Bukefalos 28 år!

Behöver nya benskydd!

E

eiwo

Har nu ett par Veredus runt om, men nåste nog tyvärr göra mej av med dem :( De köptes för att ha vid hoppning, men de släpper in så mycket grus och lilla ponnyn har fått skav av gruset varje gång vi ridit i paddocken med dem... De funkar i skogen, men där har jag andra skydd.

Vilka skydd rekommenderar ni? Vill ha bra kvalité och de ska inte släppa in grus. Har varit sugen på Eskadron pro safe memo, men de verkar bara tillverkas i full? :crazy:

Gillar utformningen på bakskydden dock, finns det några andra skydd som har liknande design?

:)
 
Sv: Behöver nya benskydd!

Hemma använder jag mig av Catago Pro på frambenen och de sitter jättebra på min häst, har aldrig gett något skav. Fram+bak (dock teknikskydd som jag inte använder) kostade mig nog 400:-, så det var inte så farligt :)

Jag vet att Börjes har en kopia på Veredus-skydden till både fram och bakben, men hur de är har jag ingen aning om.
 
Sv: Behöver nya benskydd!

De bästa skydd jag har haft var från Acavallo (som nog är mest kända för sadelpaddar annars?). På insidan, längs senan, är det just "Active soft gel", sadelpaddsmaterial, för att verka som stöd och stötdämpning.

De finns att se på deras hemsida :idea:

Jag hade silverfärgade såna här till min häst:

skarmavbild-2011-07-25-kl-17-48-37_158790472.png
 
Sv: Behöver nya benskydd!

Jag älskar mina Eskadron. De sitter som en smäck och håller hur länge som helst. Sitter verkligen tätt intill benet och när jag tänker efter så har jag aldrig fått nå grus eller smuts innanför. De sitter verkligen slimmat och sluter tätt.
En annan fördel med Eskadron är att de har breda band framtill så det blir inte så högt tryck på skenan framtill.
De är inte så avskyvärt dyra heller. Så hittar du dem i passande storlek så hade jag kört på dem. Jag är verkligen jättenöjda med mina.
 
Sv: Behöver nya benskydd!

Hemma använder jag mig av Catago Pro på frambenen och de sitter jättebra på min häst, har aldrig gett något skav. Fram+bak (dock teknikskydd som jag inte använder) kostade mig nog 400:-, så det var inte så farligt :)

Jag vet att Börjes har en kopia på Veredus-skydden till både fram och bakben, men hur de är har jag ingen aning om.

Köpte dem för en billig peng på globen förra året för att ha som slit och släng. På andra ridturen under vintern (ca 15 grader kallt) så sprack ena kotskyddet och det flög en 5*5cm stor bit ur skyddet. Så det var ett stort hål på insidan av kotan och sen en massa vassa kanter som min häst skar sig på på insidan av kotbenet på andra benet som han strök emot dessa vassakanter med. Han stryker sig ganska bra bak då han går riktigt tätt med bakbenen. Upptäckte inte förrän jag kom hem och det var blodigt. :crazy: Så jag kommer aldrig i min värld att rekommendera dem. De är för hårda för att palla med kyla verkar det som. Och då var det ändå inte så kallt den dagen. Vi brukar ha betydligt kallare.
 
Sv: Behöver nya benskydd!

Usch, nej det lät ju inte bra :S Mina har hållit i ur och skur i drygt 2 år, som sagt använder jag inte bakskydden men framskydden är flitigt använda. Har ridit i allt från -15 grader och snö till +25 i hav, skog, lera - ja allt och de håller fortfarande.

Har Eskadron också men jag tror att de passar bäst till lite grövre ben, min häst har relativt ädla och de släpper in lite grus ibland.

*kl*
Har du funderat på att använda fårskinn i benskydden?
 

Liknande trådar

Dressyr Har lite problem att hitta passande benskydd till min häst. Använder höga strykkappor (typ Eskadron) nu, fram funkar de bra men bak...
2
Svar
22
· Visningar
6 452
Senast: Mariaauto
·
Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 130
Senast: Centaur
·
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
1 952
Senast: novaa
·
Hästvård Red hästen tidigare idag. När jag kom in i stallet och skulle ta bort benskydden så följde huden med, eller tänk en sårskorpa med päls...
Svar
4
· Visningar
2 237
Senast: Smuldaisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp