BEHÖVER HJÄLP

riding_gold

Trådstartare
Hej!
Min häst är just nu i lite "sådär" form. Innan sommaren iår så var hon i perfekt form! (eller ja, perfekt för mig) Hon kom två på en utställning och domarna tyckte hon var den mest vältränade hästen på hela utställningen. Hon hade då gått på ett strikt schema ända från September.

Sen fick hon en sommarvila, då reds hon inte alls allvarligt och va bara "lalla" runt lite. Sen, när skolan började igen började jag ettan på gymnasiet. Jag hade tidigare planerat att träna henne likadant som förra året. Men det blev väldigt mycket med skolan och bråk med nära vänner som gjorde att jag inte orkade något när jag kom hem, så min häst gick lite on&off under hela min skoltermin. Jag har löst allt med skolan och vänner nu, och jag har börjat träna igen. Men, i början av april är det en väldigt väldigt viktig tävling för mig och min häst som jag måste vara med på, det är ett meeting med utställing första dagen, tävling andra.

Hon är defenitivt inte lika fin i form just nu som hon var under julen 2015, då hade jag liksom tränat ett tag. Min fråga till er är:

Har ni några riktigt bra, snabba övingar som stärker, bygger kondition, "får in magen" lite och ger lite "häst-abs"? Ni får även ignorera mitt ordval hahah.. Min tränare har sagt så till mig under alla år jag tränat för henne. Nu kommer de flesta säga "ta hjälp av din tränare". Men, tyvärr pga mycket plugg under våren så har jag valt att stå över en lektionstermin. Så jag vänder mig hit istället.

Sista frågan:

Kan en häst gå från "inte så fin form men okej form" till "placerad i utställning" material på ca 3 månader?

Vill ej ha negativa/sjävförtoendesänkande kommentarer.
 
Det beror på.

Hur 'långt' från tävlingsform är hästen nu? Hur mycket tid har du att lägga per dag? Hur ser övriga förutsättning ut (foderanalyser, hagvistelser, tillgång till paddock/manege/lämpliga ridvägar osv osv).

Går hästen i rätt form stärker det även magmuskulaturen. Bommar samt uteritter i 'bushen' där hästen verkligen behöver lyfta på fötterna är bra. Motionering 2ggr/dag (blandat hög, mellan och lågintensivt arbete) hjäper också, men basen måste vara uträknad foderstat (hästen måste ha tillgång till byggstenar för att bygga muskler, men inte så mkt energi att den lägger på sig)
 
Har ni några riktigt bra, snabba övingar som stärker, bygger kondition, "får in magen" lite och ger lite "häst-abs"?

Vad menar du med snabba övningar? Har du ont om tid att lägga på hästen?
Inom travet finns det de som tränar sina hästar rätt hårt varannan dag, och det verkar fungera bra. De hästarna jag vet om går då i ganska stor hage, med sällskap en tio-tolv timmar om dagen och behöver inte "komma ut och luftas" på lugna turer i skogen eller så. Det blir ju ganska tidseffektivt.

Sen tror jag att det absolut är möjligt att få hästen i form på tre månader. Hästen ska ju bara komma tillbaka till den form den var i förra året, så det verkar inte omöjligt alls på tre månader. Men, man får ju som ägare såklart vara vaksam så att man inte överanstränger hästen. Kanske kan det vara värt att ta ut massör och/eller be veterinär kolla över hästen halvvägs för att vara på säkra sidan?
 
As_vegas:
Jag hade mer tid förra året då jag började tidigare efter sommarvilan, jag tappade ju somsagt lite denna termin... Men tack så mycket för svaret! Ska ta hit en massör isåfall :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 430
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 515
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 437

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp