Bättre fjutt i aggregatet?

mian1

Trådstartare
Finns det knep, har vi missat något eller är jag bara tafflig?
Vi har långa staket och i höstas köpte vi ett starkare aggregat som dessutom tar undervegetation. Hagarna hade stolp och tråd när vi flyttade in, men var väldigt dåligt gjorda. Tråd har jag dragit om och vi byter ut stolp och isolatorer i hagarna en efter en. Det blir så dyrt att ta alla på en gång och hästarna är snälla och inga rymlingar.
Nu har en busig shettis flyttat in och i går talade hon om för oss att det knappt finns nån ström i tråden alls! Plötsligt har något hänt, för när vi satte in aggregatet i senhöstas så var det rejält med fart på elen. Efter att ha kontrollerat om och bytt ut kablarna så får vi ut ungefär halveffekt. Hittade nåt ställe där älgarna saboterat på staketet (strömen går runt en stor hage, men just nu är hagen delad på hälften och vi har inte kollat den delen där de inte går så jättenoga).
Kan man få bättre kräm i staketet? Detta är en hage som ännu inte fått nya stolp och isolatorer. Elrepen är ungefär tre år gamla och ganska mycket skarvade så jag vet att stängselmaterialet inte är det allra bästa.
 
Varför inte ta ett mätinstrument och mäta vad aggregatet ger ut och så även mäta i stakettråden tex var 20:nde meter. Då ser du ju hur värderna varierar och även om det är brott i trådens ledare :idea:
 
Även om man mäter precis där kablarna från agreggatet är fästade i staketet så är där bara halvfart på strömmen. Vet inte varför det är så klent, men jag har köpt halvtaskiga kablar istället för matarkabel (det var slut i järnvaruaffären) kanske är det därför?
 
Har du ORDENTLIGT med jordning? Det brukar vara vanligaste problemet när man inte har kräm i staketen... ;)
Det ska helst vara både många och långa jordspett och ju kraftigare aggregat desto mer jordning krävs. Det finns nån tumregel som jag inte är säker att ja gminns - var det kanske 1 jordspett/Joule i aggregatet?

Sen är det lite problem med jordningen när det är tjäle i marken, men har man väl jordat så brukar det funka bra ändå.
 
1 meter jordspett per joule!

Något som ger bra jordning är koppar. Man kan gräva ner en kopparkabel eller kopparrör i marken som jordning. Koppar rostar ju inte heller, det ärgar istället vid kontakt med fukt.
 
Det är också viktigt att ha en rejäl matarkabel. Rätt sorts kabel har betydligt mer isolering än t.ex. en vanlig kabel för 230V.

Skaffa eller låna en digital voltmätare, (om du inte redan har) så kan du dels kolla staketet, men också kolla att det inte är ström i jordspettet, vilket det inte skall vara. Då har du helt enkelt jordat för lite.

Det är rätt som någon skrev att man skall ha 1 meter jordspett för varje Joule på aggregatet. Dessutom minst 2 meter mellan varje spett för att få ut full effekt av jordningen.
 
Jordspett har vi 5 tror jag, med andra ord inte så många och dessutom står de dumt till just i denna hage för att jordlagret inte är så tjockt. Men å andra sidan är hagen ganska liten i förhållande till agreggatets kapacitet. Nu har vi kapat staketet så att strömmen bara går i den delen av hagen som hästarna går i och nu är det bra kräm i det!

Matarkabel ska köpas in så snart järnvaruaffären fått in det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Anläggning Har någon här bra koll på aggregat? Jag har de här i dagsläget (2 hagar med 10 resp 8 km tråd). Kan man se utifrån siffrorna hur mkt de...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 028
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hilfe! Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten...
Svar
3
· Visningar
1 778
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp