Bukefalos 28 år!

Behöver råd angående byggnation av staket.

Blomskan

Trådstartare
Ska nu börja att sätta staket på mina marker.
Men eftersom det finns en uppsjö av material att välja på så blir jag lite rådvill.
Några frågor som jag behöver hjälp med är bl.a följande.

*Hur långt har ni mellan stolparna?
*Vilken tjocklek har ni på stolpar?
* Vad har ni för elaggregat?
*Hur många joule bör aggregatet vara på?
När allt är färdig byggt så kommer det att vara ca 9km tråd. En heldel undervegetation.
2 av hagarna ligger lite avsides. Ström kommer att dras fram dit.
* Bör jag ha ett aggregat eller ska jag satsa på att ha flera?

Tänker att det kanske är onödigt att ha ett aggregat som klarar hela 9 km eftersom jag aldrig kommer att köra ström på alla staket samtidigt.

*Ska man åsksäkra staketet?

Jag har massor av älgar på mina marker. Någon som har några matnyttiga tips på hur man håller dessa borta från staketen?

Tacksam för alla tips rörande byggnad av staket! :)
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

Ska hagarna användas året runt?

Jag gör skillnad på vinter- och sommarhagar. Vinterhagar har jag två av så att jag ska kunna byta varje år och en hage får vila. Dessa har rejäla trästolpar med polarband. Dyrt men hållbart och helt klart värt pengarna.

Till sommarhagarna har jag ett par olika sorters plaststolpar, de har olika höjd med man fördrar de som är strax över en meter när man tryckt ner dem i marken. Jag köper bara de som man kan sätta nya isolatorer på, annars blir de ju värdelösa om en isolator går sönder. Har lite olika sorters band till och tycker generellt att ju dyrare desto bättre. Sommarhagarna sätter jag upp och tar ner varje år. Dels för att jag byter bete men även för att stolparna och banden håller mycket längre om de inte står ute året om.
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

Tanken är nu att det skall vara en vinterhage.
Kan kanske bli så att det blir två hagar.

Jag kommer ha 4 olika sommarhagar.
Vill dock ha rejält staket med trästolpar eftersom vi har otroligt mycket älgar.
Tanken är att staketet ska stå året om.

Hästarna kommer att vara tvungna att passera genom vinterhagen för att komma till sommarhagarna.
Har dock tänkt mig att sätta upp typ korridorer som de får gå genom då.
Korridorerna samt vissa avstängningar runt "farliga" saker kommer att göras med de vita platsstolparna.
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

Vi använder tryckinpregnerade stolpar 175 cm långa, 7 cm i diameter. Dessa trycker vi ner till 115-120 cm höjd. I hörnen har vi 2 m långa, 8 cm i diameter. De trycks ner till samma höjd. Vi har två olika avstånd på olika hagar, 4,5 och 6 m. Jag tycker 6 m funkar bra där det är rena, raka linjer och fin åkermark. I vinterhagarna har vi dock 4,5 meter oavsett. Vi börjar med att markera hörnen med låga träpinnar. Sen drar vi snöre mellan dessa. Ser linjerna bra ut kör vi på det, men ibland behövs det att man sätter en eller flera brytpunkter på linan. Raka staket är inte bara snyggt utan ger även mindre belastning på stolparna. Sen sätts stolparna (med jordborr och slägga alt traktorskopa). Använd en kraftig planka eller käpp som mätsticka så blir alla lika höga. Efter det går vi med en käpp med markeringar på och sätter isolatorerna så alla isolatorer hamnar lika högt över marken. Sedan drar vi 2 mm aluminiumtråd.
Valet av tråd är i mina ögon till och med viktigare än vilket aggregat du väljer. Det ska vara så lågt motstånd i tråden som möjligt (lågt ohm-tal). Min erfarenhet är att 5 mm-repen ofta leder alldeles för dåligt, även om man köper de dyrare. Aluminiumtråden har fördelen att den leder bra. Den går dessutom av relativt lätt och jag har aldrig sett en skada orsakad av alu-tråd. Den är mycket mjukare än järntråd, vilket dessutom gör den mer lätthanterlig.
Planera hagsystemet noga så det blir så rena staket som möjligt, utan en massa skarvar och kopplingar. Konstruera det så att du kan koppla bort de delar där du inte behöver ström för tillfället. (kan t ex enkelt göras med ett grindhandtag och dubbla öglor - en som det kommer el till, en som det inte kommer el till) Och slutligen - var noga med jordningen!
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

Tack för matnyttiga tips. :D
Jag har nu bestämmt mig för att ha 8*175 stolp. I hörnen kommer jag att ha 12cm tjocka stolpar.
Det kommer att bli mestadels raka linjer. Just som du säger så är det snyggast!

Hade faktiskt tänkt använda mig av rep samt band. Jag vill att staketen ska ses så tydligt som möjligt.
Tråden har 4st aluminium trådar.
Har använt dessa tidigare och tycker att de fungerar tillfredsställande.

Hade tänkt ha 6 meter mellan stolparna.
Hoppas detta ska fungera. Med tanke på att jag har lite grövre stolpar så borde det gå bra.
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

I det fallet hade jag i alla fall tagit ner tråden under vintern. På vintern jordar det ju ändå inte så älgarna springer ju rakt igenom om de vill. Jag har trästolpar på vissa strategiska ställen i någon sommarhage och de brukar jag lämna kvar men tar ner det andra.

Jag hade till vinterhagen använt längre stolpar än 175cm eftersom snön äter en del höjd så att säga. 8cm i diameter tycker jag annars räcker bra, bra tänkt med grövre i hörnen där påfrestningen är större.
 
Sv: Behöver råd angående byggnation av staket.

Mina stolpar är 75*75mm och i ek (har inte behövt byta en ända stolpe sedan jag slutade med gran).
Har ca 5m mellan stolparna och hörn stolparna stadgas upp med 2 sned störar.

Om du vill hålla viltet borta så ska strömmen alltid vara på.

Vad jag har för agrigat vet jag inte, var länge sedan det köptes.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Finns det knep, har vi missat något eller är jag bara tafflig? Vi har långa staket och i höstas köpte vi ett starkare aggregat som...
Svar
6
· Visningar
1 004
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp