjukskriven för att hen behövde vila och vara sängliggande ett antal veckor men lyckades både gifta sig, köpa hus och börja renovera det under tiden. Nog stack det i ögonen på ganska många som fick jobba över för att täcka upp sjukskrivningen.
 
Jag har en bekant som under en sjukskrivningsperiod fick påpekande av FK att denne ändå orkade hålla på med sin hobby (hundinstruktör på ideell förening). Jag skulle absolut avstå i din sits.
 
Jag kanske är tråkig men jag hade tagit det säkra före det osäkra och skippat tävlandet. Blir det inte problem med FK kan det fortfarande sticka i ögonen.

Min ena kollega var sjukskriven för att hen behövde vila och vara sängliggande ett antal veckor men lyckades både gifta sig, köpa hus och börja renovera det under tiden. Nog stack det i ögonen på ganska många som fick jobba över för att täcka upp sjukskrivningen.
Fast köpa hus och gifta sig behöver väl inte vara så betungande? Fast det beror ju såklart på hur personen gifte sig, en ceremoni i rådhuset med två vittnen, är ju inte speciellt jobbigt.
 
Fast köpa hus och gifta sig behöver väl inte vara så betungande? Fast det beror ju såklart på hur personen gifte sig, en ceremoni i rådhuset med två vittnen, är ju inte speciellt jobbigt.

Behöver absolut inte vara, men sådan ceremoni som ditt exempel var det inte tal om. Jag skrev inte något om huruvida personen som var sjukskriven gjorde fel rent objektivt men det blev ett problem när hen delade med sig av bilder på alltsammans samtidigt som kollegorna fick jobba övertid.
 
För mig känns inte tävlandet som något betungande eller krångligt på så vis som jobbet känns. Tävlandet för mig är en del av min hobby och jag gör det för att det är roligt. Men förstår nu att andra kan se det annorlunda. Livrädd för att försäkringskassan eller chefen skall se fel på det

Jag tänker just att det sista man behöver när man redan är utmattad, är att bli utredd för att se om man faktiskt var berättigad sjukpenning och kanske måste betala tillbaka.

Det finns ett fall där en hobbymusiker fick indragen sjukpenning och ny bedömning av arbetsförmågan efter att ha gjort spelningar där han t.o.m haft stöd av bandmedlemmar att liksom "komma iordning".

Jag vill inte vara negativ, men jag hade inte tävlat.
 
Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men undrar om jag kan åka iväg och träna/tävla eller hur ser arbetsgivaren på det?
Finns många hästtjejer på mitt jobb och det kommer 100% komma fram till cheferna om jag är iväg och tävlar.

Läkaren säger att vägen tillbaka till att jobba heltid igen är lång och vill inte avanmälan mig till tävlingar pga sjukskrivningen dom kan vara flera månader till.
Jag hade (och har vid liknande tillfälle) pratat med både chef, läkare och FK och fått grönt ljus.
Däremot avstod jag från att lägga ut nåt på sociala medier för att jag inte hade lust att redogöra för hela världen varför osv.
 
Jag skulle säga "det beror på". En del i rehabiliteringen är ju att göra saker man mår bra av. Men samtidigt så blir Rätt många inte sjukskrivna bara på grund av jobbet, utan att man i övrigt en sån påfrestande livssituation att man blir matt bara av att höra/läsa om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 200
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 466
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp