Bukefalos 28 år!

Bakbensskydd

gylle

Trådstartare
Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med ryggont så blir man ju lite lurig. Jag har använt dessa skydd på alla mina vid hoppning de sista åren då jag tycker de sitter kanonbra och inte klyddar och vänder sig odyl som eskadron typen av bakskydd. Iofs så kan jag inte efter att ha hårdgranskat teknik se någon som hellst skillnad på tekniken på någon av mina med dessa skydd jämfört med utan eller andra skydd. Hingsten bla tävlade helt utan bakskydd hela förra sommaren pga ett envist sår som skydden skavde på oavsett sort och jag kan inte se någon skillnad alls i hopptekniken men lik förbaskat blir man ju nojig iom att vi haft problem just med sträckning och låsning i ryggen i år. Tilläggas skall att de bara har bakskydd vid hoppning aldrig annars.
Börjar därför kika så smått efter andra skydd och behöver lite tips.
Eskadrons bakskydd kan han inte ha så fort han hoppar med dem så lyckas han snurra dem så att gummit är på utsidan vilket ju inte är någon höjdare.
Kikade lite på Veredus senaste modeller men de ser ju ut att vara extremt smala och det finns ju inte mkt att reglera precis på remmen. Grabben är förärvad med ett par rejäla ben och rejäla kotor bak, så pass att många läder benskydd är helt omöjliga att knäppa ihop om ingen annan töjt ut dem först. Så hur är de nya Veredus egentligen längdmässigt i remmarna ni som har lite rejälare ben på kusarna ? Är det någon skillnad passformsmässigt mellan modellerna Olympic och carbongel med tanke på att de inte utsätts för något jätteslitage iom att de bara används vid hoppning så känns det som att de billiga känns mest lockande :D Och framförallt sitter de still ? Någon som varit med om att de snurrat ?
Annars tips på andra bra bakskydd ? (Vita skall de vara, annars åker jag ju på att byta alla framskydden också :cool:)
Så kom igen nu erfarenheter och tips tack !!
 
Sv: Bakbensskydd

Jag har carbongel till mitt sto och på henne sitter de jättebra men hon har största storleken L och hon har inga jätte kraftiga ben de är mest långa men på henne sitter de stil och jag har de på det yttersta
 
Sv: Bakbensskydd

De nya Veredus skydden går i princip inte att snurra, sitter som gjutet! Har en pålle med enorma ledgångar, har aldrig sett ett halvblod med större ben, han har L på sina o de sitter bra.
Kan inte din häst ha L måste han ha groteskt stora ben...:D
 
Sv: Bakbensskydd

men finns carbon gel i vitt? har jag adlrig sett iaf ^^
 
Sv: Bakbensskydd

men finns carbon gel i vitt? har jag adlrig sett iaf ^^

Om jag inte har helt fel för mig så hängde där vita även av carbongelen dock endast små därav att jag inte tittade närmre på dem så jag kan inte säga hundra att det verkligen var carbon gel och inte olympic (men hängde i den raden carbon gel hängde)
Olympic modellen fanns i alla fall i vita för de stod jag och klämde och hade mig på.
 
Sv: Bakbensskydd

jag har verdeus olympik bak och de sitter som gjutet, min häst har tjocka och stora kotor. men de sittter där de sitter:) Annars har ju CWD väldigt snygga och välsittande skydd.
 
Sv: Bakbensskydd

Just det kom på ytterligare en sak jag reagerade på med Veredus bakskydden. Knäpps remmarna framåt ? Alltså är änden på remmen framåt istället för bakåt som det brukar vara. Själva insidan på skyddet är ju format ungefär (Oo) (snyggt beskrivet va..) då brukar det ju vara naturligt att sätta så att den färlängda mindre delen hamnar bak, men då hamnar som sagt remmarna på fel håll ???? Blev en aning förbryllad av detta. Vilket håll har ni skydden /remmarna på era ?
 
Sv: Bakbensskydd

De knäpps som vanligt(bakåt)

17078697.jpg
 
Sv: Bakbensskydd

Olympic och carbon gel är inte samma utan två olika modeller där olympic är den billigare varianten som ser likadan ut men inte är gjord i carbon gel utan i plast i stället. Olympicen finns i vitt den stod jag och kände på däremot är frågetecknet om carbon gelen också finns i vitt ?

Ja, precis som jag skrev :confused: Hittade bara bild på Olympic i vitt men skrev att Carbon också fanns i vitt.
 
Sv: Bakbensskydd

Jo men om du knäpper dem vanligt bakåt så måste ju formningen på insidan bli tvärtemot vad det brukar vara, eller är det möjligen så att det var något galet med det paret jag tittade på, kanke anledningen till att de var det ända återstående paret i L.
För som de såg ut gick det som sagt inte att knäppa dem bakåt och få skålningen på skyddet på rätt håll som de brukar vara.
 
Sv: Bakbensskydd

åh vad snygga dom var i vitt! :) har bara sett vita och svarta i butik. Nån som vet vart man kan beställa vita i strl S? :D
 
Sv: Bakbensskydd

http://www.hastbiten.se/shop/webshop.asp där står det att olympic har en sorts gelfodring i som stötdämpande, o en i stallet som har sånna sa att det var nån sorts kristaller i plasten som är stötdämpande med.

carbon gel är också gelfodring, men också carbon vid senan o kotan. :p
 
Sv: Bakbensskydd

min häst kan bara ha senskydden, men absolut inte när jag hoppar dm e lite för höga.... bakskydden har gett tryck och skav på framsidan av skenbenet, ser för jäkligt ut :crazy: kommer aldirg mer använda bakskydden
 
Sv: Bakbensskydd

snor tråden lite..

Väger inte Carbon gel nåt? Alltså jag vill ju inte ha tyngre benskydd än de vanliga, som Catago PRO, Eskadron m.m ja, you name it..

Går nämligen i de tankarna att köpa Veredus Carbon Gel när jag har pengar över..
 
Sv: Bakbensskydd

Jag har Eskadron både fram och bak, och skydd som sitter bättre än dom har jag aldrig haft :)
 

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 773
Senast: zanque
·
Hoppning Är det inte lite underligt att man plötsligt skall få tävla hästar på fenylbutazon, men inte med vanliga bakbensskydd? Är det någon här...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Pancakes
·
Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 115
Senast: Centaur
·
Utrustning Vilka senskydd föredrar du? Läderskydd eller plastskydd? Neoprene eller fårskinnsfodrade? Vilken typ av remmar? Letar efter skydd...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp